Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 20 maja 2025 r. część przedsiębiorców rozlicza składkę zdrowotną za 2024 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  HITY GOFINU

HITY GOFINU

A
A
A
poleć artykuł  
drukuj artykuł
Korekta przychodów i kosztów podatkowych - praktyczne problemy
Przegld Podatku Dochodowego nr 13 (445) z dnia 1.07.2017

Przy prowadzeniu działalności gospodarczej napotkać można wiele sytuacji, w których należy dokonać korekty przychodów albo kosztów. Konieczność dokonania korekt wynika np. z błędów rachunkowych popełnionych przy wystawianiu faktur, przyznawania rabatów, ze zwrotów sprzedawanych towarów.

Przepisy regulujące korektę przychodów i kosztów, tj. art. 14 ust. 1m-1part. 22 ust. 7c-7f updof oraz art. 12 ust. 3j-3mart. 15 ust. 4i-4l updop, obowiązują od 1 stycznia 2016 r.

1.1. Termin ujęcia korekty zależy od jej przyczyny

Jeśli korekta przychodów/kosztów jest wynikiem innej przyczyny niż błąd rachunkowy czy inna oczywista omyłka, wówczas skutki takiej korekty uwzględnia się w rachunku podatkowym na bieżąco w okresie rozliczeniowym, w którym faktura korygująca (bądź inny dokument korygujący) została:

  • wystawiona - w przypadku korekty przychodów lub
     
  • otrzymana - w przypadku korekty kosztów.
Zwróć uwagę!

Korekta przychodu/kosztu w bieżącym okresie rozliczeniowym jest uzasadniona, gdy jest wynikiem takich okoliczności, jak np.:

- udzielenie rabatu,
- ziszczenie się warunku skutkującego zmianą (obniżeniem lub podwyższeniem) ceny,
- zwrot zakupionych towarów (m.in. z powodu ich wad).

Należy zauważyć, że w przypadku przychodów, jeżeli korekta nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, to korekty dokonuje się w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, lub w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Z kolei na datę korekty kosztu uzyskania przychodów nie ma wpływu data wystawienia faktury korygującej (innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty), lecz data otrzymania tej faktury (tego dokumentu).

Przykład

Spółka z o.o. w grudniu 2016 r. sprzedała towar o wartości 14.000 zł (plus VAT). W tym samym miesiącu wystawiła fakturę i wykazała przychód podatkowy.

W czerwcu 2017 r. spółka przyjęła zwrot towaru (w związku z uznaniem reklamacji) o wartości 1.200 zł (plus VAT). Na tę okoliczność 30 czerwca wystawiła fakturę korygującą. Ponieważ korekta wynikała z innych przyczyn niż błąd rachunkowy lub inna oczywista omyłka, spółka dokonała korekty w czerwcu 2017 r.

Z kolei nabywca tego towaru kwotę 14.000 zł ujął w kosztach uzyskania przychodów w lutym 2017 r., bo w tym miesiącu uzyskał przychód z tytułu jego sprzedaży. W czerwcu klient zwrócił jednak część towaru o wartości 1.200 zł. W związku z tym nabywca zwrócił spółce ten towar i zmniejszył koszty uzyskania przychodów o 1.200 zł w miesiącu otrzymania faktury korygującej, tj. w lipcu 2017 r.

Jeżeli korekta przychodów/kosztów spowodowana jest błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, wówczas korekty należy dokonać "wstecz", tj. w okresie, w którym błędnie wykazano przychód/koszt uzyskania przychodów.

Przykład

W maju 2017 r. przedsiębiorca wystawił fakturę dokumentującą wykonanie usługi transportowej. Cena tej usługi wynosiła 3.000 zł (plus VAT), ale przez pomyłkę fakturę wystawił na kwotę 3.300 zł (plus VAT). Kwotę 3.300 zł ujął w przychodach podatkowych w maju 2017 r.

