Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Ewidencja obrotu wyrobami stalowymi po 1 października 2013 r. ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Ewidencja obrotu wyrobami stalowymi po 1 października 2013 r. - mechanizm odwrotnego obciążenia VAT

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 20 (356) z dnia 20.10.2013

Zmiany w katalogu towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia VAT

Od 1 października 2013 r. rozszerzono katalog towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia VAT. Przed zmianą ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), dalej zwanej ustawą o VAT, załącznik nr 11 do tej ustawy zwierał jedynie 8 pozycji, a obecnie jest ich 41. Dodano towary z grupy tzw. złomu i niektórych innych odpadów oraz szeroką grupę wyrobów stalowych, w tym m.in.:

  • żelazostopy,
     
  • wyroby, pręty oraz kształtowniki ze stali,
     
  • drut ciągniony na zimno, ze stali niestopowej,
     
  • miedź nierafinowana i rafinowana oraz stopy miedzi,
     
  • płaskowniki, druty, pręty, kształtowniki i walcówka, z miedzi i jej stopów,
     
  • proszki i płatki z miedzi i jej stopów, 
     
  • wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające,
     
  • odpady z papieru i tektury,
     
  • surowce wtórne: metalowe, ze szkła, z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych, z gumy.

Mechanizm odwrotnego obciążenia stosuje się w sytuacji, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

a) sprzedawcą jest czynny podatnik VAT,

b) nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT,

c) dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT (przysługującym dla dostawy towarów używanych).

Powyższe wynika z treści art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. Przy odwrotnym obciążeniu obowiązek zapłaty podatku należnego z tytułu danej transakcji przeniesiony zostaje na nabywcę danych towarów. Zasadniczo jest to również podmiot uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanej transakcji. Sprzedawca towarów jest tym samym zwolniony z obowiązku zapłaty VAT należnego do urzędu skarbowego.


Ewidencja sprzedaży towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia

Przychód ze sprzedaży towarów wymienionych w załączniku nr 11 ustawy o VAT w księgach rachunkowych sprzedawcy odnoszony jest na konto 73-0 "Sprzedaż towarów" lub 74-0 "Sprzedaż materiałów", a jeżeli nie stanowi podstawowej działalności gospodarczej jednostki na konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne", zapisem:

      - Wn konto 20 "Rozrachunki z odbiorcami",
      - Ma konto 73-0 "Sprzedaż towarów", 74-0 "Sprzedaż materiałów"
         lub 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

Powyższych zapisów dokonuje się na podstawie faktury wystawionej przez sprzedawcę. Faktura ta - oprócz danych wymienionych w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 68, poz. 360 ze zm.), dalej zwanego rozporządzeniem w sprawie faktur - powinna zawierać wyrazy "odwrotne obciążenie" (§ 5 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia). Przy czym, zgodnie z § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, nie zamieszcza w niej:

a) stawki podatku,

b) sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,

c) kwoty podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Poniżej przedstawiamy przykład faktury wystawionej przez sprzedawcę towaru wymienionego w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, przy założeniu że obowiązek rozliczenia VAT należnego ciąży na nabywcy.

Faktura nr 100/10/2013
"odwrotne obciążenie"
Sprzedawca
"ALFA" Spółka z o.o.
ul. Skrętna 2/1
00-200 Warszawa
NIP: 115-000-00-00
Nabywca
PPHU "BUD-DOM"
ul. Zielona 28
01-300 Warszawa
NIP: 115-111-22-33
Data wystawienia: 15 października 2013 r.
Sposób zapłaty: przelew
Nr rachunku bankowego: 12 3456 7890 1234 4678 9123
Data dokonania dostawy: 14 października 2013 r.
Termin zapłaty: 31 października 2013 r.
Lp. Nazwa towaru J.m. Ilość Cena jednostkowa netto (zł) Wartość towaru netto (zł)
1. Pręty ø 32 gat. 40HM
Symbol PKWiU: 24.10.61.0
kg 100 500,00 50.000,00
Razem 50.000,00
Do zapłaty 50.000,00


Ewidencja w księgach nabywcy

U nabywcy zobowiązanie wobec sprzedawcy, na podstawie otrzymanej faktury, ewidencjonuje się zapisem:

      - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
      - Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami".

Natomiast przyjęcie towarów lub materiałów do magazynu można ująć zapisem:

      - Wn konto 33 "Towary" lub 31 "Materiały",
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".


Ustalenie oraz ujęcie w księgach nabywcy kwoty VAT

W przypadku dostawy towarów, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikiem jest ich nabywca, podstawą opodatkowania - na mocy art. 29 ust. 18a ustawy o VAT - jest kwota, którą nabywca jest obowiązany zapłacić. Jednocześnie, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy o VAT, kwota podatku należnego stanowić będzie kwotę podatku naliczonego, którą nabywca będzie miał prawo odliczyć na zasadach ogólnych. Nabywca - w celu udokumentowania VAT należnego - może, na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, wystawić fakturę wewnętrzną. Od 1 stycznia 2013 r. transakcję tę można rozliczyć również na podstawie innych dokumentów. Może to być - naszym zdaniem - odpowiednia adnotacja nabywcy umieszczona na fakturze zakupu.

VAT należny, stanowiący jednocześnie VAT naliczony, nabywca może zaksięgować, zapisem:

      a) VAT należny: Wn konto 30, Ma konto 22-2,
      b) VAT naliczony: Wn konto 22-1, Ma konto 30.

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.