Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Obowiązki informacyjne sprzedawców przy sprzedaży tradycyjnej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Obowiązki informacyjne sprzedawców przy sprzedaży tradycyjnej

Gazeta Podatkowa nr 41 (1186) z dnia 21.05.2015
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Po zmianach przepisów konsumenckich w 2014 r. sprzedawcom przybyło sporo obowiązków informacyjnych względem kupujących. Dotyczą one nie tylko sprzedaży dokonywanej na odległość, np. za pośrednictwem internetu czy też telefonu, ale także sprzedaży tradycyjnej prowadzonej w sklepach stacjonarnych.

Ogólne obowiązki sprzedawców

Konsument zawierający umowę sprzedaży musi mieć świadomość wszystkich elementów obowiązującej go umowy, dotyczących ceny, serwisu gwarancyjnego, możliwości reklamowania wadliwego produktu. Konieczność udzielenia pełnych informacji obciąża oczywiście sprzedawcę, choć nie w przypadku każdej zawieranej umowy istnieje konieczność podawania wszystkich informacji.

Dlatego też sprzedawca ma obowiązek udzielić konsumentowi przed zawarciem umowy jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z rzeczy sprzedanej. W szczególności konsument musi zostać poinformowany o rodzaju rzeczy i sposobie korzystania z niej, o znakach bezpieczeństwa i znakach zgodności wymaganych przez odrębne przepisy. Musi też poznać producenta lub importera produktu, a także otrzymać informacje o dopuszczeniu produktu do obrotu w Polsce oraz stosownie do rodzaju rzeczy informacje o energochłonności, czy inne dane wskazane w odrębnych przepisach.

Jeżeli rzecz jest sprzedawana w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie, informacje te powinny znajdować się na rzeczy sprzedanej lub być z nią trwale połączone. W pozostałych przypadkach sprzedawca jest zobowiązany umieścić w miejscu sprzedaży informację, która może być ograniczona do rodzaju rzeczy, jej głównej cechy użytkowej oraz wskazania producenta lub importera rzeczy. Na żądanie kupującego sprzedawca jest zobowiązany wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy.

Sprzedawca jest zobowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru rzeczy i sprawdzenie jej jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów. Przykładowo w przypadku zakupu sprzętu elektronicznego konsument musi mieć możliwość podłączenia takiego sprzętu i sprawdzenia jego parametrów oraz kompletności. Wraz z rzeczą sprzedaną sprzedawca musi wydać konsumentowi wszystkie elementy jej wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy.

O czym konsument musi wiedzieć?

Przy sprzedaży w formie tradycyjnej, gdzie obie strony, tj. sprzedawca (usługodawca) i konsument, są fizycznie obecnie, przedsiębiorcę obciążają obowiązki informacyjne określone w art. 8 ustawy o prawach konsumenta. Informacje zawarte w tym katalogu przedsiębiorca musi przedstawić konsumentowi w sposób jasny i zrozumiały najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową (patrz ramka). Informacje te mogą być umieszczone np. na wręczanej wraz z zakupem kopii warunków umowy, w formie informacji dołączanej do paragonu, instrukcji itp.


Przed zawarciem umowy konsument musi zostać poinformowany o wszystkich płatnościach z nią związanych.


Co bardzo istotne, w przypadku drobnych umów życia codziennego wykonywanych natychmiast po ich zawarciu, jak np. zakupy spożywcze, sprzedawca nie ma obowiązku przedstawiania całego katalogu informacji. Takie informacje muszą być przekazywane np. przy zakupie butów, sprzętu elektronicznego, zlecania naprawy samochodu w warsztacie samochodowym itp.

Których umów przepisy nie dotyczą?

Sprzedawcy w żaden sposób nie mogą wyłączyć ani ograniczać uprawnień konsumentów przysługujących im na mocy przepisów konsumenckich. Co nie oznacza, iż mają one zastosowanie do wszystkich umów zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami. Wyłączone spod zakresu regulacji ustawy o prawach konsumenta są np. umowy o imprezę turystyczną czy też dotyczące gier hazardowych.

Sprzedawca musi poinformować konsumenta o:

  • cechach świadczenia, z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
     
  • swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą i numerze, pod którym został zarejestrowany (NIP bądź KRS), adresie, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, i numerze telefonu przedsiębiorstwa;
     
  • łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości - sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za dostarczenie, usługi pocztowe oraz jakichkolwiek innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat - o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a także wszystkich kosztów, które konsument jest zobowiązany ponieść;
     
  • sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez niego procedurze rozpatrywania reklamacji,
     
  • przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia;
     
  • treści usług posprzedażnych i gwarancji;
     
  • czasie trwania umowy lub - gdy umowa zawarta jest na czas nieoznaczony lub ma ulegać automatycznemu przedłużeniu - o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy;
     
  • funkcjonalności treści cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony;
     
  • mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 30.05.2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. poz. 827)

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.