Kwotę z faktury usługobiorca zaliczył w czerwcu 2017 r. do kosztów podatkowych. Jednak w lipcu zauważył, że faktura została wystawiona na zawyżoną kwotę. Po jego interwencji usługodawca w lipcu 2017 r. wystawił fakturę korygującą.

Ponieważ korekta wynika z oczywistej omyłki, to oba podmioty biorące udział w transakcji dokonały jej w okresie, w którym błędnie wykazały przychód/koszt uzyskania przychodów, tj. wykonawca usługi - w maju, nabywca usługi - w czerwcu.

Ustawodawca nie sprecyzował, jak należy rozumieć pojęcia "błąd rachunkowy" i "oczywista omyłka". Z tego powodu zastosowanie art. 14 ust. 1m-1part. 22 ust. 7c-7f updof oraz art. 12 ust. 3j-3mart. 15 ust. 4i-4l updop może w praktyce sprawiać podatnikom problemy. Pojęcia te wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 9 sierpnia 2016 r., nr ITPB3/4510-306/16/AD. Jego zdaniem: "(...) za »błąd rachunkowy« należy uznać sytuację, gdy koszt został niewłaściwie ujęty ze względu na błąd w toku wykonywania obliczeń; może to dotyczyć zarówno okoliczności leżących po stronie wystawcy faktury czy innego dokumentu księgowego (np. błędne podanie na fakturze cen lub wartości towarów), jak i po stronie odbiorcy takiego dokumentu (np. wprowadzenie do ksiąg rachunkowych nieprawidłowej cyfry, zastosowanie wadliwego kursu waluty obcej przy przeliczaniu wartości kosztu na złote, etc.).

(...) przez »omyłkę« należy rozumieć »spostrzeżenie, sąd niezgodny z rzeczywistością, niewłaściwe postępowanie, posunięcie«. W konsekwencji za »inną oczywistą omyłkę« należy uznać inny oczywisty błąd, który nie jest jednocześnie błędem rachunkowym. Takim błędem będzie np. ujęcie w kosztach podatkowych faktury wystawionej na podmiot inny niż faktyczny nabywca towaru. »Omyłka« wiązać się również będzie z błędem polegającym albo na nieprawidłowym wystawieniu albo nieprawidłowym ujęciu dowodu księgowego. Okoliczność taka musi mieć zatem charakter »pierwotny«. Co więcej, »omyłka« musi być »oczywista«. Oznacza to, że w przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do charakteru przyczyn korekty, korekta dokonywana winna być w okresie otrzymania faktury korygującej (bądź innego dokumentu potwierdzającego stosowną korektę). Tylko w przypadku jednoznacznego stwierdzenia, że nieprawidłowe ujęcie kosztu było bezpośrednim wynikiem błędu rachunkowego lub oczywistej omyłki, korekta kosztu winna być uwzględniana »wstecznie«, tj. w okresie, w którym koszt taki został pierwotnie ujęty przez podatnika".

Korekta przychodów lub kosztów nie ma miejsca, jeżeli np. udzielenie rabatu lub skonta mają miejsce przy bieżących zakupach. Wówczas zmiana ceny jest od razu uwzględniana w fakturze pierwotnej.

1.2. Korekta odpisów amortyzacyjnych

Opisane zasady korekty kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 7c updof i art. 15 ust. 4i updop, dotyczą również korekty odpisu amortyzacyjnego. Tak więc, jeżeli korekta odpisów amortyzacyjnych wynika z innych przyczyn niż błąd rachunkowy czy inna oczywista omyłka, to korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano fakturę korygującą lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Przykład

W styczniu 2017 r. spółka nabyła i przyjęła do używania urządzenie o wartości początkowej 200.000 zł. Roczna stawka amortyzacyjna dla tego urządzenia wynosi 14%, a miesięczny odpis amortyzacyjny - 2.333,33 zł. Pierwszego odpisu amortyzacyjnego dokonano w lutym 2017 r.

Jakość urządzenia była dla spółki niezadowalająca, więc reklamowała to urządzenie. Reklamacja została uwzględniona. Sprzedawca obniżył cenę o 20%. W maju 2017 r. spółka otrzymała fakturę korygującą. Wartość początkową środka trwałego zmniejszono o kwotę 40.000 zł (netto).

