Biblioteka publiczna w 2019 r. otrzymała od organizatora (jednostki samorządu terytorialnego) dotację podmiotową oraz dotację celową na zakup środków trwałych, które są amortyzowane według stawek określonych w przepisach podatkowych. Czy kwotę otrzymanej dotacji podmiotowej i celowej powinna wykazać w części B dodatkowych informacji i objaśnień dotyczących rozliczenia różnicy pomiędzy podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym a wynikiem finansowym? Czy przychodem podatkowym są dotacje celowe na inwestycje otrzymane z budżetu państwa albo jednostki samorządu terytorialnego, księgowane na koncie rozliczeń międzyokresowych przychodów?
Przepisy art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.) stanowią, iż przychodami instytucji kultury są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł. Organizator, tzn. podmiot, który utworzył instytucję kultury, przekazuje instytucji kultury, na podstawie art. 28 ust. 3 ww. ustawy, środki finansowe w formie dotacji:
Ewidencja księgowa dotacji podmiotowej
|
Z kolei w odniesieniu do środków otrzymanych w formie dotacji celowej na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych ma zastosowanie art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości. Oznacza to, że tego typu dotacje zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów, jeśli stosownie do innych ustaw nie zwiększają kapitałów (funduszy) własnych. Kwoty dotacji zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych sfinansowanych dotacją. Koszty amortyzacji równoważone są wówczas przychodami, co ma neutralny wpływ na wynik finansowy instytucji kultury.
Ewidencja księgowa dotacji celowej otrzymanej na zakup środka trwałego
|
Dla podatnika podatku dochodowego od osób prawnych otrzymane dotacje są przychodem podatkowym, co wynika z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop. Przy czym dotacje otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z zakupem albo wytworzeniem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 updop. W myśl tego przepisu, wolne od podatku są bowiem dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 14a updop, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m updop.
Ponadto podatnik nie może zaliczyć do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych w części odpowiadającej otrzymanej przez niego dotacji. Z tego względu z kwoty miesięcznego odpisu amortyzacyjnego wyodrębnia taką jego część, która odpowiada otrzymanej dotacji. Ta część odpisu nie stanowi kosztu uzyskania przychodów (por. art. 16 ust. 1 pkt 48 updop).
Zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych podlegają także osiągnięte przez pytającą instytucję kultury przychody z tytułu dotacji podmiotowej otrzymanej od organizatora. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Co ważne, wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z tych dotacji nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (por. art. 16 ust. 1 pkt 58 updop).
Przypomnijmy, iż w części D.1 zeznania CIT-8 wykazuje się wszystkie osiągnięte w roku podatkowym przychody, a więc także te, które korzystają ze zwolnienia przedmiotowego. Z kolei w części E.1 tego zeznania wykazuje się dochody (przychody) wolne i odliczenia, ujęte uprzednio w załączniku CIT-8/O. Kwotę otrzymanej dotacji (wolnej od podatku dochodowego) wykazuje się w zeznaniu CIT-8 i załączniku CIT-8/O za rok, w którym otrzymano dotację (w pełnej wysokości) - niezależnie czy ujęto ją w księgach rachunkowych na koncie przychodów, czy rozliczeń międzyokresowych przychodów. Dotację celową otrzymaną na zakup środka trwałego wykazuje się w pozycji 49 formularza CIT-8(28) oraz w pozycji 24 formularza CIT-8/0(15). Natomiast otrzymaną dotację podmiotową wskazane jest wykazać w pozycji 49 CIT-8(28) oraz w pozycji 40 CIT-8/0(15). Wartość obu dotacji wykazanych w pozycji 24 i 40 CIT-8/0(15) należy następnie wykazać w pozycji 93 CIT-8(28).
W ustępie 2 pkt 6 dodatkowych informacji i objaśnień sporządzanych według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości wymaga się od jednostki przedstawienia różnic pomiędzy podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym a wynikiem finansowym (zyskiem, stratą) brutto (tzw. nota podatkowa). W sytuacji gdy podstawa opodatkowania nie różni się od wyniku finansowego brutto nota podatkowa będzie zawierała zera.
Przykład
W 2019 r. instytucja kultury otrzymała dotację podmiotową od organizatora (jednostki samorządu terytorialnego) w wysokości: 350.000 zł (którą ujęła na koncie 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne") oraz dotację celową na zakup środka trwałego w kwocie: 162.000 zł (którą ujęła na koncie 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów"). Otrzymaną od organizatora dotację podmiotową wydatkowano w całości na sfinansowanie kosztów działalności bieżącej instytucji. Koszty te ujęto w księgach na kontach zespołu 4. Do dnia bilansowego od zakupionego ze środków dotacji środka trwałego dokonano odpisów amortyzacyjnych w wysokości: 6.650 zł. Równolegle do dokonanych odpisów kwotę: 6.650 zł odniesiono z konta 84 na dobro pozostałych przychodów operacyjnych (konto 76-0). Z rachunku zysków i strat wynika, iż w 2019 r. przychody instytucji wyniosły: 356.650 zł (tj. 350.000 zł + 6.650 zł), koszty: 356.650 zł (tj. 350.000 zł + 6.650 zł), wynik finansowy brutto: 0 zł. W zeznaniu CIT-8 za 2019 r. instytucja kultury ujęła przychody i koszty następująco: CIT-8/O: B.1. Dochody (przychody) wolne lub zwolnione od podatku: 512.000 zł (tj. 350.000 zł + 162.000 zł) CIT-8: D.1. Przychody: 512.000 zł (tj. 350.000 zł + 162.000 zł) D.2. Koszty uzyskania przychodów: 0 zł D.3. Dochód/strata: 512.000 zł E.1. Dochody (przychody) wolne i odliczenia: 512.000 zł E.2. Podstawa opodatkowania/strata: 0 zł W przedstawionym przykładzie podstawa opodatkowania nie różni się od wyniku finansowego brutto. Dlatego też nota podatkowa może zawierać zera. |
Jeżeli jednak instytucja kultury będzie zobowiązana do sporządzenia noty podatkowej (wynik podatkowy będzie się różnił od wyniku finansowego z tytułu innych operacji), to może operacje gospodarcze związane z dotacjami zaprezentować w tej nocie. Uwzględniając dane z powyższego przykładu operacje te może ująć w nocie w sposób przedstawiony na następnej stronie.
Fragment noty dotyczącej rozliczenia różnicy pomiędzy podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym
a wynikiem finansowym (zyskiem, stratą) brutto
jednostka obliczeniowa zł |
Wyszczególnienie | Rok bieżący | Rok poprzedni (opcjonalnie) | ||||||||||||||
Wartość | Podstawa prawna (obowiązkowa dla wartości większych bądź równych 20.000 zł) | Wartość | ||||||||||||||
łączna | z zysków kapitałowych (opcjonalnie) | z innych źródeł przychodów (opcjonalnie) | art. | ust. | pkt | lit. | łączna | z zysków kapitałowych | z innych źródeł przychodów | |||||||
(opcjonalnie) | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
- 356.650 | |||||||||||||||
|
- 350.000 | 17 | 1 | 47 | ||||||||||||
|
- 6.650 | |||||||||||||||
|
356.650 | |||||||||||||||
|
350.000 | 16 | 1 | 58 | ||||||||||||
|
6.650 | |||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
*) | W wierszu można wykazać łącznie różnice o wartościach niższych niż 20.000 zł. |
|