Istota likwidacji jako element procesu gospodarczego polega na działaniu o skutkach nieodwracalnych i trwałych. W związku z tym, w świetle art. 15 ust. 4f updop, warunkiem uznania wydatków poniesionych na zaniechaną inwestycję za koszty podatkowe jest, aby efekt dokonanych na nią nakładów nie mógł być wykorzystywany w przyszłości. |
Tak wynika z wyroku NSA z 18 lutego 2025 r., sygn. akt II FSK 632/22.
Spółka z o.o. prowadzi działalność w branży hotelarskiej. Podjęła decyzję o budowie nowego obiektu hotelowego. Zgodnie z założeniami, hotel ma działać w ramach umowy franczyzy. W związku z międzynarodowym charakterem działalności franczyzodawcy, hotel, a w szczególności jego wyposażenie, powinno charakteryzować się określonymi właściwościami i parametrami, które określa franczyzodawca. Spółka jeszcze na etapie budowy obiektu zamówiła u wykonawcy meble. Parametry i właściwości mebli musiały być zgodne z wytycznymi określonymi przez franczyzodawcę.
W trakcie realizacji inwestycji firma stawiająca budynek hotelu ogłosiła upadłość i nie dokończyła jego budowy. Został rozpisany nowy przetarg na dokończenie prac budowlanych, co wydłużyło budowę hotelu o kilka lat. Znaczne opóźnienie w pracach spowodowało, że dokończenie inwestycji (razem z wewnętrznym wyposażeniem) okazało się niemożliwe w pierwotnie przyjętym kształcie. Franczyzodawca wskazał, że zamówione wcześniej i wyprodukowane meble nie są zgodne z jego aktualnymi standardami, przede wszystkim z powodu upływu czasu. Na rynku panują obecnie odmienne trendy i wykonane meble nie mogą zostać zamontowane w obiektach działających pod marką franczyzodawcy. Spółka, chcąc realizować zawartą umowę franczyzy, była zmuszona do zaniechania ich montażu. W rezultacie nie odebrała mebli. Chcąc się upewnić, że w tej sytuacji koszt mebli ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w ramach kosztów zaniechanej inwestycji, złożyła do organu podatkowego wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w tej sprawie. Niestety organ podatkowy nie podzielił stanowiska spółki, która nie aprobując zapadłego rozstrzygnięcia, zaskarżyła interpretację do WSA w Warszawie. Sprawa była rozpatrywana w obu instancjach sądowych. WSA uchylił interpretację organu podatkowego. Natomiast NSA uwzględnił skargę kasacyjną organu podatkowego.
NSA nie zaakceptował stanowiska Sądu pierwszej instancji, że pojęcia likwidacji inwestycji w rozumieniu art. 15 ust. 4f updop nie można utożsamiać z fizyczną likwidacją, lecz z podjęciem określonych czynności mających na celu definitywne zakończenie procesu inwestycyjnego. Błędne jest stanowisko WSA, że definitywne zaniechanie odbioru mebli hotelowych należy uznać za likwidację inwestycji w rozumieniu tego przepisu.
Likwidacja musi mieć charakter trwały, co powinno wynikać ze stosownych dowodów, np. z dokumentów, w tym w postaci protokołu, decyzji zarządu spółki, zgromadzenia wspólników. Definitywność decyzji o zaprzestaniu i likwidacji inwestycji warunkująca możliwość zaliczenia poniesionych na jej realizację wydatków, w tym na środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, do kosztów uzyskania przychodów oznacza, że żaden z jej elementów nie będzie mógł być wykorzystany w inny sposób, np. w innych działaniach spółki.
Tak więc, stosownie do art. 15 ust. 4f updop wydatków poniesionych na meble hotelowe, nie można uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu do czasu ich zbycia lub fizycznej likwidacji. Wydatki rzeczowe ponoszone przez podatnika w okresie realizacji inwestycji, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 4f updop w dacie fizycznej likwidacji tych elementów inwestycji, które można ze względów technicznych poddać takiej likwidacji (np. rozbiórce, złomowaniu, zniszczeniu) lub w dacie księgowo-dokumentacyjnej likwidacji elementów, które ze względów technicznych nie mogą zostać poddane fizycznej likwidacji, lecz z innych względów pozostaną niezdatne do użytkowania.
W rozpatrywanym przypadku likwidację należy rozumieć w sensie dosłownym. Tylko taka czynność pozwoli uznać poniesione na taką inwestycję wydatki za koszty uzyskania przychodów. Z czynności należy sporządzić protokół fizycznej likwidacji, który oznacza zakończenie procesu likwidacji środka trwałego.
|