Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. poz. 1692 ze zm.), osobie w gospodarstwie domowym w przypadku, gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, do dnia 11 sierpnia 2022 r., albo po tym dniu - w przypadku głównych źródeł ogrzewania wpisanych lub zgłoszonych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy, przysługuje dodatek węglowy. Wypłata dodatku węglowego jest zadaniem zleconym gminie, a źródłem jego finansowania są środki pochodzące z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
W związku z wątpliwościami zgłaszanymi przez naszych Czytelników zwróciliśmy się do Ministerstwa Finansów z pytaniem w jakim rozdziale i paragrafie klasyfikacji budżetowej ośrodek pomocy społecznej powinien - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 513 ze zm.) - klasyfikować wydatki w zakresie wypłat dodatku węglowego?
W piśmie z 4 października 2022 r., będącym odpowiedzią na pytanie naszego Wydawnictwa, Ministerstwo Finansów wskazało, iż:
"(...) dodatek węglowy został wprowadzony ustawą z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym. Jego cel to zapewnienie wsparcia oraz zwiększenie poczucia bezpieczeństwa energetycznego i socjalnego dla dużej grupy gospodarstw domowych w Polsce, w tym również gospodarstw najuboższych energetycznie, w pokryciu części kosztów wynikających ze wzrostu cen na rynku energii, w tym kosztów opału.
Wypłata dodatku węglowego jest zadaniem zleconym gminie, która otrzymuje środki na realizację wypłat z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
Odpowiedzi MF dostępne w zakładce WYJAŚNIENIA RESORTOWE w serwisie www.sgk.gofin.pl |
Dodatek węglowy ma charakter odmienny od wypłacanych dotychczas dodatków energetycznych czy osłonowych, ujmowanych w dziale »852 - Pomoc społeczna«. Otrzymanie dodatków energetycznych czy osłonowych uzależnione jest od sytuacji finansowej osoby uprawnionej. Natomiast przyznanie dodatku węglowego nie jest powiązane z kryterium dochodowym, lecz przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków. Dodatek węglowy mogą otrzymać osoby bez względu na wysokość dochodów, co za tym idzie, nie stanowi on elementu pomocy społecznej, która powiązana jest z sytuacją finansową świadczeniobiorców.
Dodatek węglowy stanowi element polityki społecznej państwa. W związku z czym powinien być przez jednostki samorządu terytorialnego klasyfikowany w dziale »853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej«, w rozdziale »85395 Pozostała działalność«:
|