W efekcie obniżenia ceny przedmiotowego urządzenia o 20% część odpisów amortyzacyjnych dokonanych od lutego do kwietnia 2017 r. nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. W maju 2017 r. spółka jednorazowo zmniejszyła koszty uzyskania przychodów o kwotę 1.399,98 zł, co wynika następującego obliczenia:

- odpisy dotychczas dokonane - 6.999,99 zł (2.333,33 zł x 3 m-ce),
- odpisy amortyzacyjne od zmienionej wartości początkowej:
odpis miesięczny - 1.866,67 zł (160.000 zł x 14% : 12 m-cy),
odpisy za okres objęty korektą - 5.600,01 zł (1.866,67 zł x 3 m-ce),
- kwota odpisów podlegających korekcie - 1.399,98 zł (6.999,99 zł - 5.600,01 zł).

Począwszy od maja, odpisy amortyzacyjne są ustalane od wartości początkowej równej 160.000 zł.

W przypadku kiedy korekta wynika z błędu rachunkowego lub innej oczywistej omyłki, wtedy korekty należy dokonać "wstecz", tj. w okresie, w którym odpisy amortyzacyjne wykazano w kosztach uzyskania przychodów w nieprawidłowej wysokości.

Przykład

Podatnik w lutym 2017 r. zakupił i przyjął do używania maszynę produkcyjną. Z zawartej umowy na dostawę tej maszyny wynika, że miała kosztować 122.000 zł (plus VAT). Faktura wystawiona została jednak na 120.000 zł (plus VAT). Podatnik przyjął wartość początkową dla tego środka trwałego w wysokości 120.000 zł. Amortyzację - stawką 20% - rozpoczął w marcu 2017 r. Miesięczny odpis wynosił 2.000 zł (120.000 zł x 20% : 12 m-cy).

W maju 2017 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą, która opiewała na umówioną kwotę, tj. 122.000 zł (plus VAT). W związku z tym dokonał korekty wartości początkowej środka trwałego, wyznaczając nową wartość równą 122.000 zł. Następnie ustalił miesięczny odpis amortyzacyjny w kwocie 2.033,33 zł (122.000 zł x 20% : 12 m-cy) i skorygował o 33,33 zł koszty uzyskania przychodów w marcu i kwietniu 2017 r. (w każdym z tych miesięcy). Począwszy od maja br. co miesiąc zalicza do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne w wysokości 2.033,33 zł.

1.3. Gdy przychody albo koszty są niższe niż korygowana kwota

W przypadku kiedy w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik powinien dokonać korekty przychodów poprzez ich zmniejszenie, nie osiągnął on przychodów lub osiągnięte przychody są niższe od kwoty zmniejszenia, obowiązany jest zwiększyć koszty uzyskania przychodów o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone przychody.

Przykład

W czerwcu 2017 r. spółka z o.o. otrzymała zwrot towaru o wartości 75.000 zł (plus VAT) i wystawiła fakturę korygującą dokumentującą ten zwrot. W tym miesiącu spółka nie osiągnęła żadnych przychodów. W konsekwencji zwiększyła koszty uzyskania przychodów o kwotę 75.000 zł.

Podobna zasada dotyczy korekty kosztów. Mianowicie jeśli w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik powinien dokonać korekty kosztów poprzez ich zmniejszenie, nie poniósł on kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, obowiązany jest zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów.

Przykład

W styczniu 2017 r. przedsiębiorca prowadzący sprzedaż detaliczną artykułów spożywczych otrzymał od krajowego kontrahenta rabat w kwocie 15.000 zł (plus VAT), dotyczący zakupów dokonanych w 2016 r. (wartość towaru, którego rabat ten dotyczy, została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w 2016 r.).

