Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia renty wdowiej (druk sejmowy nr 325). Nie jest to jedyny projekt dotyczący uregulowania w przepisach z zakresu ubezpieczeń społecznych kwestii odnoszących się do tzw. renty wdowiej.
Projekt zakłada, że osobie uprawnionej do renty rodzinnej, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, a więc do renty rodzinnej przewidzianej dla wdowy lub wdowca, oraz do emerytury, emerytury rolniczej, wojskowej, policyjnej, świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy, wojskowej renty inwalidzkiej albo policyjnej renty inwalidzkiej będzie można wypłacać, w zależności od jej wyboru przysługującą:
Zasada ta będzie miała zastosowanie do osób uprawnionych do wojskowej renty rodzinnej oraz policyjnej renty rodzinnej, jeśli prawo do tych świadczeń będzie wynikać z okoliczności wskazanych w art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy emerytalnej. Doprecyzowując, co należy rozumieć pod pojęciem emerytury, projektodawcy wskazują, że dla osoby pobierającej okresową emeryturę kapitałową będzie ją stanowić suma 50% przysługującej jej emerytury z FUS oraz 50% należnej okresowej emerytury kapitałowej.
Prawo do renty wdowiej ma przysługiwać od dnia nabycia prawa do pozostających w zbiegu świadczeń wymienionych w nowo dodanym m.in. art. 95a do ustawy emerytalnej, nie wcześniej niż od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy i nie wcześniej niż od dnia złożenia wniosku o ustalenie prawa do tych świadczeń i ich powiększanie. Wysokość renty wdowiej nie będzie mogła przekroczyć dwuipółkrotności miesięcznej przeciętnej emerytury wypłacanej przez ZUS z FUS ostatnio ogłoszonej przez Prezesa ZUS.
Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie, co do zasady, z dniem 1 lipca 2024 r.
|