Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Konsekwencje zastosowania błędnej stawki VAT na fakturze
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Konsekwencje zastosowania błędnej stawki VAT na fakturze

Gazeta Podatkowa nr 55 (1096) z dnia 10.07.2014
Małgorzata Smolnik

Obowiązek określenia dla danego towaru lub usługi prawidłowej stawki VAT spoczywa zawsze na podatniku. Powinien on ustalić jaką stawką VAT objęty jest sprzedawany przez niego towar lub wykonywana usługa, czy mogą korzystać ze stawki obniżonej, bądź też ze zwolnienia z VAT. W praktyce niejednokrotnie zdarza się, iż na fakturach dokumentujących określoną transakcję podatnicy podają niewłaściwą stawkę.


Określenie stawki VAT

Podstawowa stawka VAT wynosi 23%. Dla niektórych towarów i usług przewidziano jednak niższe stawki podatkowe - 8%, 5%, 0% oraz zwolnienie z opodatkowania. Jeżeli dany towar bądź usługa nie są wymienione w przepisach dotyczących VAT jako podlegające obniżonej stawce VAT lub zwolnieniu z opodatkowania - to oznacza, że przy ich sprzedaży należy zastosować stawkę podstawową.

Przepisy regulujące stosowanie obniżonych stawek podatkowych oraz zwolnień z podatku VAT, w znacznym stopniu opierają się na klasyfikacjach statystycznych.

Zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU.

W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, podatnik może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Wprawdzie opinia wydana przez ten organ nie stanowi decyzji administracyjnej, jednak można się nią posługiwać w przypadku sporu z organami podatkowymi.

Należy wskazać, że jeżeli podatnik ma jakiekolwiek wątpliwości co do prawidłowości zastosowanej przez niego stawki podatku VAT, powinien je rozstrzygnąć na pierwszym etapie obrotu. Sprzedaż towaru bądź usługi z niewłaściwą stawką VAT wywoła bowiem skutki u wszystkich kolejnych sprzedawców tego wyrobu. Sposobem na uniknięcie takiej sytuacji może być interpretacja indywidualna. Każdy, kto ma problemy z wykładnią i stosowaniem w swojej sprawie przepisów prawa podatkowego, może bowiem zwrócić się do fiskusa (właściwej izby skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji.


Błąd w stawce - skutki u sprzedawcy

Zastosowanie nieprawidłowej stawki przez sprzedawcę towarów lub usług wiąże się z określonymi skutkami w podatku VAT, które zależą od tego, czy doszło do jej zawyżenia, czy też zaniżenia.

Na skutek zawyżenia stawki VAT towar (usługa) ostatecznie sprzedawany jest po wyższej cenie. Natomiast zaniżenie stawki może spowodować w konsekwencji zaniżenie zobowiązania podatkowego, powstanie zaległości podatkowej oraz odsetek za zwłokę.

Trzeba mieć na uwadze, że zawyżenie stawki VAT na fakturze zobowiązuje sprzedawcę do odprowadzenia podatku w większej wysokości, niż to wynika z obowiązujących przepisów. Zgodnie bowiem z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Oznacza to, że jeżeli podatnik wystawił fakturę ze stawką wyższą od obowiązującej na dany towar lub usługę, to niezależnie od tego, że podatek ten zawyżył, ma obowiązek odprowadzenia go do budżetu w takiej wysokości, jaka została wykazana na wystawionej fakturze.

Może się zdarzyć tak, że na fakturze podana zostanie zaniżona stawka VAT. W przypadku wykrycia tej nieprawidłowości podatnik zobowiązany jest do jej poprawienia poprzez wystawienie faktury korygującej oraz skorygowania deklaracji VAT. To z kolei skutkuje powstaniem zaległości podatkowej i odsetek za zwłokę.

W praktyce możliwa jest także sytuacja, w której podatnik do sprzedaży objętej zwolnieniem z VAT zastosuje 0% stawkę VAT. Ponieważ zarówno w przypadku sprzedaży zwolnionej z VAT, jak i opodatkowanej stawką 0% nie występuje podatek należny, zastosowanie 0% stawki VAT zamiast zwolnienia nie ma żadnych skutków finansowych dla wystawcy faktury. Trzeba jednak mieć na uwadze, że tego rodzaju błąd wywołuje skutki po stronie podatku naliczonego u sprzedawcy. Sprzedaż zwolniona z VAT nie uprawnia bowiem podatnika do odliczania podatku naliczonego związanego z tą sprzedażą. Oznacza to, że jeżeli podatnik dokonywał zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną z VAT, którą błędnie opodatkował stawką 0%, i odliczył podatek VAT od tych zakupów - to spowoduje to powstanie zaległości podatkowej za dany okres rozliczeniowy. W takim przypadku podatnik musi skorygować deklaracje VAT za okres, w którym błędnie dokumentował wykonywane transakcje. Ponadto w deklaracjach tych nie powinien być wykazany podatek naliczony do odliczenia.


Poprawa błędów

W konsekwencji zastosowania błędnej stawki VAT dla danego towaru bądź usługi, sprzedawca musi ten błąd skorygować poprzez wystawienie faktury korygującej. Zobowiązuje do tego art. 106j ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę w stawce, podatnik wystawia fakturę korygującą.


Przykładowe wzory faktur korygujących są dostępne na stronie internetowej naszego Wydawnictwa: www.druki.gofin.pl


W przypadku zawyżenia stawki VAT, fakturę korygującą podatnik rozlicza na podstawie art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w sytuacji gdy stwierdzono pomyłkę w kwocie podatku na fakturze pierwotnej, skutkującej zawyżeniem kwoty podatku należnego, obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania tej faktury przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego ją wystawiono. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Należy wskazać, że warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji będzie wynikać, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. Mówi o tym art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT.

