Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Sporne przepisy o przedawnieniu podatku do zmiany
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Sporne przepisy o przedawnieniu podatku do zmiany

Gazeta Podatkowa nr 37 (2225) z dnia 8.05.2025
Małgorzata Żujewska

Wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe skutkuje zawieszeniem biegu terminu przedawnienia podatku objętego tym postępowaniem. Sąd administracyjny może ocenić, czy postępowanie karne skarbowe zostało podjęte instrumentalnie, aby organ podatkowy zyskał więcej czasu na weryfikację i dochodzenie zapłaty podatku. Przepisy regulujące te kwestie nadal jednak budzą wątpliwości. Ministerstwo Finansów przedstawiło propozycję ich zmiany w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej.

Termin przedawnienia

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się zasadniczo po 5 latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Organy podatkowe zyskują jednak więcej czasu na dochodzenie podatków w wyniku wszczęcia postępowania karnego skarbowego, np. w razie podejrzenia nieewidencjonowania obrotu. Bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu z dniem wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, jeżeli podejrzenie ich popełnienia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania podatkowego. Nierozpoczęty termin przedawnienia rozpoczyna się, a zawieszony biegnie dalej od dnia następującego po dniu prawomocnego zakończenia postępowania karnego skarbowego. Precyzuje to art. 70 § 6 pkt 1 i § 7 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Warunkiem nierozpoczęcia lub zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego z powodu wszczęcia sprawy karnej skarbowej jest zawiadomienie o tym podatnika. Reguluje to art. 70c Ordynacji podatkowej. Organ podatkowy właściwy w sprawie zobowiązania podatkowego, z którego niewykonaniem wiąże się podejrzenie popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, ma obowiązek zawiadomić podatnika o nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego najpóźniej w ostatnim dniu upływu tego terminu. Zawiadamia podatnika także o rozpoczęciu lub dalszym biegu terminu przedawnienia po upływie okresu zawieszenia.

Cel postępowania

Istnieje ryzyko instrumentalnego wykorzystywania przez organy podatkowe opisanych regulacji.

Naczelnicy urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych często występują w podwójnej roli - organu podatkowego weryfikującego rozliczenia podatkowe oraz finansowego organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze w sprawie nadużyć skarbowych (por. art. 53 § 37 Kodeksu karnego skarbowego). Postępowania karne skarbowe mogą być przez nich wykorzystywane jako sposób na wydłużenie kontroli i postępowań podatkowych niemożliwych do zamknięcia przed upływem terminu przedawnienia podatku. Przesłankę zawieszenia biegu terminu przedawnienia stanowi samo wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe (pod warunkiem zawiadomienia o tym podatnika). Nie jest wymagane przedstawienie komukolwiek jakichkolwiek zarzutów.

Organ podatkowy powinien w uzasadnieniu decyzji podatkowej wskazać dowody i czynności procesowe, z których wynika, że podjęcie postępowania karnego skarbowego było uzasadnione podejrzeniem popełnienia przez podatnika czynu zabronionego. Sąd administracyjny - w ramach rozpatrywania skargi na decyzję podatkową - może ocenić, czy celem wszczęcia postępowania karnego skarbowego było jedynie stworzenie formalnej podstawy zawieszenia biegu terminu przedawnienia podatku. Przypieczętowała to uchwała NSA z dnia 24 maja 2021 r., sygn. akt I FPS 1/21. O instrumentalnym wykorzystaniu postępowania karnego skarbowego może (nie musi) świadczyć wszczęcie tego postępowania na krótko przed upływem terminu przedawnienia podatku i niepodejmowanie typowych dla niego czynności procesowych, takich jak przesłuchanie świadków, zabezpieczenie dokumentów, przedstawienie zarzutów o określony czyn zabroniony czy przesłuchanie w charakterze podejrzanego (por. wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2025 r., sygn. akt II FSK 86/22).

