Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (nr UA8 z wykazu RCL). Został on przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii i aktualnie jest na etapie uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, dokument ten stanowi pierwszy krok w realizacji zapowiedzi polskiego rządu dotyczącej konieczności przeprowadzenia deregulacji w zakresie prawa gospodarczego i administracyjnego, w tym w szczególności w kierunku poprawy środowiska prawnego i instytucjonalnego, w którym działają polskie firmy.
Projektowane regulacje mają na celu wprowadzenie uproszczeń odnoszących się do działalności gospodarczej na etapie rozpoczynania działalności przez przedsiębiorcę oraz rozwoju jego przedsiębiorstwa w kolejnych latach. Rozwiązania w tym zakresie zostały zgrupowane w ramach komponentów, które obejmują:
Zmiany mają objąć ponad 30 aktów prawnych, w tym m.in. Prawo przedsiębiorców, Prawo budowlane, ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych, ustawę o rzemiośle czy ustawę o podatkach i opłatach lokalnych.
W zakresie prowadzenia działalności nieewidencjonowanej zaproponowano, aby działalność mogli prowadzić tylko ci cudzoziemcy, którzy posiadają uprawnienia do prowadzenia działalności gospodarczej w myśl Prawa przedsiębiorców, ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium RP oraz ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Projekt zawiera propozycje zmian w zakresie przeprowadzania procedury kontroli przedsiębiorców. Zgłoszono, aby organ kontrolny przygotowywał tzw. wstępną listę dokumentów i informacji, których przedstawienia może żądać w trakcie kontroli. Umożliwiłoby to przedsiębiorcy przygotowanie się do kontroli. Taki pakiet informacji przedsiębiorca miałby otrzymywać wraz z doręczeniem zawiadomienia o kontroli. Dzięki temu kontrola powinna przebiegać szybciej i sprawniej, co będzie stanowić korzyść zarówno dla samego przedsiębiorcy, jak i dla podmiotu kontrolującego. Skróceniu z 12 do 6 dni miałby też ulec czas przeprowadzania czynności sprawdzających u mikroprzedsiębiorców. Przewiduje się także wprowadzenie regulacji, w myśl której liczba przeprowadzanych kontroli u przedsiębiorcy zostałaby uzależniona od kategorii ryzyka. W przypadku niskiego ryzyka kontrola będzie przeprowadzana nie częściej niż raz na 5 lat, w przypadku średniego ryzyka - nie częściej niż raz na 3 lata, a w przypadku wysokiego ryzyka - nie częściej niż raz na 2 lata.
W zakresie ustawy o rzemiośle zaproponowano rozszerzenie definicji rzemiosła i rzemieślnika oraz wprowadzenie możliwości zastosowania środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach organów organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła.
Projektowana ustawa zawiera też doprecyzowanie przepisów w zakresie liczenia karencji odnoszącej się do możliwości ponownego skorzystania z tzw. małego ZUS plus.
Planuje się zniesienie obowiązku, na potrzeby postępowań administracyjnych, przedkładania w urzędzie dokumentu prokury lub pełnomocnictwa. Z tym że informacje o pełnomocniku oraz o zakresie jego umocowania musiałyby mieć charakter publiczny, tzn. były ujawnione w takim rejestrze, wyciągu bądź ewidencji, a organ prowadzący postępowanie miałby do nich dostęp drogą elektroniczną.
Nowe rozwiązania miałyby w większości wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.
|