POLECAMY |
||
W ramach ograniczania wydatków firmowych zamierzam zrezygnować z wynajmowania biura i chcę przeznaczyć jeden z pokoi w moim mieszkaniu na potrzeby prowadzonej przeze mnie jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy część czynszu za to mieszkanie, która dotyczy mojej firmy, mogę ujmować w księdze podatkowej? Jeśli tak, to na jakiej podstawie powinienem dokonywać zapisów dotyczących tych kosztów?
Jeśli Czytelnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jeden z pokoi swojego mieszkania przeznaczy na cele firmy, to wydatki na czynsz w części związanej z działalnością może uwzględnić w rachunku podatkowym. Dotyczy to także kosztów za energię elektryczną, centralne ogrzewanie lub wodę, które ponoszone są na cele firmy. Podstawą ujęcia tych wydatków w księdze podatkowej może być dowód wewnętrzny sporządzony samodzielnie przez podatnika w oparciu o dokument obejmujący całość opłat albo dowód potwierdzający zapłatę danego zobowiązania. Koszty związane z użytkowaniem mieszkania na cele firmy ujmuje się w księdze podatkowej, pod datą wystawienia dowodu wewnętrznego, w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".
Podatnik ustalając wielkości kosztów dotyczących prowadzenia firmy we własnym mieszkaniu, może korzystać ze współczynnika udziału powierzchni przeznaczonej na prowadzenie działalności w ogólnej powierzchni mieszkania. Aby wydatki związane z czynszem w części przypadającej na działalność gospodarczą mogły być uznane za koszty podatkowe, muszą zostać odpowiednio udokumentowane. Na tę okoliczność podatnik może sporządzić dowód wewnętrzny. Zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544) wydatki związane z opłatami za czynsz, energię elektryczną, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą, można dokumentować dowodem wewnętrznym. Podstawą jego sporządzenia są dokumenty dotyczące całości opłat za czynsz czy media, np. wystawiona na właściciela mieszkania faktura za zużycie energii lub wody (albo faktura prognozująca ich zużycie), dokument wskazujący wymiar czynszu. Poza tym dowód wewnętrzny można również wystawić w oparciu o dowód potwierdzający zapłatę danego zobowiązania, np. wyciąg bankowy lub dowód wpłaty dokumentujący uiszczenie opłaty za czynsz. Ze względów dowodowych wraz z dowodem wewnętrznym wskazane jest przechowywać dokument będący podstawą ustalenia kosztów dotyczących użytkowania części mieszkania na cele firmy.
Wzór dowodu wewnętrznego dostępny jest w Programie DRUKI Gofin.
Dowód wewnętrzny, żeby mógł być podstawą ujęcia części opłat za czynsz lub media w księdze, musi zawierać co najmniej dane określone w § 13 ust. 1 przywołanego rozporządzania. Są to: przedmiot operacji gospodarczej, wysokość kosztu (wydatku), data i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków.
Przykład Założenia
Zapisy w księdze podatkowej W księdze podatkowej za sierpień 2020 r. w oparciu o dowód wewnętrzny nr 4/8/20 podatniczka wpisała: - w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego": 31 sierpnia 2020 r., - w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki": 180 zł. |
|