Spółka posiada samochody osobowe, stanowiące środki trwałe. Samochody te od 1 kwietnia br. są dla celów VAT uznawane za wykorzystywane zarówno dla celów służbowych, jak i prywatnych. Czy fakt ten wpływa na to, iż spółka wypłaca swoim pracownikom ryczałt za jazdy lokalne w związku z wykorzystywaniem przez nich prywatnych samochodów do jazd lokalnych? Czy trzeba prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu do samochodu prywatnego mimo przyznanego limitu?
To, iż dla celów VAT uznaje się, że samochód firmowy wykorzystywany jest zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych, nie wpływa na możliwość wypłacania pracownikom ryczałtu na jazdy lokalne z tytułu używania przez nich ich prywatnych samochodów do celów służbowych. |
Wielokrotnie na łamach naszego czasopisma pisaliśmy o obowiązujących od 1 kwietnia 2014 r. znowelizowanych zasadach odliczania VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi. Od samochodów, które dla celów VAT nie są uznawane za wykorzystywane w 100% do działalności, a także od innych wydatków związanych z tymi samochodami (np. naprawa, części zamienne) podatnicy mogą odliczyć 50% VAT naliczonego. Do końca czerwca 2015 r. nie mogą oni natomiast odliczać VAT od paliwa zakupionego do takich samochodów.
Jeśli samochód osobowy jest wykorzystywany wyłącznie do celów firmowych i zostaną spełnione wymogi formalne (m.in. dla samochodu tego prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu), podatnicy mogą odliczać cały VAT od ww. wydatków na ten pojazd, mogą również odliczać VAT od paliwa. W przypadku niedopełnienia ww. wymogów, np. podjęcia decyzji o nieprowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu, uważa się, że taki samochód jest używany do celów mieszanych (więcej na ten temat pisaliśmy m.in. w Biuletynie Informacyjnym nr 9 z 20 marca 2014 r., w artykule pt. "Zasady odliczania VAT od samochodów od 1 kwietnia 2014 r.").
Ww. zasady odliczania VAT od wydatków związanych z firmowymi samochodami osobowymi w żaden sposób nie wpływają na możliwość wypłacania ryczałtu pracownikom, wykorzystującym prywatne samochody do celów służbowych w jazdach lokalnych. Jeśli zatem pracownicy wykorzystują swoje prywatne samochody do celów służbowych w jazdach lokalnych, to nie ma przeszkód, aby pracodawca przyznał im z tego tytułu ryczałt.
Na temat ryczałtów za jazdy lokalne pisaliśmy obszernie w Biuletynie Informacyjnym nr 11 z 10 kwietnia 2014 r., w artykule pt. "Ryczałt na jazdy lokalne - zasady przyznawania, podatki i ewidencja księgowa", odnosząc się podstaw prawnych wypłaty ww. ryczałtu, a także ich skutków na gruncie ustaw podatkowych i ustawy o rachunkowości.
Wspomnijmy, że w przypadku ryczałtu za jazdy lokalne pracownicy nie muszą prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu. Pracodawca może jednak zwracać pracownikom koszty używania przez nich samochodów do jazd lokalnych w innej formie, tj. w formie tzw. "kilometrówki". "Kilometrówka" to iloczyn faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu (określonej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy - Dz. U. nr 27, poz. 271 ze zm.). W takim przypadku pracownik powinien prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, w celu ustalenia liczby kilometrów przejechanych do celów służbowych. Ewidencja ta nie jest ewidencją, o której mowa w znowelizowanych przepisach ustawy o VAT.
|