POLECAMY |
||
Przedsiębiorca powiększy gospodarstwo, zakupując grunty rolne. W latach poprzednich otrzymywał pomoc de minimis w rolnictwie, a wysokość tej pomocy wynika z zaświadczeń wydanych przez instytucje, które jej udzieliły. Czy umowa sprzedaży gruntów będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych, jeśli tylko część kwoty pomocy mieści się w limicie pomocy de minimis w rolnictwie?
Umowa sprzedaży gruntów rolnych korzysta ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) na zasadach określonych w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 815 ze zm.). Dla jego uzyskania powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia nie może być mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha. Ponadto gospodarstwo to ma być prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Przedmiotowe zwolnienie jest objęte pomocą de minimis w rolnictwie przyznawaną w oparciu o rozporządzenie Komisji 1408/2013/UE w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym. To przekłada się na konieczność weryfikacji, czy w bieżącym roku podatkowym oraz w okresie dwóch lat go poprzedzających otrzymano takie wsparcie z jakichkolwiek tytułów. Informacje te służą ustaleniu wysokości pomocy możliwej do przyznania w danym momencie. Ma to związek z limitem pomocy de minimis w rolnictwie, który wynosi 20 tys. euro w okresie 3 lat podatkowych.
Dla podmiotu, który zamierza skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zakupu gruntów rolnych oznacza to, że będzie musiał wykazać dotychczas otrzymaną pomoc de minimis w rolnictwie, czyli tą w latach 2019, 2020 oraz 2021 (jeśli wystąpiła) na potrzeby wydania przez urząd skarbowy zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie w formie zwolnienia z PCC. Łączna kwota tej pomocy nie może przekroczyć 20 tys. euro, razem z kwotą zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych. Nie ma możliwości podziału na części kwoty zwolnienia z PCC, jeśli tylko częściowo powoduje przekroczenie limitu pomocy de minimis. Ma to swoje umocowanie w art. 3 ust. 7 rozporządzenia 1408/2013/UE. Otóż w przypadku gdy kwota pomocy de minimis przekroczy dostępny limit w okresie 3 lat, wówczas wsparcie do takiego wniosku nie może być przyznane. Przy czym z powołanego przepisu wynika wprost, że dotyczy to również tej części pomocy, co do której limit nie został przekroczony. Dla przykładu, gdy w latach 2019-2020 dany podmiot otrzymał 18 tys. euro pomocy de minimis w rolnictwie, a w 2021 r. chce się ubiegać o pomoc o wartości 3 tys. euro, to pomoc ta nie zostanie przyznana, mimo że nie wyczerpano dostępnego limitu. Kwoty 3 tys. euro nie można podzielić na części.
Przykład W latach 2019 i 2020 przedsiębiorca otrzymał pomoc de minimis na kwotę 16 tys. euro, co wynika z zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie (m.in. pomoc de minimis za poniesienie szkód w uprawach rolnych, obniżenie czynszu dzierżawnego przez ANR). Wyliczył, że zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zakupu ziemi rolnej wyniesie równowartość 5 tys. euro. W takiej sytuacji właściciel gospodarstwa rolnego przekroczy dostępny limit pomocy de minimis w rolnictwie, gdyż łącznie wyniesie 21 tys. euro. W 2021 r. nie będzie więc uprawniony do korzystania ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych w kwocie 5 tys. euro. Rozwiązaniem jest kupno mniejszego areału ziemi rolnej, co będzie wiązało się z niższym PCC, tak by zmieścić się w limicie pomocy de minimis w rolnictwie dostępnym w wysokości 4 tys. euro (20 tys. euro - dostępny limit na trzy lata podatkowe - 16 tys. euro wykorzystany limit wynikający z zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie). |
|