Gmina planuje pozyskać unijne wsparcie na zakup ekologicznych autobusów w transporcie miejskim. Inwestycja ma być realizowana na terenie miasta regionalnego. Czy środki na ten cel zostały zaplanowane w nowym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko?
Wsparcie transportu publicznego jest jednym z elementów działań w ramach priorytetu inwestycyjnego 4.v Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Priorytet ten nastawiony jest na promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich. W zakresie tego priorytetu finansowane mogą być m.in. niskoemisyjne formy transportu miejskiego spełniające co najmniej normę EURO 6. Niemniej jednak priorytetowo będzie traktowany zakup pojazdów o alternatywnych systemach napędowych (elektrycznych, hybrydowych, na biopaliwa, napędzanych wodorem itp.).
O wsparcie na realizację projektów transportowych z PO IiŚ mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego (w tym związki i porozumienia). Ściślej rzecz ujmując, mogą to być miasta wojewódzkie i ich obszary funkcjonalne oraz działające w ich imieniu jednostki organizacyjne i spółki specjalnego przeznaczenia, jak również zarządcy infrastruktury służącej transportowi miejskiemu oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego.
Cechą charakterystyczną projektów transportowych z PO IiŚ jest to, że muszą wynikać ze Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla 13 miast wojewódzkich (z wyłączeniem miast Polski Wschodniej). W świetle takich rozwiązań miasta regionalne nie mogą otrzymać wsparcia z PO IiŚ na projekty transportowe. Mogą je otrzymać w ramach regionalnych programów operacyjnych oraz z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (5 miast wojewódzkich Polski Wschodniej).
|