Kontrahent wystawił fakturę korygującą 31 stycznia 2017 r. Do przedsiębiorcy faktura dotarła w lutym 2017 r. Powinien on zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o 15.000 zł. Jednak w lutym poniósł koszty podatkowe w wysokości 10.000 zł. Wobec tego w tym miesiącu zmniejszył koszty podatkowe o 10.000 zł oraz zwiększył przychody o 5.000 zł.

1.4. Faktura korygująca wystawiona w walucie obcej

W sytuacji gdy faktura korygująca przychody wystawiona jest w walucie obcej, kursem właściwym do przeliczenia korygowanej kwoty przychodu jest kurs waluty, jaki został przyjęty do przeliczenia faktury pierwotnej. Faktura korygująca nie dokumentuje bowiem odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości. Wystawienie takiej faktury nie prowadzi do powstania przychodu podatkowego, ale skorygowania przychodu już uzyskanego. Stanowisko to potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 12 maja 2017 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.11.2017.1.BKD.

Należy pamiętać, że stosownie do art. 11a ust. 1 updof i art. 12 ust. 2 updop, przychód wyrażony w walucie obcej przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Przykład

Podatnik 6 maja 2017 r. wystawił fakturę z tytułu sprzedaży towarów na kwotę 10.000 euro (plus VAT). W tym też dniu uzyskał przychód podatkowy. Kwotę wynikającą z faktury przeliczył na złote według kursu średniego NBP z 5 maja 2017 r., który wynosił 4,2176 zł/euro. Przychód wyniósł więc 42.176 zł.

Nabywca zwrócił podatnikowi towar o wartości 1.000 euro (plus VAT). Podatnik w czerwcu 2017 r. wystawił fakturę korygującą, zmniejszając wartość sprzedanych towarów o kwotę 1.000 euro (plus VAT). W wyniku tej korekty, kwota ze sprzedaży towarów wyniosła 9.000 euro (plus VAT). Korekta wynika z innych przyczyn niż błąd rachunkowy lub inna oczywista omyłka, zatem w czerwcu 2017 r. podatnik zmniejszył przychody o kwotę 4.217,60 zł (kwotę 1.000 euro podatnik przeliczył na złote według tego samego kursu waluty, jaki przyjął do przeliczenia kwoty z faktury pierwotnej, tj. 4,2176 zł/euro).

Podobnie określa się kurs waluty w przypadku korekty faktury dotyczącej kosztu uzyskania przychodów. Jak wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 12 sierpnia 2016 r., nr IPPB6/4510-399/16-2/AP: "To, że podatnik może dokonać korekty kosztu uzyskania przychodu na bieżąco nie oznacza, że powinien przyjąć do przeliczenia korygowanego kosztu uzyskania przychodu kurs bieżący, tj. z dnia roboczego poprzedzającego wystawienie dokumentu korygującego. Dokumenty korygujące otrzymane przez Spółkę służą rzetelnemu obliczeniu (doprecyzowaniu) prawidłowej wysokości już poniesionego kosztu uzyskania przychodu. Wystawienie takiego dokumentu nie prowadzi do powstania kosztu uzyskania przychodu, ale skorygowania kosztu już poniesionego".

Wobec tego do przeliczenia na złote korekty kosztu uzyskania przychodów w związku z otrzymaniem faktury korygującej należy zastosować kurs, jaki został przyjęty do przeliczenia faktury pierwotnej. Zgodnie z ogólną zasadą, koszty uzyskania przychodów w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu (art. 11a ust. 2 updof i art. 15 ust. 1 updop).

Przykład

Spółka z o.o. otrzymała 8 maja 2017 r. towary od kontrahenta z Niemiec razem z fakturą wystawioną 6 maja 2017 r. Wartość zakupionych towarów określona w fakturze wynosiła 200.000 euro. Przeliczenia tej kwoty na złote dokonano według kursu średniego NBP z 5 maja 2017 r., który wynosił 4,2176 zł/euro. Towar został sprzedany, a do kosztów uzyskania przychodów spółka zaliczyła kwotę 843.520 zł (200.000 euro x 4,2176 zł/euro). 20 czerwca 2017 r. otrzymała fakturę korygującą w walucie obcej z tytułu udzielonego jej przez sprzedawcę 2% rabatu (dotyczącego tego towaru).

