Dotacja do pojazdu elektrycznego kategorii M1 wynosi maksymalnie 40 tys. zł. Może być udzielona na samochód osobowy, który w dacie zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego ma przebieg nie wyższy niż 6.000 km.
NaszEauto to program, którego celem jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez wsparcie zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego bezemisyjnych pojazdów elektrycznych. Program jest realizowany w zakresie inwestycji E.1.1 Wzrost wykorzystania transportu przyjaznego dla środowiska w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Program jest realizowany w latach 2025-2026, w tym mieści się okres zawierania umów z ostatecznymi odbiorcami wsparcia do 30 czerwca 2026 r., a okres wydatkowania środków do 31 sierpnia 2026 r.
Wsparcie na zakup, wynajem długoterminowy lub leasing bezemisyjnych pojazdów elektrycznych kategorii M1 jest skierowane do osób fizycznych oraz osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Taka osoba na potrzeby programu NaszEauto ma status ostatecznego odbiorcy wsparcia w rozumieniu art. 14la pkt 6 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2025 r. poz. 198). Oznacza to, że traktuje się ją jako realizatora przedsięwzięcia w zakresie planu rozwojowego (KPO), a nie jako uczestnika przedsięwzięcia, co ma znaczenie dla celów podatku dochodowego.
Kosztami kwalifikowanymi przedsięwzięcia realizowanego przez ostatecznego odbiorcę wsparcia są koszty zakupu nowego pojazdu zeroemisyjnego M1 lub opłaty wstępnej ustalonej w umowie leasingu/wynajmu długoterminowego. Koszty te uznaje się za kwalifikowalne, jeśli zostały poniesione na przedsięwzięcie, którego zakończenie realizacji nastąpiło w okresie od 1 lipca 2024 r. do 31 marca 2026 r. Za niekwalifikowany uznaje się VAT.
Na potrzeby programu NaszEauto przez nowy pojazd elektryczny należy rozumieć pojazd kategorii M1 fabrycznie nowy, który nie był przed zakupem zarejestrowany oraz jego przebieg nie jest większy niż 6.000 km. Zatem dofinansowanie nie może być udzielone na pojazd elektryczny, który w dacie zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego przez ostatecznego odbiorcę wsparcia ma przebieg kilometrowy wyższy niż 6.000 km.
Wysokość wsparcia do pojazdu zeroemisyjnego kategorii M1 uzależniona jest od kategorii ostatecznego odbiorcy wsparcia i premii rozumianej jako zwiększenie dofinansowania po spełnieniu określonych warunków. Wspólny mianownik dla wszystkich stanowi maksymalna cena netto pojazdu wynikająca z faktury, która nie może przekroczyć 225.000 zł oraz maksymalna kwota wsparcia wynosząca 40.000 zł z uwzględnieniem premii.
Dla osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą wsparcie podstawowe wynosi maksymalnie 30.000 zł (w przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego dofinansowanie jest udzielane do opłaty wstępnej). Może być zwiększone o 10.000 zł za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem lub współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie nastąpiło nie wcześniej niż 1 lutego 2020 r.
Dla osób fizycznych wysokość wsparcia podstawowego wynosi 18.750 zł oraz dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego 10.000 zł. Poza tym przysługuje jeszcze premia w kwocie 11.250 zł, gdy dochód ostatecznego odbiorcy wsparcia wynosi nie więcej niż 135.000 zł rocznie. Dla osoby fizycznej z Kartą Dużej Rodziny wsparcie podstawowe wynosi 30.000 zł, dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego 5.000 zł, za dochód nie przekraczający 135.000 zł rocznie przysługuje premia w wysokości 5.000 zł. W przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego maksymalna wysokość dofinansowania do opłaty wstępnej wynosi 30.000 zł, dodatkowo za złomowanie 5.000 zł, za dochody poniżej 135.000 zł rocznie 5.000 zł.
Przedsięwzięcie polegające na zakupie samochodu elektrycznego kategorii M1 wymaga zachowania trwałości. Okres trwałości wynosi dwa lata od dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia. W tym okresie ostateczny odbiorca wsparcia zobowiązany jest do spełnienia warunków określonych w programie NaszEauto oraz umowie o objęcie wsparciem. Umowa ta ma swoją podstawę w art. 14lzh ust. 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Na gruncie tego przepisu umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego (KPO) określa zasady realizacji przedsięwzięcia, w tym m.in. warunki rozwiązania umowy ze względu na nieprawidłowości występujące w trakcie realizacji przedsięwzięcia, warunki i terminy zwrotu środków.
Za zakończenie realizacji przedsięwzięcia przyjmuje się datę wystawienia faktury potwierdzającej zakup pojazdu elektrycznego oraz stanowiącej podstawę do rejestracji pojazdu przez ostatecznego odbiorcę wsparcia. W przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego jest to data przekazania ostatecznemu odbiorcy wsparcia (korzystającemu) pojazdu elektrycznego do używania albo używania i pobierania pożytków na podstawie protokołu przekazania pojazdu.
Dotacja jest wypłacana w formie refundacji po zakupie pojazdu lub po uiszczeniu opłaty wstępnej.
Osoba fizyczna lub osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą wniosek o dofinansowanie w ramach programu NaszEauto może złożyć w terminie do 30 kwietnia 2026 r. lub do wyczerpania alokacji środków (1,6 mld zł). Wniosek można złożyć tylko elektronicznie przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (gwd.nfosigw.gov.pl) poprzez nadanie go na skrzynkę podawczą Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Procedura związana z rozpatrywaniem wniosku i wypłatą wsparcia może potrwać do czterech miesięcy. Ocena wniosku może potrwać do 60 dni od daty jego rejestracji, a wypłata wsparcia do 45 dni kalendarzowych od zawarcia umowy i dostarczenia prawidłowo ustanowionego zabezpieczenia do umowy.
|