Parlament Europejski w dniu 23 kwietnia 2024 r. przyjął dyrektywę o prawie konsumentów do naprawy. Przepisy dyrektywy nakładają na producentów obowiązek naprawy towarów.
Zgodnie z przepisami nowej dyrektywy producenci mają oferować szybkie i korzystne cenowo usługi naprawy. Będą też informować konsumentów o prawie do naprawy. Towary, które wymagają naprawy w okresie gwarancji, zostaną objęte dodatkowym rocznym okresem gwarancji. Ma to dodatkowo zachęcić konsumentów, by wybierali naprawę zamiast wymiany produktu.
Po upływie okresu gwarancji producent będzie nadal zobowiązany naprawić artykuły gospodarstwa domowego, które z technicznego punktu widzenia nadają się do naprawy. Chodzi tu głównie o pralki, odkurzacze, a nawet smartfony. Przepisy przewidują także, że z czasem będzie można rozszerzyć wykaz kategorii produktów, które można naprawić. Aby naprawy stały się atrakcyjną opcją dla konsumentów, europosłowie chcą zapewnić im możliwość wypożyczenia urządzenia zastępczego na czas naprawy ich własnego. Jeżeli produktu nie da się naprawić, konsument będzie mógł wybrać produkt odnowiony.
Konsumenci będą mogli skorzystać z europejskiego formularza informacji o naprawie. Pomoże im on ocenić i porównać usługi naprawy (ze szczegółowym określeniem charakteru usterki, ceny i czasu trwania naprawy). Proces naprawy ma ułatwić europejska platforma internetowa. Będą tam sekcje poświęcone poszczególnym państwom członkowskim. Dzięki temu konsumenci z łatwością znajdą lokalne punkty naprawy oraz sprzedawców odnowionych produktów. Na platformie będzie można również poszukiwać kupców wadliwych produktów. Dostarczy ona też informacji o inicjatywach naprawy, jakie podejmuje społeczność lokalna, np. o lokalnych serwisach naprawy.
Przepisy nowej dyrektywy mają wzmocnić unijny rynek napraw. Dzięki temu spadną koszty napraw, jakie będą musieli ponosić konsumenci. Producenci będą musieli oferować po rozsądnych cenach części zamienne i narzędzia do naprawy. Nie będzie im wolno stosować klauzul umownych, sprzętu lub technik oprogramowania, które utrudnią naprawę produktów. W szczególności producenci nie będą mogli uniemożliwiać stosowania przez niezależne serwisy naprawy części zamiennych z drugiej ręki lub drukowanych w 3D. Producent nie będzie mógł również odmówić naprawy towaru wyłącznie z powodów ekonomicznych albo dlatego, że produkt wcześniej naprawiał ktoś inny.
Aby ceny napraw stały się przystępniejsze, każde państwo członkowskie będzie musiało wprowadzić przynajmniej jeden środek, który będzie propagować naprawy. Mogą to być bony na naprawę lub fundusze naprawcze. Państwa członkowskie powinny także prowadzić kampanie informacyjne na temat napraw, organizować kursy naprawy oraz wspierać serwisy naprawy zakładane przez społeczność lokalną.
Dyrektywa została przekazana do Rady UE w celu jej zatwierdzenia. Po jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej państwa członkowskie będą miały 24 miesiące, aby przenieść jej przepisy do swojego prawa krajowego.
Źródło: www.europarl.europa.eu
Od 13 maja do 14 czerwca 2024 r. będzie trwał II nabór wniosków na zakup nisko- i zeroemisyjnych autobusów regionalnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. O wsparcie będą mogli ubiegać się organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego. Oznacza to, że szansę na pozyskanie nowoczesnego toboru będą miały wszystkie podmioty zaangażowane w transport publiczny na poziomie regionalnym. Na wsparcie w ramach tego naboru zaplanowano ponad 1,4 mld zł. Wnioski należy składać poprzez aplikację WOD2021.
Nabór ogłoszony w ramach inwestycji KPO "E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)" przewiduje wsparcie dla szeregu przedsięwzięć obejmujących zakup zeroemisyjnego taboru autobusowego (elektrycznego, wodorowego) lub niskoemisyjnego taboru autobusowego (zasilanego paliwami alternatywnymi - CNG, LPG, LNG) wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania bądź tankowania, w tym taboru zasilanego olejem napędowym (diesel - norma nie niższa niż EURO VI) oraz hybryd HEV/MHEV i plug-in (PHEV). Dofinansowanie każdego z tych przedsięwzięć może wynieść do 95% wydatków kwalifikowalnych.
Dokumentacja konkursowa zawierająca szczegółowe wymogi uzyskania wsparcia jest dostępna na stronie www.cupt.gov.pl. Kolejność składania wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem nie będzie mieć wpływu na wyniki oceny.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego na stronie www.gov.pl/web/gitd ostrzega przed fałszywą korespondencją informującą o ukaraniu mandatem karnym wraz z wezwaniem do dokonania płatności za wykroczenie drogowe, zarejestrowane przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (system CANARD).
CANARD nie wysyła wezwań z numerem rachunku bankowego do opłacenia mandatu karnego. CANARD po ujawnieniu naruszenia wysyła do właściciela pojazdu jedynie odpowiednie formularze w celu wypełnienia i ustalenia stanu faktycznego. Do druków jest dołączona także karta informacyjna zawierająca wzór mandatu karnego.
Pierwsza korespondencja z CANARD przesyłana do właściciela/posiadacza pojazdu nie jest jeszcze mandatem karnym. Jedynie mandat karny jest podstawą do uiszczenia grzywny za popełnione wykroczenie. Może być on nałożony wyłącznie w przypadku wyrażenia zgody na jego przyjęcie przez sprawcę naruszenia. Każdy mandat karny kredytowany ma przypisany indywidualny numer rachunku bankowego, na który należy dokonać wpłaty.
Przesyłka zawierająca mandat karny jest wysyłana:
W fałszywym wezwaniu warto zwrócić szczególną uwagę na:
|