Prowadzę działalność gospodarczą, która nie przynosi już żadnych zysków. Planuję ją zawiesić. Być może w przyszłości podejmę decyzję o jej likwidacji. W trakcie zawieszenia planuję dokonać wyprzedaży wyposażenia i zgromadzonych towarów oraz środków trwałych, których dotychczas nie udało mi się sprzedać.
1) Czy takie działanie jest dopuszczalne?
Przedsiębiorca wpisany do CEIDG może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni (ewentualnie liczbę dni lutego). Jeżeli przedsiębiorca decyduje się zawiesić firmę na czas nieokreślony, wówczas wznowienie działania firmy następuje na jego wniosek składany w CEIDG.
W czasie zawieszenia przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. To oznacza, że nie może sprzedawać towarów i wystawiać z tego tytułu faktur czy rachunków. Przedsiębiorca nie może również wykonywać na podstawie umowy zlecenia czynności będących w rzeczywistości przedmiotem działalności jego firmy.
Jednak ustawodawca przewidział możliwość wykonywania niektórych czynności w trakcie zawieszenia. Ich katalog zawarty jest w art. 25 ust. 2 Prawa przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.). Tym samym w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:
1) może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów,
2) może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
3) może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,
4) ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą dokonania zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
5) wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,
6) może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
7) może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą,
8) może powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170).
Z powyższego wynika, że Czytelnik w trakcie zawieszenia działalności bez żadnych przeszkód może dokonać sprzedaży własnych towarów, wyposażenia i środków trwałych, np. maszyn czy urządzeń produkcyjnych. Natomiast nie może sprzedawać swoich produktów, chyba że zostały one zamówione i wyprodukowane przed datą zawieszenia działalności.
2) Kiedy należy wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż środka trwałego?
Organy podatkowe, w tym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 13 maja 2025 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.305.2025.1.LM, wyjaśniają, że zawieszenie działalności gospodarczej samo w sobie nie stanowi zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej przez podatnika. Podatnik, który zawiesza prowadzenie działalności gospodarczej na pewien czas, nadal pozostaje podatnikiem, z tym że w tym okresie nie prowadzi on aktywnej działalności.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 96 ust. 9a pkt 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2025 r. poz. 775) podatnik, który zawiesił wykonywanie działalności na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy, podlega z urzędu wykreśleniu z rejestru jako podatnik VAT. Dodatkowo, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 96 ust. 9a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie zawieszenia działalności będzie wykonywał czynności opodatkowane VAT, ma obowiązek przed dniem:
1) zawieszenia działalności albo
2) rozpoczęcia wykonywania tych czynności w okresie zawieszenia działalności
- zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, wskazując okres, w którym będzie wykonywał te czynności.
Po otrzymaniu takiego zawiadomienia, naczelnik urzędu skarbowego nie wykreśla podatnika z rejestru albo przywraca jego zarejestrowanie na okres wskazany w zawiadomieniu. W myśl art. 96 ust. 9c ustawy o VAT, jeżeli okres wskazany w zawiadomieniu jest krótszy od okresu zawieszenia działalności gospodarczej, przepis art. 96 ust. 9a pkt 1 stosuje się odpowiednio.
W omawianej sytuacji sprzedaż środka trwałego Czytelnik powinien opodatkować na ogólnych zasadach, dokumentując transakcję fakturą. Należy ją wystawić nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru (środka trwałego). Faktura nie może być wystawiona wcześniej niż 60. dnia przed dokonaniem dostawy.
|