Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  BILANS 2023  »  Koszty i przychody na przełomie roku  »   Opłaty poniesione w 2023 r. dotyczące udziału w targach branżowych w 2024 r.
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Opłaty poniesione w 2023 r. dotyczące udziału w targach branżowych w 2024 r.

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 34 (1185) z dnia 1.12.2023

W listopadzie 2023 r. jednostka opłaciła udział jednostki w targach branżowych, które odbędą się w lutym 2024 r. Jak zaksięgować taką wpłatę odpowiadającą pełnej wartości usługi oraz otrzymaną fakturę? Czy wydatek taki należy odnieść bezpośrednio w wynik okresu, czy aktywować i rozliczać za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów? Ewidencję kosztów jednostka prowadzi na kontach zespołu 4 i 5.

Wydatki dotyczące udziału firmy w targach branżowych zalicza się do kosztów reklamy. Ponieważ wydatek taki dotyczy przyszłego okresu sprawozdawczego, należy go aktywować i rozliczać z zastosowaniem czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

1. Ewidencja księgowa zapłaty za przyszłą usługę oraz otrzymanej faktury

Zgodnie z informacjami zawartymi w pytaniu targi branżowe, których dotyczy wydatek, odbędą się w lutym 2024 r. W związku z tym dotyczące ich wydatki, które zostały poniesione w listopadzie 2023 r., należy ująć na koncie 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów", a następnie w roku - którego dotyczą - rozliczyć w koszty. Taki sposób rozliczenia jest zgodny z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym jednostki dokonują rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. Odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności (por. art. 39 ust. 3 ww. ustawy).

Dodajmy, że w ramach uproszczeń jednostka może dokonywać rozliczeń dotyczących danego okresu (roku obrotowego) jednorazowo. W wyjątkowych sytuacjach, gdy wartość kosztu w ocenie jednostki nie jest istotna, można w ogóle odstąpić od aktywowania kosztu i jego rozliczania za pośrednictwem konta 64-0 odpisując jego wartość w koszty okresu, w którym dany koszt został ujęty w księgach. Zauważmy jednak, że to ostanie uproszczenie nie może być stosowane dla celów podatku dochodowego (piszemy o tym dalej), stąd zasadność przyjęcia takiego sposobu może budzić wątpliwości co do jego praktyczności.

W księgach rachunkowych wydatki na opłacenie targów branżowych uznaje się za koszty reklamy zaliczane do kosztów podstawowej działalności operacyjnej jednostki. Ich ujęcie następuje zatem na odpowiednich kontach w zespole 4 lub 5. W ramach kosztów rodzajowych (kont w zespole 4) wydatki poniesione na reklamę można ewidencjonować na koncie 40-9 "Pozostałe koszty rodzajowe" lub na specjalnie do tego przeznaczonym koncie 40-7/1 "Koszty reklamy", utworzonym w ramach konta 40-7 "Koszty reprezentacji i reklamy". Można również przyjąć zasadę, że koszty reklamy będą ujmowane na kontach zespołu 4, w zależności od ich rodzaju, np. w przypadku przekazania materiałów na cele reklamy, koszty te będą ewidencjonowane na koncie 40-1 "Zużycie materiałów i energii" (w analityce: Koszty reklamy), a w przypadku zakupu usług obcych na koncie 40-2 "Usługi obce" (w analityce: Koszty reklamy).

Natomiast przy ewidencji kosztów podstawowej działalności operacyjnej na kontach zespołu 5, koszty reklamy odnosi się na konto 52-7 "Koszty sprzedaży" lub na konto 55 "Koszty zarządu" (w sytuacji gdy jednostka nie wyodrębnia kosztów sprzedaży). Sposób ewidencji kosztów reklamy powinien wynikać z zasad (polityki) rachunkowości danej jednostki.

Uwzględniając powyższe zapłata za udział w targach branżowych, które odbędą się w kolejnym okresie sprawozdawczym oraz otrzymana faktura, może zostać ujęta w księgach rachunkowych w sposób przedstawiony w przykładzie.

Przykład

Jednostka w listopadzie 2023 r. opłaciła swój udział w targach branżowych, które odbędą się w lutym 2024 r. W otrzymanej fakturze wykazano następujące kwoty: wartość brutto: 24.600 zł, VAT naliczony: 4.600 zł, wartość netto: 20.000 zł. Ponieważ opłacony koszt udziału w targach dotyczył kolejnego roku obrotowego, podlegał rozliczeniu za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów, przy czym cała wartość kosztu miała podlegać odniesieniu w koszty w lutym 2024 r., tj. po wykonaniu usługi. Koszty reklamy, zgodnie z polityka rachunkowości, ujmowane są na koncie 40-9 "Pozostałe koszty rodzajowe" oraz na koncie 55 "Koszty zarządu".

Ewidencję kosztów jednostka prowadzi na kontach zespołu 4 i 5.

Dekretacja w 2023 r.

Opis operacji: Kwota Konto
Wn Ma
1. Zapłata za udział w targach: 24.600 zł 21 13-0
2. Otrzymana faktura:      
   a) wartość brutto: 24.600 zł 30 21
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu: 4.600 zł 22-1 30
   c) wartość netto: 20.000 zł 40-9 30
3. Przeniesienie kosztu do rozliczenia w czasie: 20.000 zł 64-0 49

Księgowania w 2023 r.

Ewidencja księgowa zapłaty za przyszłą usługę oraz otrzymanej faktury

Prezentacja w bilansie za 2023 r.

Wydatek rozliczany za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów (tu: w kwocie: 20.000 zł) podlega wykazaniu w aktywach bilansu w pozycji B.IV. "Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe".

Dekretacja w 2024 r.

Opis operacji: Kwota Konto
Wn Ma
1. Zarachowanie kosztów w lutym 2024 r.: 20.000 zł 55 64

Księgowania w 2024 r.

Ewidencja księgowa zapłaty za przyszłą usługę oraz otrzymanej faktury

2. Rozliczenie dla celów podatku dochodowego

Omawiane wydatki dotyczące udziału w targach branżowych, stanowiące koszty reklamy (niestanowiące wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji), nie są związane z konkretnym przychodem, służą one natomiast ogólnemu funkcjonowaniu jednostki. Jako takie stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie). Co do zasady, koszty takie są potrącalne w dacie ich poniesienia, za którą uważa się generalnie dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury/rachunku, a w razie ich braku - innego dowodu, z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. (por. art. 15 ust. 4e ustawy o PDOP oraz odpowiednio art. 22 ust. 5d ustawy o PDOF).

Ponieważ w sytuacji, o której mowa w pytaniu, koszty udziału w targach dotyczą przyszłego roku podatkowego, ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów może nastąpić dopiero w 2024 r.

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.