Spółka zmniejszyła koszty uzyskania przychodów powstałe w czerwcu o kwotę 16.870,40 zł (200.000 euro x 2% x 4,2176 zł/euro).

1.5. Przychody uzyskane oraz koszty poniesione przed 2016 r.

Omawiane zasady dotyczące korekty przychodów i kosztów, określone w art. 14 ust. 1m-1part. 22 ust. 7c-7f updof oraz art. 12 ust. 3j-3mart. 15 ust. 4i-4l updop, obowiązują od 1 stycznia 2016 r. W art. 11 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz. U. poz. 1595), wprowadzającej te przepisy zapisano, że zasady te "stosuje się do korekty przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów, uzyskanych lub poniesionych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy", tj. przed 1 stycznia 2016 r.

Przykład

Podatnik w marcu 2017 r. otrzymał zwrot towaru, który był wadliwy. Towar ten był sprzedany w listopadzie 2015 r. W związku z tym podatnik skorygował fakturę dokumentującą sprzedaż tego towaru, wystawioną w listopadzie 2015 r.

Podatnik dokonał korekty przychodów w miesiącu, w którym wystawił fakturę korygującą, czyli w marcu 2017 r.

Przepisy art. 14 ust. 1m i 1n updof oraz art. 12 ust. 3j i 3k updop nie mają zastosowania do korekty przychodu związanego ze zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu (art. 14 ust. 1o updof i art. 12 ust. 3l updop).

Przepisy art. 22 ust. 7c i 7d updof oraz art. 15 ust. 4i i 4j updop nie mają zastosowania do korekty kosztów uzyskania przychodów, jeżeli korekta dotyczy kosztu uzyskania przychodów związanego ze zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu. Ponadto przepisy te nie mają zastosowania do korekty kosztów uzyskania przychodów, do których ma zastosowanie odpowiednio art. 24d updof i art. 15b updop (tj. do przepisów dotyczących tzw. zatorów płatniczych). Wynika tak z art. 22 ust. 7e updof i art. 15 ust. 4k updop. Wprawdzie przepisy art. 24d updof i art. 15b updop od 1 stycznia 2016 r. zostały uchylone, jednak podatnicy, którzy przed tym dniem w oparciu o nie dokonali zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów albo zwiększenia przychodów, nadal mogą, po zapłaceniu zobowiązań kontrahentowi, zwiększyć koszty uzyskania przychodów. Tak wynika z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1197).

Dodajmy, że zdaniem sądów administracyjnych przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2016 r. nie regulują nowych zasad korygowania kosztów uzyskania przychodów, lecz doprecyzowują zasady, które powinny być stosowane przed tym dniem. Przykładowo NSA w wyroku z 16 marca 2017 r., sygn. akt II FSK 823/15 stwierdził, że: "(...) zasady rozliczania faktur korygujących zostały doprecyzowane przez ustawodawcę, który (...) dodał do art. 15 u.p.d.o.p. jednostkę redakcyjną oznaczoną jako ust. 4i. (...) W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego nowelizacja ta - w powołanym powyżej zakresie - nie zawiera nowości normatywnej, a jedynie doprecyzowuje zasady rozliczania faktur korygujących. Podobne stanowisko zajął NSA w wyroku z 24 sierpnia 2016 r., sygn. akt II FSK 2121/14, w którym podkreślono, że »w art. 11 ustawy zmieniającej (tj. ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów - przyp. red.) przyjęto rozwiązanie przejściowe, zgodnie z którym wprowadzone uregulowania, stosuje się także do korekty kosztów uzyskania przychodów poniesionych przed dniem wejścia w życie noweli, tj. przed 1 stycznia 2016 r. Można to potraktować jako wskazówkę interpretacyjną do stanów faktycznych, w których korekta kosztów miała miejsce przed tą datą«".

POLECAMY
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.