Ryczałt z tytułu nieodpłatnego użytkowania przez pracownika samochodu służbowego do celów prywatnych obejmuje również koszty paliwa zakupionego do tego samochodu przez pracodawcę. |
Tak wynika z wyroku NSA z 8 stycznia 2019 r., sygn. akt II FSK 3642/16.
Pracownicy spółki nieodpłatnie wykorzystują służbowe samochody do celów prywatnych. Z tego tytułu spółka ustala im przychód z nieodpłatnych świadczeń zgodnie z art. 12 ust. 2a-2c updof, tj. w wysokości 250 zł lub 400 zł w zależności od pojemności silnika w używanym aucie. Wszelkie koszty związane z eksploatacją tych samochodów, w tym paliwa, ubezpieczeń, bieżących napraw, przeglądów, ponosi spółka. Zwróciła się ona do organu podatkowego o potwierdzenie stanowiska, że ryczałtowo określona wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych, obejmuje wymienione wcześniej koszty związane z eksploatacją samochodów.
Organ podatkowy nie zgodził się ze stanowiskiem spółki. Według niego ryczałt nie obejmuje kosztów paliwa. Obejmuje natomiast ponoszone przez pracodawcę koszty wynikające z udostępnienia pracownikowi samochodu, tj. koszty ubezpieczenia, bieżące naprawy, przeglądy, wymianę części eksploatacyjnych. Są to bowiem koszty, do których poniesienia pracodawca jest zobowiązany niezależnie od tego, czy pracownik wykorzystuje samochód służbowy do celów prywatnych czy też nie.
Spółka na taką interpretację złożyła skargę i sprawa trafiła do WSA w Krakowie. Od wyroku tego Sądu organ podatkowy złożył do NSA skargę kasacyjną, która nie została uwzględniona.
NSA stwierdził, że w rozpatrywanej sprawie otrzymanym świadczeniem jest "wykorzystywanie samochodu służbowego do celów prywatnych", przez które rozumie się nie tylko udostępnienie samochodu, lecz zapewnienie możliwości jego prawidłowego używania. To z kolei wiąże się z ponoszeniem wszystkich niezbędnych wydatków umożliwiających takie używanie, tj. kosztów eksploatacji, w tym np. paliwa, czy badań technicznych. Bezzasadne jest więc uznawanie wydatków, jakim są wydatki na paliwo, za stanowiące odrębne świadczenie.
Zdaniem Sądu potwierdza to przyjęta przez ustawodawcę konstrukcja określania wysokości ryczałtu z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych określona w art. 12 ust. 2a updof. Wysokość ta rekompensuje całość wydatków poniesionych w związku z wykorzystywaniem służbowego samochodu. Została ona bowiem powiązana z pojemnością silnika samochodu, która jest parametrem warunkującym w pierwszej kolejności zużycie paliwa. Natomiast wpływ pojemności silnika na wysokość innych kosztów eksploatacyjnych jest znikomy. Jednocześnie bez zapewnionego paliwa, jak i materiałów eksploatacyjnych korzystanie z udostępnionego przez pracodawcę samochodu nie jest możliwe.
Dodatkowo NSA wskazał, że przepisy ustanawiające ryczałtowy przychód wskazują na czynność "wykorzystania" samochodu służbowego, a nie na "prawo do wykorzystywania". Przepisy ustawy o PIT nie dają także podstaw do różnicowania kosztów, które mogą być objęte ryczałtem (np. ubezpieczenie, bieżące naprawy i przeglądy) od tych, których ryczałt nie obejmuje (paliwo). Ponadto wyłączenie paliwa z wydatków związanych z użytkowaniem samochodu służbowego stanowiłoby dalsze skomplikowanie w zakresie prowadzenia niezbędnych ewidencji, co z kolei niweczyłoby ideę ryczałtu i założonego nią celu. Ostatecznie NSA orzekł, że wartość przychodu z tytułu użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych obejmuje również wartość udostępnionego danemu pracownikowi paliwa. Tym samym paliwo nie stanowi odrębnego świadczenia.
Powołany wyrok potwierdza korzystne dla podatników stanowisko prezentowane przez sądy administracyjne (por. wyroki NSA z 28 września 2018 r., sygn. akt II FSK 2654/16, z 27 września 2018 r., sygn. akt II FSK 2430/16 czy z 10 lipca 2018 r., sygn. akt II FSK 1185/16).
Do niedawna organy podatkowe były innego zdania. Twierdziły, że kwota ryczałtu określona w art. 12 ust. 2a updof nie obejmuje kosztów paliwa udostępnionego pracownikowi wykorzystującemu samochód służbowy do celów prywatnych. Jednak w ich stanowisku nastąpił przełom, czego wyrazem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 lutego 2019 r., nr S-ILPB1/4511-1-349/15/19-S/TW, wydana po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem WSA w Poznaniu z 11 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Po 1766/15 oraz wyrokiem NSA z 27 września 2018 r., sygn. akt II FSK 2430/16. Interpretację tę opisywaliśmy w Przeglądzie Podatku Dochodowego nr 6 z 2019 r., w artykule pt. "Pracowniczy ryczałt z tytułu wykorzystywania służbowego samochodu do celów prywatnych obejmuje koszty paliwa". Pozostaje więc mieć nadzieję, że kolejne interpretacje organów podatkowych także będą korzystne dla podatników.
|