Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Nowe obowiązki przedsiębiorcy rozpatrującego reklamacje
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Nowe obowiązki przedsiębiorcy rozpatrującego reklamacje

Gazeta Podatkowa nr 18 (1372) z dnia 2.03.2017
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Sprzedawca z tytułu sprzedanej rzeczy odpowiada wobec konsumenta za jej ewentualne wady przez okres dwóch lat. Uprawnienie to nazywane jest rękojmią i jest niezależne od uprawnień przysługujących na mocy gwarancji. W zakresie obowiązków sprzedawcy w związku ze złożoną przez konsumenta reklamacją zaszły pewne zmiany.

Forma złożenia reklamacji

Co bardzo istotne, a o czym nie zawsze pamiętają sprzedawcy, nie mogą oni w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji, jeżeli nie wynika to wprost z przepisów.

Uprawnień z tytułu rękojmi konsument dochodzi bezpośrednio u sprzedawcy. Przepisy nie określają formy złożenia reklamacji, ale dla celów dowodowych najlepiej zrobić to w formie pisemnej. Czasami sprzedawcy mają gotowe druki formularzy. Konsument może jednak pismo reklamacyjne przygotować we własnym zakresie. W takim piśmie powinien dokładnie opisać wadę reklamowanej rzeczy, a także określić swoje żądania wynikające z rękojmi. Takie pismo konsument może przekazać bezpośrednio sprzedawcy, u którego zakupił wadliwy towar (za potwierdzeniem na osobnej kopii) lub wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Reklamując dany towar należy dołączyć dowód nabycia rzeczy u danego przedsiębiorcy. Nie zawsze musi być to paragon fiskalny, choć oczywiście jest to najlepszy z możliwych dowodów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stoi na stanowisku, że "Paragon fiskalny nie jest konieczny do zareklamowania produktu. Niemniej trzeba pamiętać, że znacznie ułatwia złożenie reklamacji. Paragon to jeden z wielu dowodów nabycia rzeczy w danym sklepie i w danej cenie. Inne to: świadkowie, wydruki z karty płatniczej czy kredytowej, e-maile. Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego".

Prawa sprzedawcy

Sprzedawca jest zobowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. Sprzedawca może odmówić realizacji reklamacji zgodnie z żądaniem konsumenta, jeżeli taka realizacja w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwa albo w porównaniu z innym możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałaby nadmiernych kosztów, np. konsument żąda wymiany towaru na nowy, a dla sprzedawcy bardziej opłacalna jest naprawa towaru posiadającego wadę. Kupujący może zamiast żądania naprawy albo wymiany rzeczy zażądać obniżenia ceny zakupionego towaru z powodu wady albo odstąpić od umowy (zwrócić towar). Sprzedawca może nie zgodzić się na takie rozwiązanie, jeżeli niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na nową lub ją naprawi. Nie może jednak odmówić realizacji takiego żądania konsumenta, jeżeli jest to kolejna reklamacja tego samego towaru i rzecz np. była już wymieniana lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca w ogóle nie zrealizował pierwszej reklamacji.

Odpowiedź na reklamację

Podstawowym obowiązkiem sprzedawcy, który otrzymał dokument reklamacyjny od swojego klienta, jest ustosunkowanie się do żądań zawartych w reklamacji. Art. 5615 Kodeksu cywilnego ustanawia 14-dniowy termin na odpowiedź na reklamację klienta. Dochowanie tego terminu jest bardzo istotne. Jeżeli sprzedawca nie ustosunkuje się do żądania konsumenta w ciągu 14 dni od otrzymania takiej reklamacji, uważa się, że żądanie klienta uznał za uzasadnione, a co za tym idzie - musi je bezwzględnie zrealizować. Przepisy nie wymagają, by odpowiedź na reklamację była udzielona na piśmie. Jednakże po wejściu w życie (10 stycznia br.) przepisów nowej ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich taka forma pisemna wydaje się być najwłaściwsza. Rozumowanie takie uzasadnione jest nowym obowiązkiem sprzedawców wynikającym ze wspomnianej ustawy. Chodzi tu o wyrażenie woli korzystania z pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich np. w sytuacji, gdy sprzedawca nie zgadza się z roszczeniem reklamacyjnym konsumenta.

Przedsiębiorcy, który prowadząc swoją działalność z góry określają, że ewentualne spory konsumenckie chcą rozwiązywać na drodze pozasądowej, zobowiązani są informować konsumentów o podmiocie uprawnionym (w ramach systemu ADR), który jest dla nich w tych sprawach właściwy. Taka informacja powinna być zrozumiała i łatwo dostępna na stronie internetowej oraz we wzorcach umownych, o ile przedsiębiorca takie stosuje. Informacja powinna zawierać co najmniej adres strony internetowej podmiotu uprawnionego.

W sytuacji gdy przedsiębiorca nie rozwiąże sporu z konsumentem na drodze reklamacji, wówczas ma on obowiązek przekazać konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku (na przykład pamięci USB lub płycie CD/DVD) informację:

  • o właściwym dla niego podmiocie uprawnionym,
     
  • czy zamierza wziąć udział w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich czy też odmawia udziału.

Co bardzo istotne, brak jakiejkolwiek informacji na ten temat oznacza, że sprzedawca wyraża zgodę na udział w postępowaniu przed podmiotem ADR.

Dlatego też należy uznać, że najlepszym rozwiązaniem dla sprzedawców jest udzielenie odpowiedzi na reklamację (zwłaszcza negatywnej) na piśmie lub innym trwałym nośniku z jednoczesnym podaniem wyżej wskazanych informacji.

Obowiązki te nie zależą od rodzaju prowadzonej działalności. Jednakże dodatkowe obowiązki w tym zakresie obciążają sprzedawców internetowych. Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność przez internet, wówczas powinien podać adres strony internetowej platformy ODR, tj.  https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm? event=main.home.show&lng=PL. Jest to punkt dostępu dla konsumentów i przedsiębiorców chcących pozasądowego rozstrzygania swoich sporów.

Uprawnienia konsumenta z tytułu rękojmi

- wymiana towaru na nowy,
- naprawa towaru,
- obniżenie ceny,
- odstąpienie od umowy (gdy wada jest istotna).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.)

Ustawa z dnia 23.09.2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. poz. 1823)

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.