Przedsiębiorca zrealizował projekt z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w ramach którego były współfinansowane wynagrodzenia dla osób niepełnosprawnych. Czy pomoc na subsydiowane zatrudnienie w nowym okresie finansowania będzie udzielana na takich samych warunkach jak to było dotychczas?
Wynagrodzenia nowo zatrudnionych pracowników będą mogły być dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektów realizowanych z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Może w nich wystąpić pomoc publiczna na tzw. subsydiowanie zatrudnienia. Będzie ona udzielana na podstawie rozporządzenia Komisji 651/2014/UE uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 traktatu. Krajowy program pomocowy (rozporządzenie), które będzie podstawą do jej udzielania w ramach PO WER 2014-2020, nie został jeszcze opracowany. Niemniej jednak reguły przyznawania pomocy w formie subsydiowania wynagrodzeń pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji oraz pracowników niepełnosprawnych są określone w unijnym rozporządzeniu, które prędzej czy później znajdą się w krajowym programie pomocowym mającym zastosowanie do PO WER.
W świetle rozporządzenia 651/2014/UE maksymalna intensywność pomocy publicznej na subsydiowane zatrudnienie uzależniona jest od tego, do jakiej grupy osób jest kierowana. Nie może przekroczyć 50% w przypadku zatrudnienia pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji i 75% w odniesieniu do zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych. Takie intensywności wsparcia obowiązywały w dotychczasowych przepisach. Tak jak było do tej pory, rozporządzenie nie określa też maksymalnego okresu kwalifikowalności kosztów płacy pracownika niepełnosprawnego. Wprowadza rekompensatę na pokrycie dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych, dla której intensywność pomocy nie może przekroczyć 100% kosztów kwalifikowalnych. Można do nich zaliczyć m.in. koszty adaptacji pomieszczeń.
Nadal warunkiem udzielenia pomocy na subsydiowane zatrudnienie, bez względu na to, czy pochodzi ona ze środków europejskich, czy krajowych - jest spełnienie tzw. efektu zachęty. Oznacza to, że utworzone miejsca pracy mają prowadzić do wzrostu netto liczby pracowników zatrudnionych u danego beneficjenta pomocy, w porównaniu ze średnią z ostatnich 12 miesięcy. Efektu zachęty nie trzeba wykazać jedynie w przypadku przeprowadzenia rekrutacji na stanowisko/stanowiska, które zostały zwolnione w następstwie dobrowolnego odejścia pracownika (np. na emeryturę, rentę), dobrowolnej redukcji czasu pracy z inicjatywy pracownika lub zgodnego z prawem zwolnienia za naruszenie obowiązków pracowniczych.
|