Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 20 maja 2025 r. część przedsiębiorców rozlicza składkę zdrowotną za 2024 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »   Kto i w jakiej sprawie może skorzystać z pomocy Rzecznika MŚP?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Kto i w jakiej sprawie może skorzystać z pomocy Rzecznika MŚP?

Gazeta Podatkowa nr 29 (2217) z dnia 10.04.2025
Kinga Romas

Instytucja Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców funkcjonuje w Polsce od 2018 r. Stoi on na straży praw mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Przez te 7 lat aktywnie wspiera polskich przedsiębiorców, interweniując w ich sprawach i dbając o równe traktowanie przedsiębiorców w relacjach z administracją państwową. Efekty tych działań są wymierne: setki interwencji, wsparcie w sporach prawnych oraz realne wpływanie na kształt przepisów dotyczących biznesu. Kiedy i w jakich sprawach przedsiębiorca może liczyć na pomoc Rzecznika? Jak o nią wystąpić?

Zakres uprawnień

Zasady funkcjonowania omawianej instytucji zostały uregulowane w ustawie o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Rzecznik stoi na straży praw mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców, w szczególności na straży poszanowania zasady wolności działalności gospodarczej, pogłębiania zaufania przedsiębiorców do władzy publicznej, bezstronności i równego traktowania, zrównoważonego rozwoju oraz zasady uczciwej konkurencji i poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów przedsiębiorców. Gwarantuje on ochronę ich praw i reprezentuje w ewentualnych sporach z organami administracji publicznej.

Rzecznik MŚP w szczególności:

  • występuje do właściwych organów władzy publicznej o zmianę przepisów, które są szkodliwe dla rozwoju przedsiębiorczości lub o wprowadzenie takich, które poprawią i usprawnią funkcjonowanie przedsiębiorców w Polsce,
  • występuje do właściwych organów władzy publicznej o interpretacje przepisów, wyjaśnienia prawne,
  • informuje właściwe organy nadzoru lub kontroli o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu organów administracji publicznej,
  • informuje właściwe organy o dostrzeżonych barierach i utrudnieniach w zakresie wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Polski,
  • zwraca się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosi skargi i skargi kasacyjne do sądu administracyjnego, a także uczestniczy w postępowaniach - na prawach przysługujących prokuratorowi,
  • występuje z wnioskiem o wszczęcie postępowania wyjaśniającego lub dyscyplinarnego względem urzędników.

Poza tym od 12 maja 2023 r. może on brać udział w postępowaniu w sprawach cywilnych z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, o których mowa w części pierwszej w księdze pierwszej w tytule VII w dziale III Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1568), jeżeli stroną jest przedsiębiorca, który wyraził zgodę na piśmie na udział Rzecznika, oraz jeżeli Rzecznik brał udział w postępowaniu administracyjnym poprzedzającym to postępowanie sądowe - na prawach przysługujących prokuratorowi.

Rzecznik ma kompetencje do działania tylko w sprawach między przedsiębiorcą a urzędem, samorządem bądź instytucją państwową. Nie ma uprawnień do działania w sporach pomiędzy samymi przedsiębiorcami.

Występowanie o pomoc przez przedsiębiorcę

Zasadniczo Rzecznik wszczyna postępowanie na wniosek przedsiębiorcy lub organizacji przedsiębiorców. Wniosek można złożyć e-mailowo na adres: wnioski@rzecznikmsp.gov.pl lub w wersji papierowej osobiście lub listownie do biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców mieszczącego się przy ul. Wilczej 46 w Warszawie. Można też złożyć go w oddziale terenowym właściwym dla siedziby przedsiębiorcy (patrz tabela).

Rzecznik po zapoznaniu się z wnioskiem może:

  • podjąć czynności,
  • wskazać wnioskodawcy przysługujące mu prawa i środki działania,
  • przekazać sprawę według właściwości,
  • odmówić podjęcia czynności.

