Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  HITY GOFINU

HITY GOFINU

A
A
A
poleć artykuł  
drukuj artykuł
Zmiany w prawie spółek planowane od 1 stycznia 2017 r.
Gazeta Podatkowa nr 87 (1337) z dnia 31.10.2016

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców ma wprowadzić zmiany do Kodeksu spółek handlowych i Kodeksu cywilnego. Według wersji projektu z dnia 14 października 2016 r. w pierwszym z wymienionych Kodeksów modyfikacje przepisów dotykają kwestii konfliktu interesów spółki i członka zarządu, uprawnień wspólników mniejszościowych czy obowiązku złożenia wniosku o wykreślenie z CEIDG przedsiębiorcy przekształconego w spółkę kapitałową. Poza tym istotne zmiany dotyczą prokury uregulowanej w Kodeksie cywilnym. Zaproponowane rozwiązania co do tego zagadnienia w pierwotnym brzmieniu budziły uzasadnione wątpliwości. Jednak te regulacje prawne zostały poprawione ze względu na uwagi zgłoszone przez Ministerstwo Sprawiedliwości, RCL i Sąd Najwyższy. Przewiduje się, że nowe przepisy K.s.h. i K.c. mają wejść w życie z początkiem 2017 r.

Projekt Ministerstwa Rozwoju i Finansów

Autorem projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców jest Ministerstwo Rozwoju i Finansów. Nowelizacja ta stanowi element pakietu ułatwień dla przedsiębiorców "100 zmian dla firm". Celem projektowanej ustawy jest poprawa warunków prawnych wykonywania działalności gospodarczej w Polsce. Realizacji tego celu służyć będzie m.in. doprecyzowanie zagadnień wywołujących wątpliwości interpretacyjne. Ogólnie można stwierdzić, że z takimi zmianami mamy do czynienia w przypadku zmian, jakie nowelizacja ma wprowadzić do Kodeksu spółek handlowych i Kodeksu cywilnego. Przy tym dodać należy, że aktualna wersja projektu z dnia 14 października 2016 r. różni się od tej, jaka została zaprezentowana w lipcu 2016 r. Ta ostatnia wymagała dopracowania zaproponowanych rozwiązań prawnych. Z części zmian Ministerstwo zrezygnowało, nie ujmując ich w nowej wersji projektu (patrz ramka: Przepisy K.s.h., które pozostaną bez zmian od 1 stycznia 2017 r.).

Jakie zmiany w K.s.h.?

Art. 11 projektu nowelizacji dotyczy zmian, jakie mają być wprowadzone do Kodeksu spółek handlowych. Przewiduje on w szczególności:

» poprawę przejrzystości w przypadku konfliktu interesów członka zarządu i spółki kapitałowej (zmiany art. 209art. 377 K.s.h.)

W art. 209 i art. 377 K.s.h. wprowadzony ma zostać obowiązek odnoszący się do członków zarządu, zgodnie z którym na forum zarządu będzie on musiał ujawnić sprzeczność interesów pomiędzy spółką a jego interesami czy współmałżonka, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia oraz osób, z którymi jest powiązany osobiście. Tak jak obecnie członek zarządu powinien wstrzymać się od udziału w rozstrzyganiu takich spraw i może żądać zaznaczenia tego w protokole.

» modyfikacje uprawnień wspólników mniejszościowych spółek z o.o. (zmiany w art. 236-237 K.s.h.)

W art. 236 § 1 K.s.h. doprecyzowane mają być uprawnienia wspólnika lub wspólników reprezentujących co najmniej 1/10 kapitału zakładowego w kwestii żądania zwołania nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników i umieszczenia określonych spraw w porządku obrad tego zgromadzenia wspólników. Planowane jest dodanie w art. 236 K.s.h. § 11 przewidującego uprawnienie do żądania umieszczenia określonych spraw w porządku obrad najbliższego zgromadzenia wspólników. Prawo takie ma przysługiwać wspólnikom(wi) reprezentującym co najmniej 1/20 kapitału zakładowego. Uprawnienie to na mocy umowy spółki będzie mogło przysługiwać wspólnikom reprezentującym mniej niż 1/20 kapitału zakładowego (por. uwagi dotyczące art. 236 K.s.h. w tabeli).

