Prowadzę sklep stacjonarny. Od lutego br. chciałabym dokonywać sprzedaży również przez internet. Wiem, że klient dokonujący zakupu tą drogą ma prawo dokonać zwrotu zakupionych towarów. W ciągu jakiego terminu jestem zobowiązana przyjąć zwrot?
Konsument, który dokona u Czytelniczki zakupu towarów za pośrednictwem internetu (tzw. umowa na odległość) ma prawo od niej odstąpić bez podania przyczyn. Wystarczy, że złoży oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Ten 10-dniowy termin liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia.
W żadnym przypadku nie jest dopuszczalne zastrzeżenie przez sprzedającego, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy tylko za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).
W razie odstąpienia od umowy, jest ona uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty. Tak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225).
Czytelniczka jako sprzedawca zobowiązana będzie do poinformowania konsumenta o 10-dniowym terminie na odstąpienie od umowy. W przeciwnym przypadku termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma od sprzedawcy takie potwierdzenie, wówczas termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.
Ustawodawca zastrzegł, iż jeżeli konsument i sprzedawca nie umówią się inaczej, to prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w szczególności w zakresie:
|