Obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% stosuje się, co do zasady, do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Tak wyjaśnił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 2520 z 2024 r., w sprawie naliczania 8% VAT przy budowie drewnianych domów w uproszczonej procedurze (na zgłoszenie, o niewielkim metrażu).
Podsekretarz Stanu w odpowiedzi na interpelację poselską nr 2520 z 2024 r. zwrócił uwagę, że w celu zastosowania obniżonej 8% stawki VAT do m.in. budowy niezbędne jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze, zakres wykonywanych czynności musi odnosić się do budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących budynków lub ich części, bądź ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Zdaniem Podsekretarza niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że czynność nie może korzystać z preferencyjnej, tj. 8% stawki VAT.
Wyjaśnić należy, że przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się m.in. obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Jednocześnie do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2, oraz mieszkań, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.
Podsekretarz Stanu wyjaśnił, że obiekty budownictwa mieszkaniowego, stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. W związku z tym należy uznać, że warunek stałego zamieszkania jest niejako warunkiem definiującym kryterium podstawowe, jakim jest PKOB, i musi być rozpatrywany przez pryzmat tej klasyfikacji statystycznej obiektów budowlanych.
Według Podsekretarza kluczowa dla odpowiedniej kwalifikacji w zakresie stawki VAT jest teza NSA wyrażona w wyroku z dnia 13 kwietnia 2023 r., sygn. akt I FSK 1727/22 (odnoszącego się do statusu na gruncie VAT pokoju studenckiego pod kątem zastosowania prawidłowej stawki VAT). NSA nie zgodził się z organem, że stałe zamieszkanie należy utożsamiać z "pobytem stałym" rozumianym jako zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Zamieszkanie należy bowiem przeciwstawić pobytowi w danym lokalu w celach innych niż mieszkalne, w szczególności w celach wypoczynkowych czy rekreacyjnych.
Podsekretarz podkreślił, że każdy przypadek zastosowania obniżonej stawki VAT do czynności dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym powinien być analizowany odrębnie w oparciu o szczegóły konkretnej sprawy.
Ponadto Podsekretarz Stanu, odnosząc się do wskazanej w interpelacji poselskiej opinii klasyfikacyjnej GUS w sprawie domków letniskowych, stwierdził, że taka opinia nie ma mocy wiążącej wobec organów KAS prowadzących postępowania podatkowe/kontrole/czynności sprawdzające, przy czym stanowi element postępowania dowodowego, który podlega ocenie organu KAS jak każdy inny dowód.
|