Zmianie ma ulec także treść art. 237 § 1-2 K.s.h. Zgodnie z aktualną ich treścią, jeżeli zarząd w terminie dwóch tygodni od dnia złożenia żądania zwołania zgromadzenia wspólników czy umieszczenia określonych spraw w porządku obrad nie uczyni zadość takiemu wnioskowi, wówczas udziałowcy(iec), którzy go składali, mogą zwrócić się do sądu rejestrowego o upoważnienie ich do zwołania nadzwyczajnego zgromadzenia. Sąd może to uczynić, po wezwaniu zarządu do złożenia oświadczenia. Jeżeli sąd uzna zwołanie zgromadzenia za uzasadnione, wówczas wyznacza jego przewodniczącego. Zwołane w tym trybie zgromadzenie zobowiązane jest podjąć uchwałę rozstrzygającą, czy koszty zwołania i odbycia zgromadzenia ma ponieść spółka. Zmiana treści art. 237 § 1 K.s.h. polega na tym, że jego zakresem objęto także wspólników, korzystających z nowych rozwiązań w oparciu o art. 236 § 11 K.s.h. Z kolei według proponowanej treści art. 237 § 2 K.s.h. zgromadzenie w dalszym ciągu będzie rozstrzygało o tym, czy koszty zwołania zgromadzenia ma ponieść spółka. Przy tym wspólnicy, na potrzeby których zgromadzenie zostało zwołane, będą mogli zwrócić się do sądu rejestrowego o zwolnienie ich z obowiązku pokrycia kosztów nałożonych uchwałą zgromadzenia.

» konieczność złożenia wniosku o wykreślenie z CEIDG w razie przekształcenia indywidualnego przedsiębiorcy w jednoosobową spółkę kapitałową

Według projektu nowelizacji nowe brzmienie otrzymać ma art. 5841 K.s.h. Obecnie stanowi on, że właściwy organ ewidencyjny z urzędu wykreśla przedsiębiorcę przekształcanego z CEIDG. Przewiduje także, że sąd rejestrowy przesyła niezwłocznie właściwemu organowi ewidencyjnemu odpis postanowienia o wpisie do rejestru przedsiębiorców jednoosobowej spółki kapitałowej powstałej wskutek przekształcenia.

Treść tego przepisu od 19 maja 2016 r. nie odpowiada regulacjom ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Ogólnie rzecz ujmując od tego dnia wykreślenie przekształcanego przedsiębiorcy w spółkę nie następuje z urzędu tak, jak to miało miejsce wcześniej (przed 19 maja 2016 r.). W CEIDG ujawniany jest jedynie fakt przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę. Natomiast to przedsiębiorca zobowiązany jest złożyć wniosek o wykreślenie z CEIDG. Potwierdzać ma to brzmienie art. 5841 K.s.h. od 1 stycznia 2017 r. Ma on stanowić jedynie, że przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia).

» zmiany przepisów dotyczących spółki akcyjnej (art. 328 § 2art. 348 K.s.h.)

Modyfikacja treści art. 328 § 2 K.s.h. ma na celu zniesienie obowiązku opatrywania dokumentu akcji pieczęcią spółki. Z kolei zmiana art. 348 § 2-4 K.s.h. ma doprowadzić do uporządkowania przepisów określających zasady ustalania i wypłacania dywidendy w spółkach akcyjnych oraz uregulowania terminu wypłaty dywidendy w spółkach publicznych.

Zmiany w przepisach o prokurze

Aktualnie przepisy Kodeksu cywilnego dopuszczają udzielenie prokury samodzielnej, łącznej ewentualnie oddziałowej. Do 2015 r. w spółkach dość często udzielano jeszcze tzw. prokury łącznej niewłaściwej. Polegała ona na tym, że spółka udzielała prokury łącznej jednej osobie z zastrzeżeniem, że może ona działać tylko łącznie ze wspólnikiem w przypadku spółek osobowych, ewentualnie członkiem zarządu w spółkach kapitałowych. Taką praktykę, jako niemającą oparcia w brzmieniu przepisów, zanegował Sąd Najwyższy w uchwale składu 7 sędziów SN z dnia 30 stycznia 2015 r., sygn. akt III CZP 34/14.

Możliwość udzielania prokury łącznej niewłaściwej przewiduje omawiany projekt nowelizacji. Przy tym zaproponowane rozwiązania budziły wątpliwości. W szczególności proponowane w pierwotnej wersji przepisy nie mogłyby mieć zastosowania w spółkach osobowych (pisaliśmy o tym w GP nr 68 z 2016 r., na str. 17). W trakcie prac legislacyjnych projektowane przepisy zostały zmienione i odnoszą się do wszystkich spółek handlowych (por. uwagi w tabeli: Zmiany przepisów...).

Przepisy K.s.h., które pozostaną bez zmian od 1 stycznia 2017 r.

- brak zmian art. 202 K.s.h. i art. 157 § 1 K.s.h.

W projekcie nowelizacji zrezygnowano ze zmian w określaniu kadencji członków organów spółek kapitałowych.

Pozostanie zatem aktualna zasada, zgodnie z którą w razie braku innych postanowień umownych kadencja członków organu trwa rok, natomiast mandat (uprawnienie) do pełnienia funkcji członka zarządu wygasa stosownie do treści art. 202 K.s.h., a członków organu nadzoru zgodnie z art. 218 K.s.h.

