Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Remonty środków trwałych
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Remonty środków trwałych

Przegląd Podatku Dochodowego nr 23 (359) z dnia 1.12.2013
1. Co to jest remont?

Rozróżnienie remontu od ulepszenia sprawia duże problemy. Wynikają one z faktu, że pojęcie "remont" nie zostało zdefiniowane w ustawach o podatku dochodowym. Gdy nakłady dotyczą obiektów budowlanych, można posiłkować się definicją remontu ustaloną w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. nr 243, poz. 1623 ze zm.). W myśl tego przepisu, remont stanowi wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast w przypadku, gdy środkami trwałymi są inne składniki majątku niż obiekty budowlane, jako remont traktuje się działania zmierzające do przywrócenia ich pierwotnego stanu technicznego i użytkowego wraz z wymianą zużytych części, niezmieniające jednak charakteru i funkcji tych środków trwałych.

Zwróć uwagę!

Pojęcie remontu obejmuje wszystkie zmiany trwałe, przywracające pierwotny poziom techniczny środków trwałych, ich pierwotne zdolności użytkowe utracone na skutek upływu czasu i eksploatacji.

Za remont mogą być uznane prace polegające m.in. na:

  • pomalowaniu pomieszczeń, wymianie stolarki okiennej i drzwi, wymianie instalacji elektrycznej, wykonaniu nowych posadzek, dociepleniu ścian zewnętrznych elewacji,
     
  • naprawie i konserwacji maszyn, urządzeń czy pojazdów będących środkami trwałymi oraz wymianie ich części zużytych w toku eksploatacji.
Zwróć uwagę!

Wydatki na remont środka trwałego są zaliczane bezpośrednio do kosztów, bez względu na ich wartość. Natomiast nakłady na ulepszenie powiększają wartość początkową środka trwałego i są zaliczane do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne.

Gdy środki trwałe zostały ulepszone w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, ich wartość początkową powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł.

Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Wzrost wartości użytkowej środka trwałego mierzy się w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Tak stanowią art. 22g ust. 17 updof i art. 16g ust. 13 updop.

Z powołanych przepisów wynika, że ulepszenie nie ma na celu przywrócenia pierwotnych, utraconych cech użytkowych, ale zwiększenie wartości użytkowej składnika majątku.

Przykład

Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w budynku, którego okna są w złym stanie technicznym. Postanowił wymienić je na nowe o lepszych parametrach technicznych (energooszczędne). Wielkość otworów okiennych pozostanie taka sama. Wydatki na ten cel wyniosą 15.000 zł. Przedsiębiorca uznał, że wymiana okien nie podniesie wartości użytkowej budynku (w porównaniu z wartością z dnia oddania do używania). Zaliczył więc wydatki bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.


2. Prace remontowe przeprowadzone przed ujęciem składnika majątku w ewidencji środków trwałych

Wydatki na remont podlegają bezpośredniemu ujęciu do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli są ponoszone w trakcie eksploatacji środka trwałego. Inaczej będzie, gdy remont zostanie przeprowadzony przed oddaniem środka trwałego do używania.

Podatnik nie może uznać za środek trwały składnika majątku, z którego nie może korzystać. Jak wynika bowiem z art. 22a ust. 1 updof i art. 16a ust. 1 updop środek trwały musi być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania.

W myśl art. 22g ust. 3 updof i art. 16g ust. 3 updop, wartość początkowa odpłatnie nabytego środka trwałego obejmuje m.in. koszty związane z jego zakupem, naliczone do dnia przekazania do używania. Przepisy te wymieniają tylko przykładowe koszty zwiększające wartość początkową środka trwałego, co oznacza, że składają się na nią również inne wydatki. Do kosztów nabycia należy zaliczyć m.in. te, które były niezbędne, aby uznać urządzenie za kompletne i zdatne do użytku. Dotyczy to więc również nakładów na remont.

Zwróć uwagę!

Wydatki na przystosowanie danej rzeczy do wykorzystania na potrzeby działalności (także na remont) poniesione jeszcze przed wpisaniem jej do ewidencji środków trwałych zwiększają wartość początkową tej rzeczy.

Potwierdza to wyrok NSA z 31 maja 2011 r., sygn. akt II FSK 25/10 (orzeczenie prawomocne). W rozpatrywanym stanie faktycznym spółka kupiła nieruchomość, która miała być wykorzystywana w działalności gospodarczej. Przed oddaniem obiektu do używania spółka przeprowadziła remont dachu, otworów okiennych wypełnionych pustakami szklanymi (luksfery), pomieszczeń socjalnych i instalacji elektrycznych, dokonała wymiany okien, drzwi i bram wjazdowych, malowania obiektu oraz remontu posadzki w hali. Sąd uznał, że: "(…) koszty związane z kapitalnym remontem środka trwałego jako wydatki związane z doprowadzeniem tegoż środka do użytku w działalności gospodarczej spółki stanowią koszty związane z zakupem środka trwałego i uzasadniają je do zaliczania do wartości początkowej środka trwałego, a co za tym idzie, do sukcesywnego ich zaliczania do kosztów (art. 15 ust. 6 u.p.d.o.p.)".


