Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Inne podatki i opłaty  »   Budynek hotelowy a tzw. minimalny podatek
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Budynek hotelowy a tzw. minimalny podatek

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 16 (987) z dnia 1.06.2018

Spółka z o.o. prowadząca działalność hotelarską posiada budynek (o wartości początkowej przekraczającej 10.000.000 zł), który został sklasyfikowany w KŚT w grupie 1, jako rodzaj 109 "Pozostałe budynki niemieszkalne". Czy wartość budynku, przeznaczona na działalność hotelową/gastronomiczną, podlega opodatkowaniu tzw. minimalnym podatkiem?

Zasady opłacania tzw. minimalnego podatku zawarte zostały w art. 24b ustawy o PDOP (i odpowiednio art. 30g ustawy o PDOF). Z regulacji tych wynika, że podatek dochodowy od przychodów z tytułu własności środka trwałego położonego na terytorium Polski, którego wartość początkowa przekracza 10.000.000 zł, wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc. Obowiązek zapłaty tego podatku dotyczy środka trwałego w postaci:

  • budynku handlowo-usługowego sklasyfikowanego w Klasyfikacji jako:

a) centrum handlowe, 

b) dom towarowy, 

c) samodzielny sklep i butik, 

d) pozostały handlowo-usługowy,

  • budynku biurowego sklasyfikowanego w Klasyfikacji jako budynek biurowy.

Obowiązek zapłaty ww. podatku nie dotyczy (zob. art. 24b ust. 2 ustawy o PDOP i art. 30g ust. 2 ustawy o PDOF):

1) środków trwałych, od których zaprzestano dokonywania odpisów amortyzacyjnych, w związku z zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej lub zaprzestaniem działalności, w której te środki trwałe były używane, a także

2) środków trwałych sklasyfikowanych jako budynek biurowy, wykorzystywanych wyłącznie lub w głównym stopniu na własne potrzeby podatnika.

Z pytania wynika, że żadne z tych wyłączeń nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Ustalając, czy w omawianej sytuacji wystąpi obowiązek zapłaty tzw. minimalnego podatku, warto przywołać interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 27 kwietnia 2018 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.32.2018.2.JC. Organ podatkowy odnosił się tu do sytuacji, w której spółka prowadziła działalność hotelową, gastronomiczną oraz w zakresie usług wynajmu pomieszczeń i powierzchni biurowych. Cały budynek, z którego wydzielone zostały części dotyczące działalności hotelowej (włączając w to restauracje) oraz części dotyczące działalności polegającej na wynajmie pomieszczeń biurowych, został przez spółkę zakwalifikowany do grupy 1 KŚT, jako rodzaj 109 "Pozostałe budynki niemieszkalne". Spółka uważała, że wartość budynku, w wydzielonej w ewidencji części dotyczącej działalności hotelowej i gastronomicznej (mieszcząca się w rodzaju 109 KŚT) nie stanowi podstawy opodatkowania przychodów z tytułu własności środka trwałego, tj. nie stanowi podstawy opodatkowania tzw. minimalnym podatkiem. Podatek ten ma bowiem zastosowanie do budynków handlowo-usługowych kwalifikowanych w KŚT jako rodzaj 103. Organ podatkowy przyznał spółce rację, stwierdzając, że:

"(...) wartość budynku w wydzielonej w ewidencji części dotyczącej działalności hotelowej i gastronomicznej (mieszcząca się w rodzaju 109 KŚT) nie stanowi podstawy opodatkowania przychodów z tytułu własności środka trwałego zawartego w art. 24b ust. 1 updop. (...)"

Klasyfikacje Klasyfikacja Środków Trwałych
dostępna jest w serwisie
www.klasyfikacje.gofin.pl

Uwzględniając powyższe, w przypadku budynku (środka trwałego), sklasyfikowanego w KŚT jako rodzaj 109 "Pozostałe budynki niemieszkalne", wykorzystywanego przez spółkę na działalność hotelową/gastronomiczną, nie wystąpi obowiązek zapłaty tzw. minimalnego podatku.

Zwróćmy uwagę, że MF planuje wprowadzenie zmian w zakresie tzw. minimalnego podatku od nieruchomości komercyjnych; m.in. planuje objąć tym podatkiem wszystkie budynki z jednoczesnym wprowadzeniem wyłączenia dla budynków mieszkalnych oddanych do używania w ramach programów rządowych i samorządowych dotyczących budownictwa społecznego.

Do tematu będziemy wracać na łamach naszego czasopisma.

Więcej przeczytasz w Pisaliśmy o tym w Biuletynie Informacyjnym nr 12 z 20.04.2018 r. na str. 13-14

Inne podatki i opłaty - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.