Ministerstwo Finansów w informacji wydanej 4 stycznia 2024 r. (https://eureka.mf.gov.pl/informacje) na pytanie dziennikarza wyjaśniło, jak traktować opłaty za plastikowe opakowanie posiłku lub napoju na gruncie podatku VAT (ID informacji: 574950).
W odpowiedzi resort wskazał, że: "Od 1 stycznia 2024 r. na podstawie art. 3b ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, przedsiębiorca prowadzący:
w których są oferowane produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (wymienione w załączniku nr 6 do ustawy), będące opakowaniami na napoje lub żywność pakowane przez tego przedsiębiorcę w te produkty, jest obowiązany do pobrania opłaty od użytkownika końcowego nabywającego te produkty lub napoje lub żywność w tych produktach, zwanej dalej »opłatą«.
Na gruncie ustawy o VAT należy wskazać, że opodatkowaniu VAT podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Podstawą opodatkowania jest natomiast wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Uwzględniając powyższe, należy uznać, że wskazana w zapytaniu opłata za opakowania na posiłki lub napoje na wynos, która będzie pobierana wraz z ceną sprzedaży za napój lub posiłek, od konkretnego nabywcy, który zdecydował się na nabycie tego napoju lub posiłku w opakowaniu jednorazowym, będzie stanowić element wynagrodzenia za dostarczony towar, zatem będzie zwiększać podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym opłata produktowa powinna zostać wliczona w cenę sprzedawanego produktu, a stawka VAT powinna odpowiadać stawce przewidzianej dla tego produktu.
Odnosząc się do ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej, na podstawie regulacji w zakresie kas rejestrujących na paragonie fiskalnym powinny być wykazane m.in. dane w zakresie nazwy towaru lub usługi pozwalające na jednoznaczną ich identyfikację, oznaczenie literowe stawki podatku, wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku należnego według poszczególnych stawek podatku.
Zatem (...) od 1 stycznia 2024 r. w przypadku dostawy produktu (napoju lub posiłku) w opakowaniu (kubku lub pojemniku na wynos) pobraną opłatę należy wykazać ze stawką odpowiadającą temu produktowi, tj. stawką przewidzianą dla sprzedawanego towaru (napoju lub posiłku). Pobrana opłata powinna być zaewidencjonowana na kasie rejestrującej wraz z ceną np. napoju. Nie istnieje zatem potrzeba, by wyodrębniać samą kwotę opłaty na paragonie".
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało na stronie www.gov.pl/web/cyfryzacja, że Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego (CSIRT NASK) uruchomił system teleinformatyczny, który służy do wymiany informacji o fałszywych wiadomościach między przedsiębiorstwami telekomunikacyjnymi a CSIRT NASK, Policją oraz Prezesem UKE. Przedsiębiorcy mogą zgłaszać podejrzane wiadomości do CSIRT NASK, który z kolei będzie tworzył wzorzec takiej wiadomości.
Jest to kolejny etap wdrażania rozwiązań zawartych w ustawie o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni przetwarzający wiadomości SMS mogą uzyskać dostęp do systemu wymiany wzorców i nadpisów poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres: telegraf@cert.pl. Od 25 marca 2024 r. przedsiębiorcy podłączeni do systemu będą mieli obowiązek blokować fałszywe SMS zgodnie ze wzorcem fałszywej wiadomości przekazanej przez CSIRT NASK.
Podmioty publiczne mogą zastrzegać tzw. nadpisy wykorzystywane przez nie do wysyłki SMS przy świadczeniu zadań publicznych dla obywateli. Przykładem nadpisu jest skrót w tytułach SMS np. "e-US" używany przez Krajową Administrację Skarbową. Zgłoszenia nadpisu SMS do CSIRT NASK można dokonać za pomocą formularza dostępnego na stronie https://incydent.cert.pl/nadpis#!/lang=pl.
Wykaz nadpisów zastrzeżonych dla podmiotów publicznych jest prowadzony przez CSIRT NASK. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą blokować SMS z zastrzeżonymi nadpisami, które nie pochodzą od podmiotu publicznego.
PFRON na swojej stronie www.pfron.org.pl wyjaśnił, jakie warunki gwarantują powodzenie importu informacji INF-U do systemu e-PFRON2. Są to: dokumenty INF-U w formacie XML, pliki XML zgodne z udostępnionym schematem XSD, dokumenty poprawnie wypełnione - zgodnie z udostępnionymi walidacjami.
System e-PFRON2 pozwala na import dokumentów INF-U. W przypadku informacji wystawionych za pomocą programu innego niż e-PFRON2 Użytkownik ma możliwość wskazania pliku archiwum.ZIP (zawierający pliki XML). Importowane dokumenty są weryfikowane za zgodność ze zdefiniowanym plikiem XSD (zawierającym definicje XML Schema) oraz jest weryfikowana poprawność zawartych w dokumentach informacji. Niepoprawne pliki nie zostaną zaimportowane i zapisane w systemie e-PFRON2. Poprawnie zweryfikowane dokumenty są dodatkowo walidowane regułami obowiązującymi w systemie e-PFRON2.
Dodatkowo od stycznia 2024 r. system e-PFRON2 umożliwia zaimportowanie dokumentów INF-U w postaci pliku arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel (xlsx).
Ferie zimowe i sezon narciarski to okazja do wypoczynku. Wyjeżdżając w podróż, przydatna może okazać się aplikacja mObywatel 2.0, która jest nie tylko cyfrowym portfelem na dokumenty, ale także cyfrowym asystentem, który zawiera szereg usług ułatwiających codzienne życie i oszczędzających czas.
Podróżując, nie trzeba zabierać ze sobą dokumentów. Z aplikacji mObywatel 2.0 można korzystać w:
Ponadto w aplikacji można sprawdzić ilość punktów karnych, jakość powietrza w wybranej lokalizacji, a także zastrzec swój numer PESEL.
Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja
|