Podejmując czynności, musi zbadać, czy wskutek działania lub zaniechania organu administracji publicznej nie nastąpiło naruszenie praw lub interesów przedsiębiorcy. W przypadku gdy w przeprowadzonym postępowaniu stwierdzi naruszenie praw przedsiębiorcy w działalności organów, organizacji lub instytucji publicznych, zwraca się z wnioskiem o wszczęcie postępowania wyjaśniającego (patrz ramka) lub dyscyplinarnego.

Właściwość terenowa oddziałów Biura Rzecznika MŚP
Województwo, na terenie którego zlokalizowana jest siedziba firmy (przedsiębiorcy) Oddział terenowy
małopolskie, podkarpackie, śląskie, świętokrzyskie w Krakowie
kujawsko-pomorskie, pomorskie, zachodniopomorskie w Gdańsku
podlaskie, warmińsko-mazurskie w Białymstoku
dolnośląskie, lubuskie, opolskie, wielkopolskie w Poznaniu

Nowa instytucja

Ministerstwo Rozwoju i Technologii planuje przekształcenie instytucji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w Rzecznika Praw Przedsiębiorców. Taka zmiana znalazła się w założeniach przepisów dotyczących funkcjonowania Rzecznika Praw Przedsiębiorców. Projekt oczekuje na wpis do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów (stan na dzień oddania GP do druku).

Nowy organ miałby nieść pomoc szerszemu gronu przedsiębiorców. Oprócz sektora MŚP na jego pomoc będą mogli liczyć wykonujący wolne zawody, rolnicy oraz wspólnicy jednoosobowej spółki z o.o., wspólnicy spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.

Miałby on też zostać wyposażony w szerszy zakres uprawnień. Zgodnie z projektowanymi zmianami będzie miał m.in. możliwość:

  • wstrzymania kontroli w przedsiębiorstwie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie jej prowadzenia,
  • występowania w szerszym katalogu spraw cywilnych dotyczących spraw przedsiębiorców oraz żądania wszczęcia takich postępowań dotyczących np. spraw cywilnych z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, nieuczciwych praktyk wykorzystujących przewagę kontraktową,
  • wnoszenia skarg w postępowaniach przed sądami administracyjnymi w sprawach dotyczących praw przedsiębiorców
  • uczestniczenia w postępowaniach przed Trybunałem Konstytucyjnym.

Przykład działania Rzecznika MŚP

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców zgłosił się przedsiębiorca z wnioskiem o podjęcie interwencji w sprawie nałożonej na niego opłaty jednorazowej z tytułu wypowiedzenia umowy sprzedaży energii elektrycznej w kwocie ponad 50.000 zł.

W ocenie przedsiębiorcy nałożona opłata była niezasadna i wygórowana. Wskazał on, że nigdy nie pozyskał od spółki zajmującej się sprzedażą energii elektrycznej treści wspomnianej umowy ani cenników stanowiących załączniki do umowy, pomimo prób pozyskania informacji w tym zakresie.

Rzecznik MŚP wystosował do Departamentu Spółek Paliwowo-Energetycznych Ministerstwa Aktywów Państwowych ocenę w sprawie oraz wniosek o wyjaśnienia. Jak podnosił Rzecznik, przedsiębiorca przez szereg lat zachowywał należytą staranność i wykonywał właściwie umowę. Nie otrzymywał też aktualnych treści dalszej umowy i cenników, które "odnawiały się za dorozumianą jego zgodą".

W odpowiedzi na wystąpienie Rzecznika MŚP Ministerstwo Aktywów Państwowych poinformowało o przekazaniu jego pisma do spółki, aby ta ustosunkowała się do oceny Rzecznika. W swej odpowiedzi spółka udzieliła obszernych wyjaśnień w sprawie oraz wskazała, iż po ponownym rozpatrzeniu wszystkich okoliczności podjęto decyzję o anulowaniu opłaty jednorazowej względem przedsiębiorcy.

Źródło: https://rzecznikmsp.gov.pl

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 6.03.2018 r. o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 1668)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.