Projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (nr UD39 z wykazu RCL) zawiera propozycję zmian w zakresie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Chodzi o zasady ustalania stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych przy ustalaniu obowiązku wpłat na PFRON i wyliczaniu należnej kwoty z tego tytułu.
Projektodawca proponuje, aby do stanu zatrudnienia ustalanego na potrzeby wpłat na PFRON, w oparciu o regulacje zawarte w art. 21 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej (...), nie wliczać osób niebędących osobami niepełnosprawnymi, które przekroczyły granicę Polski z Ukrainą w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, a przebywających na urlopie bezpłatnym udzielonym w związku z ich uczestniczeniem w działaniach wojennych na terytorium Ukrainy. Rozwiązanie to miałoby zastosowanie w odniesieniu do wpłat na Fundusz za miesiące przypadające w okresie trwania tych działań, począwszy od 1 marca do 31 grudnia 2024 r.
W związku z koniecznością wyeliminowania ewentualnych nadużyć proponuje się, podobnie jak w obecnie obowiązującym art. 26b ust. 2 i ust. 2a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej (...) w odniesieniu do dofinansowania przyznawanego przez PFRON, stosowanie wyłączenia do wysokości 1 etatu, licząc łącznie u wszystkich pracodawców zatrudniających daną osobę.
Poza tym, do liczby ogółem dzieci, wychowanków, uczniów, studentów lub słuchaczy, o której mowa w art. 21 ust. 2d ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych nie miałyby być wliczane osoby niebędące osobami niepełnosprawnymi, które przekroczyły granicę Polski z Ukrainą w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Ta regulacja miałaby zastosowanie w odniesieniu do wpłat należnych za miesiące przypadające w okresie trwania tego konfliktu, nie dłuższym jednak niż do 31 grudnia 2024 r.
|