Spółka z o.o. (produkcyjna) prowadzi konta zespołu 4 i 5. Czy koszty obowiązkowego szkolenia BHP pracowników powinny być rozliczane na poszczególne konta zespołu 5, czy odnosi się je w całości w koszty zarządu spółki?
W świetle przepisów Kodeksu pracy (K.p.), pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy, jest też obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Koszty działań podejmowanych przez pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy nie mogą obciążać pracowników (zob. art. 207 K.p.).
Wydatki na bezpieczeństwo i higienę pracy ponosi pracodawca i zalicza je w ciężar kosztów swojej działalności operacyjnej. W księgach rachunkowych wydatki związane z zatrudnianiem pracowników, ochroną ich zdrowia i bezpieczeństwa w pracy, wynikające wprost z przepisów prawa, czy też regulaminów obowiązujących w danej jednostce ujmuje się na koncie kosztów rodzajowych 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia" lub/i na koncie 55 "Koszty zarządu" w układzie kalkulacyjnym kosztów. |
W ustawie o rachunkowości nie znajdziemy definicji kosztów zarządu. Jedynie w art. 28 ust. 3 wyraźnie stwierdza się, że do kosztów wytworzenia produktów nie zalicza się m.in. kosztów ogólnego zarządu, które nie są związane z doprowadzeniem produktu do postaci i miejsca, w jakich się znajduje na dzień wyceny.
Koszty zarządu traktuje się jako koszty okresu – to znaczy, że nie zależą one od wielkości produkcji, są ponoszone w związku z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa jako całości. Koszty te wyodrębnia się zazwyczaj w każdej jednostce prowadzącej księgi rachunkowe, która ewidencję kosztów działalności operacyjnej prowadzi tylko według funkcji (tj. wyłącznie na kontach zespołu 5), bądź jednocześnie w układzie rodzajowym kosztów (zespół 4) i układzie funkcjonalnym kosztów (zespół 5). W większych jednostkach wyodrębnia się dwie grupy kosztów zarządu, czyli koszty administracyjno-gospodarcze oraz koszty ogólnogospodarcze. Do kosztów administracyjno-gospodarczych można zaliczyć m.in. płace i narzuty na płace pracowników zarządu, koszty biurowe (materiały biurowe, opłaty telekomunikacyjne, koszty archiwizacji danych, obsługi rachunkowej), opłaty za usługi i świadczenia związane z administrowaniem przedsiębiorstwa, koszty reprezentacji. Z kolei do kosztów ogólnogospodarczych można zaliczyć np. koszy związane z ochroną mienia, dowozu pracowników, koszty utrzymania budynków i pomieszczeń oraz koszty w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, o których mowa w pytaniu.
Zwracamy uwagę, że na koniec roku obrotowego koszty zarządu przeksięgowuje się, w przypadku sporządzania kalkulacyjnego rachunku zysków i strat, na konto 86 "Wynik finansowy", zapisem: Wn konto 86, Ma konto 55, a w przypadku sporządzania porównawczego rachunku zysków i strat – na konto 49 "Rozliczenie kosztów", zapisem: Wn konto 49, Ma konto 55.
W niektórych jednostkach produkcyjnych koszty zarządu mogą być rozliczane w trakcie roku jako składnik kosztu własnego sprzedaży produktów. W takim przypadku na koniec każdego okresu przenosi się je w ciężar konta 70-1 "Koszt sprzedanych produktów", zapisem: Wn konto 70-1, Ma konto 55.
|