W takiej sytuacji obniżenie podstawy opodatkowania nastąpi nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w wyżej powołanym przepisie.

Zatem w przypadku korekty in minus (w wyniku zmniejszenia stawki VAT), nie koryguje się deklaracji VAT wstecz (tj. za okres, w którym wykazano tę transakcję w deklaracji VAT), lecz na bieżąco - w miesiącu (kwartale) otrzymania korekty przez nabywcę. Jest to oczywiście możliwe pod warunkiem posiadania omawianego potwierdzenia lub przy spełnieniu warunków określonych w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT (przykład 1).

Nieco inaczej będzie w sytuacji, w której podatnik jest zobowiązany do podwyższenia stawki VAT w związku z błędnie określoną stawką na fakturze. Przepisy ustawy o VAT wprawdzie nie regulują takiej sytuacji, rozwiązaniem jednak w tym przypadku jest skorygowanie deklaracji za okres, w którym podatnik rozliczył fakturę pierwotną. Wówczas bowiem doszło do zaniżenia zobowiązania podatkowego. Ponadto w takiej sytuacji podatnik nie musi czekać na potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Po stwierdzeniu błędu powinien jak najprędzej poprawić rozliczenie VAT (przykład 2).

Przykład 1

Podatnik w dniu 12 maja 2014 r. wystawił fakturę, w której zastosował 23% stawkę VAT zamiast 8%. W dniu 21 maja sporządził korektę wpisując prawidłową stawkę VAT. Nabywca otrzymał korektę w dniu 30 maja. Jeżeli potwierdzenie odbioru faktury korygującej wpłynęło do podatnika do 25 czerwca 2014 r., czyli przed upływem terminu do złożenia deklaracji za miesiąc, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą, wówczas obniżenia VAT dokonał w rozliczeniu za maj. W sytuacji gdy potwierdzenie to otrzymał po 25 czerwca 2014 r., wówczas obniżenie VAT powinno być dokonane w deklaracji za czerwiec.


Przykład 2

W maju 2014 r. podatnik wystawił fakturę stosując zaniżoną 8% stawkę VAT, zamiast 23% stawki i rozliczył VAT należny w deklaracji VAT-7 za maj 2014 r. Podatnik w dniu 9 lipca 2014 r. wystawił fakturę korygującą, stosując właściwą stawkę VAT.

Bez względu na termin otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, podatnik powinien skorygować deklarację VAT-7 za maj 2014 r., ponieważ w tym miesiącu doszło do zaniżenia zobowiązania podatkowego.


Skutki po stronie nabywcy

Odpowiedzialnym za wystawienie faktury jest zawsze sprzedawca. To na nim ciąży obowiązek uwzględnienia na fakturze wymaganych przepisami danych, w tym m.in. stawki podatku. Nabywca nie jest natomiast obowiązany do weryfikacji stawki podatku VAT na otrzymanych fakturach. W przypadku ewentualnych wątpliwości może zwrócić się do wystawcy z prośbą o sprawdzenie jej poprawności.

Bez względu na fakt, że na fakturze zastosowano zawyżoną stawkę podatku, nabywca i tak ma prawo do odliczenia VAT w kwocie wykazanej na fakturze. Jest to oczywiście możliwe pod warunkiem, że zakup związany był z działalnością opodatkowaną. Wyjątkiem jest sytuacja, w której wystawca opodatkowałby dostawę, co do zasady, zwolnioną z VAT lub niepodlegającą opodatkowaniu. W takim bowiem przypadku wystawca musiałby odprowadzić VAT należny, do czego zobowiązuje art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, natomiast nabywca nie miałby prawa do odliczenia tego podatku, zabrania tego bowiem art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Notą korygującą nie poprawia się błędu w stawce VAT

Przy dokumentowaniu jednej z transakcji popełniłem błąd w stawce. Na fakturze zamiast "zwolnione z VAT" wpisałem 0%. Czy błąd ten mogę poprawić notą korygującą?

NIE. Sprzedawca towaru bądź usługi odpowiada za określenie prawidłowej stawki VAT dla danego towaru bądź świadczonej usługi. W praktyce sprzedawcom zdarza się wystawić fakturę z błędną stawką VAT, tak jak ma to miejsce w pytaniu. Powstały błąd należy skorygować.

Czytelnika nurtuje problem, czy wykryty na fakturze błąd w stawce VAT może poprawić notą korygującą.

W omawianym przypadku nie ma takiej opcji. Możliwość wystawienia noty korygującej została bowiem zarezerwowana wyłącznie dla nabywcy faktury. Wynika to z art. 106k ustawy o VAT. W pytaniu mamy natomiast do czynienia ze sprzedawcą. Należy podkreślić, że nawet gdyby to nabywca towaru lub usługi zauważył błąd w stawce, to nie mógłby go poprawić notą korygującą. W myśl art. 106k ustawy o VAT, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą albo z oznaczeniem towaru lub usługi, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. Dokumentem tym nie można jednak skorygować pomyłek w pozycjach faktury określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy o VAT, w tym m.in. stawki podatku. Z tego wynika, że jeżeli nabywca zauważy błąd w stawce VAT, to powinien zwrócić się do wystawcy faktury o jego skorygowanie.

Reasumując, jeżeli Czytelnik zauważył pomyłkę dotyczącą zastosowania błędnej stawki podatku VAT na wystawionej przez siebie fakturze, to ma obowiązek sporządzić jej korektę. Jak bowiem wynika z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę m.in. w stawce podatku, podatnik wystawia fakturę korygującą.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o VAT (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.)

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.