3. Amortyzacja w czasie remontu

Jak wskazuje art. 22h ust. 1 pkt 1 updof i art. 16h ust. 1 pkt 1 updop, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały wprowadzono do ewidencji, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z jego wartością początkową lub w którym postawiono go w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono jego niedobór.

Natomiast z art. 22c pkt 5 updof i art. 16c pkt 5 updop wynika, że nie podlegają amortyzacji składniki majątku, które nie są używane na skutek:

  • zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej albo
     
  • zaprzestania działalności, w której te składniki były używane.

Innych przepisów nakazujących przerwanie lub zaprzestanie amortyzacji w ustawach o podatku dochodowym nie ma. Wobec tego czasowe wyłączenie środka trwałego z działalności z powodu jego remontu nie stanowi przesłanki do zaprzestania (nawet okresowego) dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Zwróć uwagę!

Czasowe nieużywanie środka trwałego z powodu jego remontu nie powoduje konieczności zaprzestania dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Odpisy amortyzacyjne realizowane w tym czasie należy zaliczać w ciężar kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach.

Zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16 kwietnia 2012 r., nr ITPB1/415-89/12/WM. Organ ten uznał, że: "(…) dla klasyfikacji odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów, nie ma znaczenia okoliczność, że Wnioskodawczyni czasowo nie będzie uzyskiwała przychodów z tytułu wynajmu lokali w remontowanym budynku. Nie nastąpi bowiem zaprzestanie prowadzenia działalności w tym zakresie, a czasowa niemożność użytkowania lokali z powodu ich remontu, nie prowadzi do ich likwidacji, a wręcz przeciwnie, po zakończeniu remontu, lokale te będą w dalszym ciągu wynajmowane. Ponieważ Wnioskodawczyni nieprzerwanie prowadzi działalność gospodarczą (co prawda w innym zakresie niż wynajem), odpisy amortyzacyjne za okres w którym środek trwały będzie czasowo wyłączony z użytkowania z powodu prowadzonych prac remontowych, mogą być naliczane i stanowią koszty uzyskania przychodów".


4. Koszty napraw powypadkowych samochodów

art. 23 ust. 1 pkt 48 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 50 updop wynika, że podatnik nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.

Zwróć uwagę!

Kosztów podatkowych nie stanowią wydatki poniesione na remont powypadkowy samochodu (osobowego i ciężarowego) nieobjętego ubezpieczeniem dobrowolnym.

Z powołanych przepisów wynika, że ustawodawca uzależnił możliwość uznania wydatków na remont powypadkowy samochodu za koszt podatkowy od objęcia go ubezpieczeniem dobrowolnym. Jednak objęcie pojazdu tym ubezpieczeniem nie jest jedyną przesłanką przesądzającą o zaliczeniu wydatku na naprawę powypadkową do kosztów uzyskania przychodów. Każdorazowo należy weryfikować to, czy spełniony jest warunek z art. 22 ust. 1 updof i odpowiednio art. 15 ust. 1 updop, tj. czy koszt został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Zwrócił na to uwagę NSA w wyroku z 1 czerwca 2011 r., sygn. akt II FSK 75/10 (orzeczenie prawomocne). Sąd stwierdził, że prowadzenia samochodu w stanie nietrzeźwości nie można uznać za działanie w celu osiągnięcia przychodu, gdyż jest to postępowanie zakazane przez odpowiednie przepisy prawa o ruchu lądowym, prawa o wykroczeniach lub przez prawo karne. W takim stanie faktycznym koszty remontu powypadkowego i inne związane z tym wydatki stanowią naprawienie szkody spowodowanej zakazanym przez prawo działaniem, pozostają w bezpośrednim związku skutkowo-przyczynowym z działaniem, które nie miało na celu osiągnięcia przychodu. NSA uznał, że: "(…) wydatki na pokrycie kosztów remontu powypadkowego samochodu, będącego naprawieniem szkody spowodowanej prowadzeniem samochodu w stanie nietrzeźwości, nie stanowią kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy (…) o podatku dochodowym od osób fizycznych (…)".

