Przedsiębiorca z branży motoryzacyjnej zamierza pozyskać dofinansowanie na projekt badawczo-rozwojowy, w celu opracowania innowacji. Jakiego obszaru tematycznego może dotyczyć projekt z programu sektorowego współfinansowanego z EFRR? Czy część prac badawczych można zlecić innemu podmiotowi?
Dla branży motoryzacyjnej opracowano specjalny program o nazwie Innomoto, który funkcjonuje w ramach działania 1.2 Sektorowe programy B+R Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Dofinansowaniu podlegają tutaj projekty badawczo-rozwojowe ukierunkowane na przeprowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych albo tylko prac rozwojowych, które mogą być uzupełnione o prace przedwdrożeniowe. O wsparcie na ich realizację mogą ubiegać się zarówno przedsiębiorcy z sektora MŚP, jak i spoza niego (czyli duzi przedsiębiorcy) oraz konsorcja przedsiębiorstw. Miejsce realizacji takich projektów musi znajdować się na terenie RP w województwie innym niż mazowieckie (ma to związek z kategorią regionów słabiej rozwiniętych).
Projekt przedsiębiorcy musi być wpisany w obszary badawcze dla Innomotto. Wyróżnia się trzy takie obszary, w których określono grupy badawcze, a w nich konkretne zagadnienia badawcze. I tak w zakres obszarów badawczych wchodzą innowacyjne:
Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu dla ubiegania się o wsparcie wynosi 1 mln zł. Można do nich zaliczyć m.in. koszty badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji udzielonej przez podmioty zewnętrzne na warunkach pełnej konkurencji. Mowa o tym w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2015 r. poz. 299).
Koszt powierzenia realizacji części prac B+R podwykonawcy może być dofinansowany w ramach projektu.
Przygotowując projekt przedsiębiorca powinien wziąć pod uwagę, że wartość prac realizowanych na zasadzie podwykonawstwa nie może przekroczyć 60% całkowitych kosztów kwalifikowalnych badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych. Reguła ta ma zastosowanie w przypadku projektu realizowanego samodzielnie przez przedsiębiorstwo, dla konsorcjum pułap ten wynosi 50%. Natomiast w odniesieniu do prac przedwdrożeniowych objętych pomocą de minimis - ich wartość na zasadzie podwykonawstwa nie może przekroczyć 70% całkowitych kosztów kwalifikowalnych tych prac.
Przedsiębiorca wniosek o dofinansowanie realizacji projektu B+R w ramach programu Innomoto może złożyć w terminie od 11 maja do 10 lipca 2018 r. Trzeba to zrobić wyłącznie w wersji elektronicznej przy pomocy systemu informatycznego IP udostępnionego za pośrednictwem strony internetowej NCBR (www.ncbr.gov.pl). System ten będzie aktywny dopiero od daty rozpoczęcia terminu składania wniosków, czyli od 11 maja br. Obecnie wniosek można więc przygotować w wersji papierowej, by potem jego zawartość przenieść do IP. Dokumentacja konkursowa niezbędna do jego przygotowania, w tym m.in. wzór wniosku oraz instrukcja jego wypełnienia, znajduje się na stronie NCBR.
|