Na rozwój mojej firmy przyznano mi wsparcie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (działanie 312 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw). W projekcie przewidziałem utworzenie dwóch miejsc pracy. Jedna z zatrudnionych osób odchodzi na emeryturę. Czy jestem zobowiązany w to miejsce zatrudnić nową osobę?
Odpowiedź na pytanie uzależniona jest od tego, kiedy przedsiębiorca otrzymał ostatnią płatność na realizację przedsięwzięcia. Uwarunkowane jest to tym, że utworzone miejsca pracy w ramach projektu trzeba utrzymać przez okres wskazany w programie pomocowym, na podstawie którego przyznano pomoc. Jest to okres dwóch lat od daty dokonania przez ARiMR wypłaty ostatniej części refundacji. Mowa o tym w rozporządzeniu MRiRW w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw"… (Dz. U. z 2008 r. nr 139, poz. 883 ze zm.).
Jeśli beneficjent zadeklarował utworzenie dwóch miejsc pracy w wyniku realizacji projektu, to ma obowiązek się z tego rozliczyć. W tym celu do wniosku o płatność załącza kopie umów o pracę z pracownikami (potwierdzone za zgodność z oryginałem). Po utworzeniu miejsc pracy musi zapewnić ich trwałość w postaci utrzymania przez dwa lata od wypłaty ostatniej płatności. Tym samym, jeśli ten okres nie upłynął, na miejsce pracownika, który odchodzi na emeryturę, trzeba zatrudnić nową osobę - nie można zlikwidować etatu. Oczywiście nie ma też przeszkód, by pracownik, który przejdzie na emeryturę dalej pracował u przedsiębiorcy. W takiej sytuacji trwałość miejsca pracy w projekcie jest nadal zachowana. Tak samo będzie w przypadku pracownika, który otrzyma rentę (za wyjątkiem renty strukturalnej).
Przez 2 lata trzeba utrzymać miejsca pracy utworzone w ramach projektu.
|