Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 20 maja 2024 r. roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne przez przedsiębiorców Uwaga: Do 6 maja 2024 r. przegląd przydatności danych osobowych przetwarzanych w związku z realizacją celów określonych w ustawie o rehabilitacji (zobacz więcej)
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawnik radzi  »  Inne zagadnienia  »   Osobisty odbiór produktu kupionego przez internet
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Osobisty odbiór produktu kupionego przez internet

Gazeta Podatkowa nr 102 (934) z dnia 20.12.2012
Dawid Szwarc

Przed świętami robię zawsze duże zakupy w sklepach internetowych. Często decyduję się na odbiór towaru osobiście w placówce stacjonarnej sklepu. Niektórzy sprzedawcy w takim przypadku nie zezwalają na odstąpienie od umowy i zwrot towaru bez podania przyczyny twierdząc, że towar odebrałam osobiście, a nie przez kuriera. Czy mają rację?

NIE. Taka praktyka stanowi naruszenie praw konsumenta. Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni. Uprawnienie to przysługuje mu, gdy dokonuje zakupu od przedsiębiorcy, który właśnie w taki sposób zorganizował sobie swoją działalność.

Wskazany wcześniej termin 10 dni liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Wynika to z art. 7 oraz art. 10 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225). Jeśli kupujący nie zostanie w prawidłowy sposób poinformowany o uprawnieniu do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni, wówczas termin odstąpienia może być realnie znacznie dłuższy, w skrajnych przypadkach aż do 3 miesięcy od zawarcia umowy.

Sam sposób dostawy (odbioru) zakupionego towaru niczego nie zmienia w tej sprawie. Niemniej dość często w praktyce można spotkać się z niewłaściwą interpretacją przepisów wspomnianej ustawy. Sprzedawcy niejednokrotnie uważają, że jeżeli odebranie zakupionego towaru przez konsumenta nastąpi osobiście, wówczas uprawnienia do odstąpienia od umowy nie przysługują. Trzeba wyraźnie podkreślić, że wydanie zakupionego towaru, podobnie jak zapłacenie ceny, to (tylko) wykonanie wcześniej zawartej umowy. Sposób wykonania umowy przez sprzedawcę - dostarczenie towaru pocztą, kurierem czy umożliwienie odbioru osobistego - nie zmienia charakteru umowy, która wcześniej została zawarta "na odległość". Te same uwagi należy odnieść także do sposobu wykonania umowy przez konsumenta - niezależnie od tego czy zapłaci on za towar osobiście, czy też przelewem, jego uprawnienie w zakresie prawa odstąpienia od umowy pozostanie takie samo. Związane jest ono bowiem tylko i wyłącznie ze sposobem zawarcia umowy, a nie ze sposobami (warunkami) jej wykonania.


Zakup na odległość uprawnia konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni.


Niemniej w praktyce stosowane są także inne rozwiązania. Nieraz sklepy internetowe uznają (i wyraźnie to zapisują), że przez internet klient jedynie rezerwuje towar, nie ma obowiązku go kupić, i dopiero po obejrzeniu towaru na miejscu decyduje czy chce dokonać transakcji. Jeśli to zrobi, wówczas formalnie do zawarcia umowy dochodzi w sklepie stacjonarnym, a nie przez internet i szczególne uprawnienia konsumenckie nie przysługują.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.