Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »   Projektowane zmiany w procedurze cywilnej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Projektowane zmiany w procedurze cywilnej

Gazeta Podatkowa nr 49 (2237) z dnia 18.06.2025
Marta Bezulska-Powaga

Od ponad roku na mocy przepisów regulujących procedurę cywilną sąd doręcza pisma profesjonalnym pełnomocnikom przez umieszczenie ich treści w portalu informacyjnym. Do tej pory komunikacja we wskazany sposób odbywała się wyłącznie jednostronnie. Prawodawca, dostrzegając szersze możliwości techniczne portalu, proponuje wprowadzenie nowych rozwiązań, które umożliwią dwustronną komunikację elektroniczną z sądem. Regulacje w tym przedmiocie zostały zawarte w rządowym projekcie ustawy zmieniającej Kodeks postępowania cywilnego (druk sejmowy nr 1304), który został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu.

Przesyłki przez PI

Mocą nowelizacji projektodawca zamierza wprowadzić zasadę obligatoryjnego wnoszenia pism przez portal informacyjny (PI).

Obecnie obowiązek ten ma zostać nałożony wyłącznie na adwokatów, radców prawnych, rzeczników patentowych, Prokuratorię Generalną RP oraz prokuratorów i dotyczyć jedynie ustawowo zakreślonego katalogu pism (patrz ramka). Pismo procesowe nieuwzględnione w katalogu wniesione za pośrednictwem PI lub wniesione w ten sposób przez osobę nieuprawnioną ma nie wywoływać skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem pisma do sądu.

Ustawowym katalogiem nie została objęta m.in. odpowiedź na pozew ani pisma przygotowawcze składane w toku postępowania przed sądem I instancji. Decyzja w tym zakresie zapewne jest podyktowana dużą ilością i rozmiarem załączników zwykle dołączanych do wskazanych pism, co mogłoby powodować znaczne obciążenie PI, a w konsekwencji problemy w przesyłaniu tego typu korespondencji. Należy jednak pamiętać, że takie załączniki mogą być również dołączane do pism ujętych w ustawowym katalogu.

Załączniki

Projekt zawiera regulację, zgodnie z którą, jeżeli przepis ustawy przewiduje, że pismo procesowe wnosi się za pośrednictwem portalu informacyjnego, to - co do zasady - pismo wniesione w inny sposób nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem pisma do sądu. Jednocześnie planowane jest wprowadzenie odstępstwa, na wypadek gdy załącznik pisma procesowego, ze względu na jego właściwości (np. duży rozmiar przekraczający limity techniczne PI), nie może zostać skutecznie wniesiony wraz z pismem za pośrednictwem portalu informacyjnego.

Taki załącznik będzie należało złożyć do sądu z pominięciem portalu informacyjnego w terminie 3 dni od dnia wniesienia pisma przez PI. Jednocześnie nadawca będzie miał obowiązek uprawdopodobnienia braku możliwości skutecznego wniesienia danego załącznika wraz z pismem przez PI. Niedotrzymanie zakreślonego terminu lub nieuprawdopodobnienie wskazanej okoliczności ma skutkować pominięciem przez sąd załącznika przesłanego z pominięciem portalu.

Awaria i sankcje

Opublikowany projekt nowelizacji zawiera również przepisy regulujące zasady postępowania na wypadek wystąpienia leżących po stronie sądu problemów z dostępnością portalu informacyjnego w ostatnim dniu terminu zakreślonego na złożenie pisma do sądu (np. 14-dniowego na wniesienie apelacji), które uniemożliwią wniesienie tego pisma do sądu. W takiej sytuacji pismo będzie należało wnieść najpóźniej w następnym dniu roboczym po dniu, w którym przywrócono dostępność tego portalu.

W piśmie konieczne będzie zawarcie uprawdopodobnienia wystąpienia ograniczeń w dostępności PI. Niesprostanie temu obowiązkowi ma skutkować zwrotem pisma albo odrzuceniem środka odwoławczego. Stosowanie tego przepisu w praktyce może powodować znaczne problemy. Jeżeli bowiem awaria będzie trwała jedynie przez część dnia i np. system zacznie być dostępny w godzinach wieczornych, to czy w takim przypadku pełnomocnik, składając pismo dopiero następnego dnia, nie narazi się na przewidziane przez projektodawcę sankcje? Czy dla uprawdopodobnienia problemów z PI wystarczające będzie załączenie do pisma dokumentu zawierającego zrzut ekranu z komunikatem o ograniczeniu dostępności do portalu informacyjnego wykonanego rano w ostatnim dniu terminu? Brzmienie przywołanej regulacji pozwoli na wykształcenie się odmiennej praktyki w różnych sądach.

Rodzaje podpisów

W związku z projektowanymi rozwiązaniami w zakresie wnoszenia pism wraz załącznikami przez PI, projektodawca wyraźnie dopuszcza udzielanie pełnomocnictw w postaci elektronicznej. Pełnomocnictwo w tej formie będzie wymagało umieszczenia na nim przez mocodawcę kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego.

Złożenie jednego ze wskazanych podpisów ma być również wymagane w przypadku wszystkich pism procesowych wnoszonych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub PI.

Pisma, które mają być wnoszone wyłącznie przez PI:

1) zawiadomienie o wypowiedzeniu pełnomocnictwa procesowego,
2) zawiadomienia o:
  - każdej zmianie adresu swego zamieszkania,
  - każdej zmianie adresu oznaczonej skrytki pocztowej (w przypadku strony, która zgłosiła wniosek o dokonywanie doręczeń na taki adres),
  - każdej zmianie adresu do doręczeń udostępnionego w CEIDG (w przypadku strony będącej przedsiębiorcą wpisanym do tego rejestru),
3) zawiadomienie sądu II instancji o każdej zmianie adresu zamieszkania (w razie wydania przez sąd II instancji orzeczenia, od którego przysługuje skarga kasacyjna - do czasu upływu terminu do wniesienia skargi kasacyjnej),
4) oświadczenie w przedmiocie zgody na mediację,
5) wniosek o przeprowadzenie posiedzenia zdalnego,
6) apelacja, zażalenie, skarga na orzeczenie referendarza sądowego,
7) pisma procesowe w toku postępowań wywołanych apelacją, zażaleniem lub skargą na orzeczenie referendarza sądowego,
8) wniosek o doręczenie orzeczenia wraz z uzasadnieniem wydanego w wyniku rozpoznania apelacji, zażalenia lub skargi na orzeczenie referendarza sądowego, jak również pismo uzupełniające braki formalne takiego wniosku.
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.