Dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione mają prawo do renty rodzinnej po zmarłym rodzicu z założenia do ukończenia 16 lat lub - po przekroczeniu tego wieku - do ukończenia nauki w szkole, z założenia nie dłużej jednak niż do osiągnięcia 25 lat.
Bez względu na wiek świadczenie to im przysługuje, jeżeli w ww. okresie stały się całkowicie niezdolne do pracy oraz do samodzielnej egzystencji lub całkowicie niezdolne do pracy.
Aby zatem dziecko w wieku powyżej 16 lat (z zastrzeżeniem dotyczącym jego całkowitej niezdolności do pracy) mogło pobierać rentę rodzinną, musi się uczyć w szkole. Przy czym nauka ta może być pobierana zarówno w systemie dziennym, jak i wieczorowym, zaocznym lub eksternistycznym.
Renta rodzinna dla uczących się dzieci w wieku powyżej 16 lat wypłacana jest przez cały rok szkolny/akademicki, potwierdzony stosownym dokumentem o pobieraniu nauki, i okres wakacji, a więc odpowiednio w przypadku:
chyba że wcześniej uczeń/student ukończy 25 lat.
Zasady te obowiązują również absolwentów szkół ponadpodstawowych, którzy zachowują prawo do renty rodzinnej do końca wakacji, a więc np. do 31 sierpnia. Przy czym, w przypadku gdy po zdanej maturze dostaną się na studia, które rozpoczynają się w październiku, mogą uzyskać prawo do tego świadczenia także na dalszy okres, w tym za wrzesień, o ile w odpowiednim czasie zostanie złożony stosowny wniosek w tej sprawie wraz z zaświadczeniem o kontynuowaniu nauki, wydanym przez daną placówkę.
Zgodnie z art. 133 ust. 1 pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS w razie ponownego ustalenia przez organ rentowy prawa do świadczeń, przyznane świadczenia wypłaca się, poczynając od miesiąca, w którym powstało prawo do tych świadczeń, jednak nie wcześniej niż od miesiąca, w którym zgłoszono wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Dlatego też, dla celów zachowania ciągłości w wypłacie świadczenia wspomniane dokumenty (wniosek i zaświadczenie) należy złożyć zaraz po wakacjach, tj. do końca września.
Jeśli okaże się to niemożliwe, m.in. z uwagi na fakt, iż dana uczelnia wyższa wydaje zaświadczenia o podjęciu nauki dopiero po zakończeniu wakacji akademickich, tj. w październiku, przyszły student powinien skorzystać z rozwiązania zaproponowanego przez organ rentowy, tj.:
Pozostali studenci (np. II i III roku) mają czas na złożenie stosownego wniosku i zaświadczenia o kontynuowaniu nauki do końca października.
Natomiast osoby, które rozpoczną naukę w innym miesiącu niż wrzesień lub październik, muszą dostarczyć do ZUS zaświadczenie o kontynuowaniu nauki do końca miesiąca, w którym zostały przyjęte do danej placówki.
|