Prowadzę sklep z częściami samochodowymi. Od przyszłego miesiąca będę również sprzedawać akumulatory samochodowe. Wiem, że mam obowiązek przyjmować od kupujących stare, zużyte akumulatory. Jak powinienem postąpić, gdy klient nie chce zostawić u mnie zużytego akumulatora?
Sprzedawca detaliczny baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych lub akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych jest zobowiązany do przyjęcia takiego zużytego sprzętu od tzw. użytkownika końcowego. Generalnie zużytego akumulatora nie można tak po prostu wyrzucić na śmietnik. Można natomiast oddać go sprzedawcy detalicznemu, u którego dokonuje się zakupu nowego akumulatora. Zużyty akumulator można też przekazać:
W związku z tym, że sprzedawcy detaliczni mają obowiązek przyjmowania takiego zużytego sprzętu, to w punkcie sprzedaży, w widocznym miejscu muszą umieszczać informację o:
Jeżeli klient (niebędący przedsiębiorcą - ich obowiązują inne zasady) nie przekazuje sprzedawcy zużytego akumulatora, to sprzedawca ma obowiązek pobrać od niego opłatę depozytową. Jeśli kupujący w ciągu 30 dni dostarczy mu zużyty akumulator, to w takim przypadku sprzedawca ma obowiązek zwrócić mu opłatę depozytową. Musi również potwierdzić jej zwrot. Potwierdzenie pobrania i zwrotu opłaty depozytowej powinno nastąpić zgodnie z wzorami tych dokumentów określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska w tej sprawie (Dz. U. z 2010 r. nr 130, poz. 878). Sprzedawca detaliczny musi przechowywać te dokumenty przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego one dotyczą.
Nieodebrane opłaty depozytowe sprzedawca detaliczny przekazuje na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na siedzibę tego sprzedawcy, w terminie do dnia 15 marca roku następującego po roku, w którym nastąpiło pobranie opłaty. W tym też terminie sporządza i przedkłada marszałkowi województwa sprawozdanie o wysokości pobranych opłat.
Stawka opłaty depozytowej wynosi 30 zł za sztukę baterii samochodowej kwasowo-ołowiowej i akumulatora samochodowego kwasowo-ołowiowego.
|