Import towarów zdefiniowany został w art. 2 pkt 7 ustawy o VAT jako przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego (spoza terytorium Unii Europejskiej) na terytorium kraju.
Pojęcie importu towarów nie obejmuje zatem przywozu towarów z terytorium krajów Unii Europejskiej na terytorium Polski, które to zdarzenie w zależności od okoliczności kwalifikowane jest bądź jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów bądź też jako nabycie na zasadach obowiązujących dla obrotu krajowego.
Co ważne, import towarów obejmuje swoim zakresem faktyczny przywóz towarów, bez względu na to, czy wiąże się z przeniesieniem prawa do ich dysponowania. O imporcie będziemy więc mówić wówczas, gdy dokonywany jest w związku z dostawą towarów do Polski, nietransakcyjnym przemieszczeniem towarów należących do importera, jak również czasowym przywozem towarów, na których wykonywane będą usługi.
Podmiotami, na których ciąży obowiązek podatkowy w imporcie towarów, zgodnie z art. 17 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:
Podstawa opodatkowania w imporcie towarów określona została w art. 29 ust. 13-16 ustawy o VAT. Jest nią co do zasady wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane na podstawie odrębnych przepisów podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.
W przypadku towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu, a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu w ramach uszlachetniania biernego są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu, a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.
W imporcie towarów objętych procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych oraz procedurą przetwarzania pod kontrolą celną podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu. Jeżeli przedmiotem importu w ramach procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych lub procedury przetwarzania pod kontrolą celną są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu i o podatek akcyzowy.
Warto zwrócić uwagę na to, że podstawa opodatkowania, o której mowa powyżej, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.
Do podstawy opodatkowania w imporcie dolicza się również określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów.
Projekt zmian do ustawy o VAT z 10 sierpnia 2012 r. zakłada m.in. modyfikację przepisów określających podstawę opodatkowania importowanych towarów.
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu zmiana ta wynika z przebudowy działu dotyczącego podstawy opodatkowania i jest co do zasady, kontynuacją obecnych przepisów w tym zakresie. Doprecyzowano jednocześnie pojęcie pierwszego miejsca przeznaczenia. W sytuacji gdy na dokumentach, na podstawie których towary są importowane, nie będzie wymienione to miejsce, za pierwsze miejsce przeznaczenia uznawane będzie miejsce pierwszego przeładunku na terytorium Polski. Proponowane zmiany mają precyzyjniej odzwierciedlać przepisy dyrektywy w sprawie VAT.
W myśl dodanego art. 30b ust. 3, podstawa opodatkowania importu towarów będzie obejmować koszty dodatkowe takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia - o ile nie zostaną do niej włączone - ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również koszty dodatkowe wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to będzie znane w momencie dokonania importu. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia będziemy rozumieć miejsce wymienione w liście przewozowym lub jakimkolwiek innym dokumencie przewozowym, na podstawie którego towary są importowane. W przypadku braku takiej informacji za pierwsze miejsce przeznaczenia będzie uważać się miejsce pierwszego przeładunku na terytorium kraju.
Z art. 30b ust. 4 wynika natomiast, że do podstawy opodatkowania będzie doliczać się określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów.
Jednocześnie art. 30b ust. 5 projektu zakłada, że podstawa opodatkowania importu towarów, nie będzie obejmowała kwot stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty oraz udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży.
|