Propozycja zmiany

Stosowanie regulacji przewidujących zwieszenie biegu terminu przedawnienia podatku z powodu podjęcia sprawy karnej skarbowej - mimo wsparcia podatników przez sądy administracyjne - nadal budzi wątpliwości.

Wątpliwości tych nie usuwa Trybunał Konstytucyjny. Nie rozpatruje bowiem skarg o zbadanie zgodności art. 70 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej z Konstytucją RP. Sprawa dotycząca wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich wniesionego w dniu 23 października 2014 r., sygn. akt K 31/14, została w 2017 r. bezterminowo odroczona. Postępowania dotyczące skarg złożonych w tym zakresie w dniach: 16 stycznia 2017 r., sygn. akt SK 100/19, i 19 maja 2020 r., sygn. akt SK 122/20, umorzono w 2023 r. Natomiast postępowanie w sprawie skargi wniesionej w dniu 9 października 2019 r., sygn. akt SK 50/20, zostało umorzone w dniu 23 stycznia 2025 r.

Propozycję uregulowania kwestii wpływu postępowania karnego skarbowego na termin przedawnienia podatku zawiera projekt z dnia 26 marca 2025 r. nowelizacji Ordynacji podatkowej (druk nr UD196 z wykazu RCL). Przewiduje on, że bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczynałby się lub ulegał zawieszeniu w przypadku wszczęcia postępowania karnego skarbowego w sprawie dotyczącej enumeratywnie wymienionych najpoważniejszych przestępstw skarbowych, jeżeli podejrzenie ich popełnienia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania podatkowego (patrz ramka). Biegu terminu przedawniania nie wydłużałyby więc postępowania w sprawach o wykroczenia skarbowe, których popełnienie wiąże się z niewykonaniem zobowiązania podatkowego, a także postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe o charakterze uszczupleniowym, gdy narażona na uszczuplenie lub uszczuplona należność publicznoprawna to kwota o "małej wartości", czyli do 200-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę w czasie popełnienia czynu zabronionego (obecnie 200 × 4.666 zł = 933.200 zł).

Przestępstwa skarbowe, których popełnienie wydłużałoby bieg terminu przedawnienia podatku (zgodnie z projektem nowelizacji Ordynacji podatkowej):

- uchylanie się przez podatnika od opodatkowania poprzez nieujawnienie przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub niezłożenie deklaracji (art. 54 § 1 K.k.s.),
- firmanctwo (art. 55 § 1 K.k.s.),
- podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w składanej organowi podatkowemu, innemu uprawnionemu organowi lub płatnikowi deklaracji lub oświadczeniu i narażenie przez to podatku na uszczuplenie (art. 56 § 1 K.k.s.),
- wystawienie faktury lub rachunku w sposób nierzetelny albo posługiwanie się takim dokumentem (art. 62 § 2 K.k.s.),
- bezprawny przywóz towaru akcyzowego (art. 63 § 1-5 K.k.s.),
- sprzedaż wyrobów akcyzowych bez oznaczenia ich znakami akcyzy (art. 63a § 1 K.k.s.),
- paserstwo akcyzowe (art. 65 § 1 K.k.s.),
- zmiana przeznaczenia wyrobu akcyzowego (art. 73a § 1 K.k.s.),
- niedokonywanie pomiarów kopalin zgodnie z zasadami ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin (art. 75a § 1 i § 2 K.k.s.),
- bezpodstawny zwrot podatku (art. 76 § 1 K.k.s.),
- podanie danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym lub zatajenie rzeczywistego stanu rzeczy i narażenie na nienależny zwrot wydatków, o których mowa w przepisach o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (art. 76a § 1 K.k.s.) albo o których mowa w przepisach o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania (art. 76b § 1 K.k.s.),
- niewpłacenie w terminie przez płatnika podatku pobranego od podatnika (art. 77 § 1 K.k.s.),
- niepobranie przez płatnika podatku lub pobranie go w kwocie niższej od należnej (art. 78 § 1 K.k.s.).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111)

Ustawa z dnia 10.09.1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2024 r. poz. 628 ze zm.)

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.