Jesteśmy samorządową jednostką oświatową. Po kontroli przeprowadzonej przez ZUS dokonaliśmy korekt dokumentów rozliczeniowych i zostały nam naliczone odsetki. Czy jest to naruszenie dyscypliny finansów publicznych?
Sam fakt nieopłacenia w terminie składek ZUS lub opłacenia ich w kwocie niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia jest uznawany za szkodliwy dla finansów publicznych i podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej. Dodatkowo, naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest działanie polegające na nieterminowym regulowaniu zobowiązań, powodujące uszczuplenie środków publicznych wskutek zapłaty odsetek za zwłokę. |
W świetle art. 14 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1458), naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest nieopłacenie w terminie - albo opłacenie w kwocie niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia - składek na: ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Ponadto, zgodnie z art. 16 ust. 1 tej ustawy, niewykonanie w terminie zobowiązania jednostki sektora finansów publicznych, w tym obowiązku zwrotu należności celnej, podatku, nadpłaty lub nienależnie opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, którego skutkiem jest zapłata odsetek, kar lub opłat albo oprocentowanie tych należności, jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. Przy czym nie stanowi naruszenia dyscypliny finansów publicznych zaniechanie dotyczące obowiązku zwrotu należności celnej, podatku, nadpłaty lub nienależnie opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, jeżeli zapłata odsetek lub oprocentowanie są związane z czynnościami mającymi na celu ustalenie zasadności zwrotu tych należności (por. art. 16 ust. 2 ww. ustawy).
Konieczne jest jednak w tej sytuacji uwzględnienie art. 26 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Zgodnie z tym przepisem, nie stanowi naruszenia dyscypliny finansów publicznych działanie lub zaniechanie określone w art. 5-16 tej ustawy, którego przedmiotem są środki finansowe w wysokości nieprzekraczającej jednorazowo, a w przypadku więcej niż jednego działania lub zaniechania - łącznie w roku budżetowym kwoty minimalnej.
Kwotą minimalną jest przy tym kwota przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim, ogłoszonego przez prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. W 2018 r. przez przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, o którym mowa wyżej, należy rozumieć przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2012 r. ogłoszone przez Prezesa GUS, wynoszące: 3.161,77 zł.
Warto w tym miejscu przytoczyć orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych z 12 maja 2016 r. (sygn. akt BDF1.4800.6.2016), w którym wskazano, że "(...) kwota minimalna, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy, dotyczy kwoty odsetek od nieuregulowanych w terminie zobowiązań w rozumieniu art. 16 ust. 1 ustawy. Skoro ustalono, że kwota ta wyniosła łącznie w roku budżetowym 2.195,01 zł, a więc była niższa od kwoty minimalnej, to w konsekwencji należało przyjąć, że czyn zarzucony Obwinionemu nie stanowi - na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy - naruszenia dyscypliny finansów publicznych (...)".
Przypominamy, iż odsetki za zwłokę w zapłacie zobowiązań publicznoprawnych (w tym wobec ZUS) podlegają zaliczeniu do kosztów finansowych i w związku z tym ujmowane są w ewidencji księgowej jednostki budżetowej na stronie Wn konta 751 "Koszty finansowe". Ich księgowanie odbywa się w korespondencji z kontem pozostałych rozrachunków publicznoprawnych, zapisem:
- Wn konto 751 "Koszty finansowe", - Ma konto 229 "Pozostałe rozrachunki publicznoprawne". |
Z kolei sama zapłata takich odsetek do ZUS ewidencjonowana jest zapisem:
- Wn konto 229 "Pozostałe rozrachunki publicznoprawne", - Ma konto 130 "Rachunek bieżący jednostki". |
|