W ramach działalności gospodarczej prowadzę niewielki sklep spożywczy. Większość toreb foliowych sprzedaję po cenie wyższej od związanej z nimi opłaty recyklingowej, a bardzo lekkie torby wymagane ze względów higienicznych przekazuję klientom bezpłatnie. Jak w takiej sytuacji ująć w księdze podatkowej uregulowaną w marcu 2019 r. opłatę recyklingową za torby foliowe dotyczącą 2018 r.?
Wniesioną opłatę recyklingową za torby foliowe ujmuje się w księdze w dacie jej uregulowania, np. na podstawie wyciągu bankowego, w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Bez znaczenia pozostaje fakt, że część toreb sprzedawana jest po cenie wyższej od pobieranej za nie opłaty recyklingowej, a bardzo lekkie torby wydawane ze względów higienicznych przekazywane są klientom bezpłatnie. Opłatę recyklingową dotyczącą toreb foliowych za 2018 r. należało uregulować do 15 marca 2019 r.
Przedsiębiorcy prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów, są obowiązani pobrać opłatę recyklingową od nabywającego lekką torbę na zakupy z tworzywa sztucznego. Stanowi o tym art. 40a ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 542). Kwotę wnoszonej opłaty recyklingowej ustala się poprzez przemnożenie liczby sprzedanych toreb i stawki tej opłaty za 1 sztukę torby, czyli 0,20 zł.
Jeśli torby foliowe wydawane są klientom bezpłatnie, to koszty związane z ich zakupem ujmuje się w księdze w kolumnie 13. Natomiast gdy są one odsprzedawane po cenie wyższej od opłaty recyklingowej, to wydatki na ich nabycie wpisuje się do księgi w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Wówczas torby foliowe traktuje się jak towary handlowe, które są przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym (§ 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów). Pobrana przez przedsiębiorcę opłata jest przychodem, który wpisuje się do księgi w kolumnie 8 "Pozostałe przychody". Z kolei wniesioną opłatę stanowiącą dla podatnika koszt uzyskania przychodów wpisuje się do księgi w kolumnie 13. Kolumna ta przeznaczona jest do ujmowania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12), z wyłączeniem tych, których nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów (pkt 13 objaśnień będących załącznikiem nr 1 do rozporządzenia). Taki sposób ujmowania pobranej i wniesionej opłaty recyklingowej oraz wydatków poniesionych na nabycie toreb foliowych uznaje za prawidłowy Ministerstwo Finansów. Potwierdziło to w odpowiedzi z dnia 19 stycznia 2018 r. na pytanie naszego Wydawnictwa.
Przykład Założenia Podatnik prowadzi sklep spożywczy. Część toreb foliowych sprzedaje klientom po cenie wyższej od dotyczącej ich opłaty recyklingowej, a bardzo lekkie torby wydawane ze względów higienicznych przekazywane są bezpłatnie. W 2018 r. podatnik sprzedał 8.100 szt. reklamówek po 0,30 zł/szt. Przychód został wpisany w księdze w kolumnie 8, a koszty zakupu ujęto w kolumnie 10. W dniu 13 marca 2019 r. przedsiębiorca uregulował przelewem opłatę recyklingową dotyczącą toreb foliowych w kwocie 1.620 zł, tj. 8.100 szt. × 0,20 zł.
W księdze podatkowej za marzec 2019 r. podatnik, w oparciu o wyciąg bankowy, wpisał: - w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego" - 13 marca 2019 r., - w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" ujął kwotę 1.620 zł. |
|