W naszej gminie została podjęta uchwała, zgodnie z którą pobór opłaty za śmieci wykonywany będzie przez specjalnie zatrudnionych inkasentów. Czy taka sytuacja jest zgodna z prawem? Czy poborem opłaty nie mogłyby zajmować się spółdzielnie lub zarządcy nieruchomości, zamiast specjalnie zatrudniać do tego nowe osoby?
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca br., na gminie spoczywa obowiązek stworzenia warunków do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na jej terenie. Natomiast obowiązkiem właścicieli nieruchomości jest m.in. uiszczanie na rzecz gminy opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz sposób jej naliczania wynika z uchwały rady gminy.
Zgodnie z przywołaną ustawą do kompetencji rady gminy należy także ustalenie, w drodze uchwały, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Przy czym zobowiązana jest ona wziąć pod uwagę warunki miejscowe, takie jak np. wielkość gminy, bliskość wysypiska śmieci, czy też koszty związane z odbiorem odpadów. Uchwałą rady gminy może zostać także ustalony pobór opłaty za gospodarowanie odpadami (tzw. opłaty śmieciowej) w drodze inkasa, wraz z jednoczesnym wyznaczeniem inkasentów i określeniem wynagrodzenia za inkaso (art. 6l ust. 2 ustawy). Co prawda ustawa wywołuje wiele kontrowersji, a na jej tle nie zostały jeszcze wydane wyroki sądów, które pomogłyby zinterpretować jej zapisy, niewątpliwie jednak zawiera ona upoważnienie dla rad gmin do ustalenia poboru opłaty w drodze inkasa i wyznaczenia inkasentów.
Natomiast odpowiedzi na drugie pytanie Czytelnika nie można znaleźć wprost w przepisach ustawy. Zawiera ona bowiem jedynie ogólną kompetencję dla rad gmin do wyznaczania inkasentów. Ponieważ z przepisów ustawy nie wynika jednak zakaz pobierania opłat przez spółdzielnie bądź zarządców nieruchomości, wydaje się, że jest to dopuszczalne.
Trzeba jednak pamiętać, iż obecna opłata śmieciowa uiszczana jest na rzecz gminy. Zatem w takim przypadku rola zarządcy nieruchomości czy spółdzielni, ograniczałaby się jedynie do poboru opłaty, a następnie przekazania jej do urzędu gminy. Ustawa dopuszcza natomiast określenie wynagrodzenia za wykonywane inkaso.
Przy czym należy wskazać, że wykonywanie inkasa opłaty śmieciowej przez wymienione w pytaniu podmioty może być dokonywane jedynie na podstawie stosownej uchwały rady gminy. Z treści ustawy wynika jednak, że wyznaczenie inkasentów powinno wiązać się z ustaleniem wysokości ich wynagrodzenia za dokonywane inkaso.
|