HITY GOFINU |
||
![]() ![]() Kiedy podatnik musi składać CIT-ST?
Przegld Podatku Dochodowego nr 4 (364) z dnia 20.02.2014
Obowiązek składania CIT-ST i CIT-ST/A wynika z art. 28 ust. 1 updop. Przepis ten stanowi, że podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych. Odrębnymi przepisami, o których mowa są przepisy ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. nr 80, poz. 526 ze zm.) oraz wydane w wykonaniu jej przepisów, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. nr 230, poz. 1693).
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji zakładu (oddziału). Taką definicję zawiera ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z nią zakładem (oddziałem), jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. Uwzględniając tę definicję zakładu (oddziału), w celu ustalenia, czy w danej sytuacji powstał zakład (oddział) podatnika na terytorium innej niż jego siedziba jednostki samorządu terytorialnego, należy sięgnąć do zapisów poszczególnych umów o pracę. Zakład (oddział) jest więc pojęciem umownym. Może nim być np. filia, lokalne biuro, magazyn. Nie ma przy tym znaczenia, czy określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy ma jakąkolwiek samodzielność. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 11 maja 2009 r., nr ILPB3/423-150/09-4/DS uznał, że punkty obsługi bankowej będą takim zakładem, z tej racji, że zgodnie z zawieranymi umowami o pracę, w tych punktach jest wyznaczone miejsce świadczenia pracy, a w interpretacji indywidualnej z 26 września 2013 r., nr ILPB4/423-216/13-2/ŁM stwierdził, że zakładem jest wynajęte biuro, w którym na podstawie umowy o pracę są zatrudnieni pracownicy.
Liczba pracowników - stanowiąca kryterium udziału gminy we wpływach z CIT - ustalana jest według stanu na ostatni dzień miesiąca, za który przypada zaliczka na podatek, jeżeli informacja składana jest w trakcie roku, a w odniesieniu do informacji składanej wraz z zeznaniem podatkowym - na ostatni dzień roku podatkowego, za który składane jest to zeznanie. Z § 5 powołanego rozporządzenia wynika, że liczbę osób zatrudnionych w zakładzie ustala się, biorąc pod uwagę miejsce świadczenia pracy wynikające z umowy o pracę, zgodnie z zasadami metodycznymi statystyki określonymi w odrębnych przepisach. Powołane przepisy nie odnoszą się do sytuacji, gdy w umowie o pracę (np. przedstawiciela handlowego) jako miejsce świadczenia pracy wyznaczony jest obszar składający się z kilku jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów, województw). W takich przypadkach należy wziąć pod uwagę miejsce, w jakim pracownik najczęściej wykonuje pracę. Takie reguły potwierdzane są przez organy podatkowe. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 19 grudnia 2012 r., nr IBPBI/2/423-1208/12/MO stwierdził, że: "(…) w przypadku, kiedy praca jest wykonywana w więcej niż jednym miejscu pracy, np. gdy w umowie o pracę wskazany jest obszar dwóch województw - rozstrzygające jest, w jakim miejscu pracownik najczęściej wykonuje pracę. Dopiero jeżeli konkretne wskazanie miejsca pracy nie jest możliwe, pracownicy winni być zaliczeni do gminy, na terenie której mieści się siedziba pracodawcy". Jednak odmienne stanowisko zajął WSA w Warszawie w wyroku z 29 czerwca 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 3313/10. Sąd ten uznał, że warunkiem koniecznym do powstania obowiązku składania informacji CIT-ST i CIT-ST/A jest istnienie wyodrębnionych organizacyjnie zakładów (oddziałów) podatnika, a w dalszej kolejności dopiero ustalenie liczby pracujących. Zaakceptowanie stanowiska WSA może doprowadzić podatnika do sporu z organem podatkowym, ponieważ wyrok ten, jako wydany w indywidualnej sprawie, nie może być źródłem prawa. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 3 lipca 2012 r., nr IPPB5/423-313/12-4/RS, która była wydana po ogłoszeniu tego wyroku. Zauważyć należy, że informacje przekazywane przez podatników na formularzu CIT-ST oraz CIT-ST/A umożliwiają ustalenie udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpłacanym podatku dochodowym. Z tego powodu również Departament Finansów Samorządu Terytorialnego odniósł się do omawianej kwestii. W piśmie opublikowanym w Biuletynie Skarbowym nr 1 z 2009 r. wyjaśnił, że jeśli z umowy o pracę zawartej z przedstawicielem handlowym wynika, że miejscem wykonywania pracy jest określone województwo, bez wskazania konkretnego adresu i w związku z tym nie jest możliwe określenie powiatów i gmin, w których wykonuje pracę przedstawiciel, dochody z tytułu udziałów w CIT należy przekazać do jednostek samorządu terytorialnego właściwych dla siedziby pracodawcy.
Należy zwrócić uwagę, że w deklaracji CIT-ST/A w części B formularza umieszcza się dane identyfikacyjne zakładu (oddziału), do których - oprócz adresu - należą: nazwa pełna, nazwa skrócona, data rozpoczęcia działalności, identyfikator REGON oraz NIP (jeśli zakład posiada odpowiednio REGON, NIP). Zakres tych informacji sugeruje, że w deklaracji tej wykazuje się wyodrębnione organizacyjnie zakłady (oddziały), co może budzić wątpliwości w świetle definicji zakładu (oddziału) przyjętej w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w powołanej interpretacji indywidualnej z 26 września 2013 r. stwierdził, że informacja CIT-ST/A dotyczy tylko wyodrębnionych organizacyjnie zakładów. Wobec tego, jeśli określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy nie jest wyodrębnionym organizacyjnie zakładem - nie powstanie po stronie podatnika obowiązek składania formularza. Takie stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w powołanej interpretacji indywidualnej z 3 lipca 2012 r.
Formularze należy przekazać do urzędu skarbowego:
Obowiązek składania informacji CIT-ST oraz CIT-ST/A dotyczy również spółek komandytowo-akcyjnych, które od 1 stycznia 2014 r. stały się podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Takie spółki posiadające zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby po raz pierwszy złożą informację CIT-ST oraz CIT-ST/A do urzędu skarbowego w terminie wpłaty zaliczki za pierwszy miesiąc lub pierwszy kwartał tego roku (odpowiednio do 20 lutego lub 22 kwietnia br.). |
|