- brak zmiany art. 191 § 4 i art. 192 K.s.h.

Zmiany przepisów po uwagach zgłoszonych w ramach uzgodnień międzyresortowych*
Podmiot zgłaszający uwagi

Zarys zgłaszanych uwag

Stanowisko Ministerstwa Rozwoju i Finansów
Zmiany dotyczące przepisów o prokurze
Ministerstwo Sprawiedliwości

Zdaniem MS wprowadzenie prokury mieszanej nie jest uzasadnione. Pomimo tego MS zwróciło m.in. uwagę na to, że jeśli prokura mieszana miałaby zostać wprowadzona, to powinna objąć wszystkie spółki handlowe.

MS zasygnalizowało też, że art. 1091 § 1 K.c. definiuje prokurę jako pełnomocnictwo obejmujące umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych. Tymczasem projektowany przepis mówi o "upoważnieniu do działania", zamiast "upoważnieniu do czynności". MS wskazało także, że nazwa "prokura mieszana" nie oddaje istoty projektowanej prokury, a dotychczas prokura taka była określana jako "prokura łączna niewłaściwa".

Zrezygnowano z wprowadzania definicji legalnej prokury mieszanej, do regulacji włączono handlowe spółki osobowe, prokurę zdefiniowano jako "umocowanie do czynności".

Uwagi zostały uwzględnione poprzez nadanie § 11 i § 2 w art. 1094 K.c. następującego brzmienia:

"§ 11. Prokura może obejmować umocowanie także albo wyłącznie do dokonywania czynności wspólnie z członkiem organu zarządzającego lub wspólnikiem reprezentującym handlową spółkę osobową";

"§ 2. Kierowane do przedsiębiorcy oświadczenia lub doręczenia pism mogą być dokonywane wobec jednej z osób, którym udzielono prokury".

RCL

RCL zwróciło uwagę, że zaproponowana regulacja prowadzi do uznania, iż prokura mieszana będzie odmianą prokury łącznej, co oznaczałoby konieczność działania co najmniej dwóch prokurentów.

Sąd Najwyższy

Zdaniem SN na aprobatę zasługuje propozycja zakładająca dopuszczalność udzielenia prokury upoważniającej tylko do działania z członkiem organu zarządzającego.

Wątpliwości może wywoływać proponowana treść art. 1094 K.c., w tym ograniczenie zakresu umocowania prokurenta. Zdaniem SN należy także zwrócić uwagę na celowość uregulowania możliwości ustanawiania w umowie spółki reprezentacji przez członka zarządu łącznie z prokurentem.
Zmiany przepisów K.s.h.

- dotyczące art. 236 § 11 K.s.h.

Ministerstwo Sprawiedliwości

W pierwotnej wersji projektu nowelizacji zaproponowano skrócenie czasu do złożenia żądania umieszczenia określonych spraw w porządku obrad najbliższego zgromadzenia na jeden dzień przed jego terminem.

MS i RCL wskazały jednak, że jest to niedopuszczalne w świetle wymogu z art. 238 § 1 K.s.h., zgodnie z którym zarząd najpóźniej na dwa tygodnie przed zgromadzeniem musi wysłać wspólnikom zaproszenia na nie m.in. z porządkiem obrad.

Uwaga została uwzględniona. Ujęta jest obecnie w art. 236 § 11 K.s.h. Przewiduje on, że żądanie wprowadzenia spraw do porządku obrad należy złożyć na piśmie zarządowi najpóźniej na trzy tygodnie przed terminem zgromadzenia wspólników. Zarząd zobowiązany będzie uwzględnić żądanie i zawiadomić o tym wspólników zgodnie z art. 238 K.s.h.

RCL

- dotyczące uchylenia art. 304 § 1 pkt 7 K.s.h. regulującego obowiązek ujawnienia w statucie spółki akcyjnej S.A. nazwisk i imion albo firm (nazw) jej założycieli

Ministerstwo Sprawiedliwości

MS podkreśliło, że propozycja uchylenia tego przepisu jest niezrozumiała. Zwróciło m.in. uwagę, że dane o założycielach S.A. są istotne dla osób trzecich.

Uwagi zostały uwzględnione. Odstąpiono od zmiany.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych

MSZ wskazało, że zaproponowana zmiana byłaby sprzeczna z przepisami prawa UE.

* Tabela uwag z uzgodnieniami międzyresortowymi zamieszczona została 12 września 2016 r. Następnie 18 października 2016 r. na stronach RCL udostępniona została nowa wersja projektu nowelizacji z dnia 14 października 2016 r. (nr projektu UD 91). Stan na dzień oddania GP do druku.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.09.2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1578 ze zm.)

POLECAMY
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.