Miałem w mojej firmie kontrolę podatkową w zakresie VAT za poszczególne miesiące 2022 r. Zgodziłem się tylko z niektórymi ustaleniami kontrolnymi i w konsekwencji złożyłem korekty części negatywnie zweryfikowanych rozliczeń VAT (plików JPK_V7M). Czy w pozostałym zakresie mogę wnieść zastrzeżenia do protokołu kontroli?
TAK. Podatnik może zgłosić zastrzeżenia do protokołu kontroli w zakresie, w jakim nie zgadza się z jego ustaleniami, także jeżeli złożył korekty niektórych zweryfikowanych negatywnie rozliczeń podatkowych.
Kontrola podatkowa kończy się w dniu doręczenia kontrolowanemu protokołu.
Przebieg kontroli podatkowej przeprowadzonej przez urząd skarbowy jest dokumentowany w protokole. Zawiera on m.in. opis dokonanych ustaleń faktycznych, dokumentację dotyczącą przeprowadzonych dowodów, ocenę prawną sprawy. Doręczenie protokołu kontroli otwiera drogę do dokonania korekty zweryfikowanych deklaracji podatkowych (tutaj: części deklaracyjnych w JPK_V7M). Podatnik nie ma obowiązku wyeliminowania wszystkich uchybień ujawnionych przez kontrolujących. Korekty rozliczeń są skuteczne bez względu na to, w jakim zakresie uwzględniają nieprawidłowości wskazane w protokole kontroli.
Dokonanie korekty częściowo eliminującej błędy stwierdzone przez kontrolujących nie uniemożliwia złożenia w pozostałym zakresie zastrzeżeń lub wyjaśnień do protokołu kontroli - popartych stosownymi wnioskami dowodowymi. Jest na to 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli. Wskazuje tak art. 291 § 1 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Kontrolujący mają obowiązek rozpatrzyć zastrzeżenia i w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania zawiadomić podatnika o sposobie ich załatwienia, w tym wskazać te nieuwzględnione. Podają przy tym uzasadnienie faktyczne i prawne swojego stanowiska.
W przypadku gdy podatnik złoży korekty rozliczeń tylko w części usuwające uchybienia stwierdzone przez kontrolujących, a wniesione przez niego w pozostałym zakresie zastrzeżenia do protokołu kontroli nie zostaną w całości uwzględnione, należy liczyć się z wszczęciem postępowania podatkowego. Takie postępowanie jest podejmowane, gdy kontrola podatkowa wykaże nieprawidłowości w wywiązywaniu się przez podatnika z obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, a uchybienia te nie zostaną w całości usunięte poprzez złożenie deklaracji lub dokonanie korekt deklaracji. Na wszczęcie postępowania jest, co do zasady, 6 miesięcy od zakończenia kontroli podatkowej. Reguluje to art. 165b § 1 Ordynacji podatkowej. Przepisu tego nie stosuje się tylko w przypadku, gdy złożone przez podatnika wyjaśnienia lub zastrzeżenia do protokołu kontroli zostaną w całości uwzględnione przez kontrolujących.
|