Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 czerwca 2025 r. rolnik-przedsiębiorca przekazuje do KRUS informację o kwocie podatku dochodowego od przychodów z działalności gospodarczej za 2024 r. Uwaga: Do 2 czerwca 2025 r. powiadomienie ZUS o przychodach z działalności zarobkowej osób na świadczeniu przedemerytalnym. Uwaga: Do 31 maja 2025 r. - przekazanie pierwszej raty odpisów na ZFŚS Uwaga: Do 2 czerwca 2025 r. przedsiębiorca może złożyć do ZUS przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej za 2024 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »   Moment ujęcia w podatkowej księdze kosztów zakupu towaru przekazanego do magazynu
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Moment ujęcia w podatkowej księdze kosztów zakupu towaru przekazanego do magazynu

Przegląd Podatku Dochodowego nr 9 (633) z dnia 1.05.2025

W lutym 2025 r. dokonałem zakupu towaru handlowego, który jest magazynowany i zostanie sprzedany w maju br. Faktura zakupu i data otrzymania towaru również są z lutego 2025 r. Czy koszty jego zakupu należało wpisać w podatkowej księdze w miesiącu otrzymania towaru, czy dopiero w maju br., gdy osiągnięty zostanie przychód z jego sprzedaży? Czy sposób ujęcia w księdze tych kosztów zależy od tego, czy podatnik stosuje uproszczoną czy memoriałową metodę ewidencji kosztów?

W opisanym przypadku fakturę za towar wystawiono w lutym 2025 r. i w tym samym miesiącu dostarczono go podatnikowi. Zatem koszty zakupu tego towaru należało ująć w podatkowej księdze w lutym 2025 r. - niezależnie od stosowanej metody ewidencji kosztów (uproszczonej lub memoriałowej).

1. Zapisy w księdze

Dla celów podatku dochodowego przychody i koszty ich uzyskania związane z prowadzoną działalnością gospodarczą ujmowane są w ewidencji księgowej, którą może być podatkowa księga przychodów i rozchodów. Zasady jej prowadzenia określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

W świetle przepisów tego rozporządzenia do kategorii towarów handlowych kwalifikują się wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym. Natomiast do wpisywania kosztów ich zakupu przeznaczona jest w podatkowej księdze kolumna 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Tak wynika z § 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia oraz ust. 10 objaśnień zamieszczonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Z kolei § 16 ust. 1 rozporządzenia odnosi się do kwestii terminu dokonywania w podatkowej księdze wpisu dotyczącego kosztów zakupu towarów handlowych. Stanowi on, że ich zakup powinien być wpisywany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Jednocześnie przepis ten dopuszcza możliwość dokonywania zapisów w księdze w sposób określony w § 27 ust. 1 rozporządzenia. Tym samym w razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe lub na zasadach określonych dla biur rachunkowych, zapisy mogą być dokonywane chronologicznie, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Należy dodać, że od 1 stycznia 2025 r., w związku z nowelizacją § 16 ust. 1 rozporządzenia, ujmując koszty zakupu towarów handlowych w księdze, uwzględnia się zasady określone w art. 22 updof. Konieczność nowelizacji tego przepisu wynikała ze zmian wprowadzonych do ustawy o PIT, wdrażających rozwiązania w zakresie kasowej metody rozliczania przychodów i w konsekwencji także kosztów uzyskania przychodów. Na ten temat pisaliśmy w Przeglądzie Podatku Dochodowego nr 24 z 2024 r., w artykule pt. "Zmiany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów".

Omawiając zasady ujmowania kosztów w podatkowej księdze, nie można pominąć, że podstawą ich wpisania są dowody księgowe, o których mowa w § 11-15 rozporządzenia. Co do zasady, koszty zakupu towarów handlowych są ujmowane w księdze na podstawie faktur. Jeżeli jednak towar taki zostanie dostarczony do zakładu lub podatnik dokona nim obrotu przed otrzymaniem od dostawcy faktury, koszt ten powinien zostać ujęty w księdze na podstawie szczegółowego opisu towaru handlowego sporządzonego przez podatnika lub specyfikacji dostawcy. Przy czym również w tym przypadku dokonując zapisów w księdze, należy uwzględniać zasady określone w art. 22 updof. Tak stanowi § 15 ust. 2, 4 i 5 rozporządzenia.


2. Metody ewidencji kosztów określone w ustawie o PIT

Przechodząc na grunt regulacji ustawowych, trzeba zauważyć, że koszty zakupu towarów handlowych niewątpliwie stanowią u podatnika koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 updof. Są bowiem poniesione w celu osiągnięcia przychodów i nie są wymienione w art. 23 updof.

Do ustalenia daty poniesienia kosztu odnosi się art. 22 ust. 6b updof. Z jego treści wynika, że generalnie za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Zasada ta ma zastosowanie niezależnie od tego, czy podatnik ewidencjonuje koszty metodą uproszczoną czy memoriałową.

Warto zauważyć, że wybór metody rozliczania kosztów tylko nieznacznie różnicuje sposób ich ujmowania w podatkowej księdze. Pisaliśmy o tym m.in. w Przeglądzie Podatku Dochodowego nr 23 z 2022 r., w artykule pt. "Metody rozliczania kosztów u prowadzących podatkową księgę". Różnica dotyczy głównie kosztów pośrednich dotyczących okresu przekraczającego rok podatkowy, które przy metodzie memoriałowej należy rozliczać proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą (w praktyce na poszczególne lata).

Mając na uwadze przedstawione regulacje, trzeba stwierdzić, że metody ewidencjonowania kosztów określone w art. 22 updof wskazują na moment poniesienia kosztów oraz ich potrącalności, czyli ujęcia w rozliczeniu podatkowym we właściwym okresie rozliczeniowym. Przepisy te nie narzucają natomiast terminu dokonania wpisu w podatkowej księdze. W szczególności art. 22 ust. 6b updof nie należy rozumieć w ten sposób, że podatnik musi potrącić koszt tylko w dniu wystawienia dowodu będącego podstawą zaksięgowania (ujęcia) w podatkowej księdze. Prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów musi również uwzględniać przepisy omawianego wcześniej rozporządzenia, które reguluje zasady ewidencjonowania kosztów zakupu towarów handlowych. Termin dokonania zapisu determinować może data wystawienia dowodu księgowego, gdy zapisy są dokonywane w księdze w sposób chronologiczny bądź moment otrzymania towaru lub jego przekazania do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Zachowanie zasad ujęcia kosztów zakupu towarów w księdze jest warunkiem uznania księgi za prowadzoną w sposób niewadliwy w znaczeniu określonym w § 10 ust. 2 rozporządzenia.

Odnosząc się do sytuacji podatnika, należy stwierdzić, że skoro dokonał on zakupu towaru handlowego w lutym 2025 r., co dokumentuje wystawiona wówczas faktura, to koszt zakupu tego towaru należało wpisać do podatkowej księgi tego miesiąca. Nie ma tu znaczenia, że towar trafił do magazynu i zostanie sprzedany kontrahentowi w późniejszym okresie rozliczeniowym (tu: maju 2025 r.). Generalnie dopiero przy ustalaniu dochodu za rok podatkowy konieczne będzie wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wartości towarów kupionych i ujętych w podatkowej księdze, które jako niesprzedane będą pozostawały w magazynie. Wyłączenie nastąpi poprzez różnice remanentowe. W ten sposób w kosztach podatkowych roku 2025 zostaną koszty zakupu towarów sprzedanych w 2025 r. Z kolei wartość towarów niesprzedanych - zostanie z tych kosztów wyłączona.

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.