Ustawy podatkowe nie zawierają definicji ubezpieczenia dobrowolnego. Powszechnie przyjmuje się, że w powołanych przepisach chodzi o ubezpieczenie autocasco (AC). Autocasco jest ubezpieczeniem dobrowolnym, które ma przede wszystkim zrekompensować koszty naprawy pojazdu w przypadku jego uszkodzenia m.in. wskutek kolizji z innym pojazdem lub przedmiotem znajdującym się na zewnątrz, w tym również w przypadku zdarzenia zawinionego przez kierującego.


5. Potrącalność kosztów remontu

W świetle prawa podatkowego, koszty remontów zaliczane są do kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (tzw. kosztów pośrednich). Tego rodzaju koszty, bez względu na rodzaj prowadzonej ewidencji księgowej są potrącalne w dacie ich poniesienia.


Księgi rachunkowe

U podatników prowadzących księgi rachunkowe za dzień poniesienia kosztu uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku). Nie dotyczy to rezerw oraz biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Tak wynika z art. 22 ust. 5d updof oraz art. 15 ust. 4e updop.

Organy podatkowe w większości wydanych interpretacji wyrażają pogląd, że dniem poniesienia kosztu jest dzień, na który wydatek został ujęty w księgach rachunkowych jako koszt. Takie stanowisko zajął np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 1 sierpnia 2013 r., nr IBPBI/2/423-566/13/BG. Organ ten stwierdził: "Z literalnego brzmienia (...) art. 15 ust. 4e updop wynika jednoznacznie, że w odniesieniu do kosztów pośrednich ustawodawca uzależnił moment, w którym wydatek staje się kosztem uzyskania przychodów od momentu ujęcia go w księgach zgodnie z zasadami ustawy o rachunkowości. Nie chodzi w tym przypadku o jakiekolwiek ujęcie wydatku w księgach, tylko jego ujęcie jako kosztu tzn. uznanie przez podatnika za taki koszt z punktu widzenia przepisów o rachunkowości. Dzień, na który ujęto koszt w księgach, to dzień, w którym w księgach pojawił się koszt na koncie kosztowym. Dopiero moment odpisu kosztów w ewidencji rachunkowej w ciężar kont o charakterze wynikowym mający wpływ na ustalenie prawidłowego wyniku finansowego firmy, jest momentem mającym określone konsekwencje na gruncie podatku dochodowego. Wynik finansowy bowiem obliczony na podstawie rachunku zysków i strat, tworzonego zgodnie z ustawą o rachunkowości, z uwzględnieniem ustaw podatkowych stanowi podstawę naliczenia podatku dochodowego. W świetle powyższego wydatki na remont środków trwałych, w oparciu o uregulowania wynikające z rachunkowości, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, w momencie ich ujęcia w księgach rachunkowych zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 4e updop. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że nie chodzi tu o jakiekolwiek ujęcie danego wydatku w księgach rachunkowych, tylko o ujęcie tego wydatku jako koszt na koncie kosztowym".

Natomiast w orzecznictwie sądowym nie wykształciła się do tej pory jednolita interpretacja przepisów określających dzień poniesienia kosztu. Niektóre sądy uznają, że jest to dzień ujęcia wydatku jako kosztu dla celów rachunkowych, a inne uważają, że wystarczy jakiekolwiek ujęcie zakupu w księgach rachunkowych.

Przykładowo NSA w wyroku z 27 września 2012 r., sygn. akt II FSK 253/11 (orzeczenie prawomocne) opowiedział się za pierwszym z wymienionych stanowisk. Według Sądu: "Zgodnie z art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p. za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych. Moment poniesienia kosztu powiązano zatem z dniem, na który ujęto go jako koszt w księgach rachunkowych".

Podobnie orzekł m.in. WSA w Łodzi w wyroku z 19 grudnia 2012 r., sygn. akt I SA/Łd 1350/12 i WSA w Opolu w wyroku z 25 września 2013 r., sygn. akt I SA/Op 330/13 (orzeczenia nieprawomocne).

Pogląd, że koszty należy rozpoznawać w oparciu o uregulowania wynikające z ustawy o rachunkowości nie znajduje aprobaty w wyrokach NSA z 14 grudnia 2012 r., sygn. akt II FSK 861/11 oraz z 20 lipca 2012 r., sygn. akt II FSK 2406/11 (orzeczenia prawomocne). Zdaniem tego ostatniego składu sędziowskiego z art. 15 ust. 4e updop nie wynika, że momentem poniesienia kosztu jest dzień ujęcia go w księgach jako kosztu, tj. dzień uznania za taki koszt z punktu widzenia przepisów ustawy o rachunkowości. Do wniosku takie nie prowadzi również treść art. 9 ust. 1 updop. Sąd uznał, że faktyczna data dokonania zapisu w księgach rachunkowych nie może zmieniać kwalifikacji danego wydatku i wpływać na moment zaliczenia go jako kosztu w rozumieniu art. 15 ust. 4e updop.

Takie stanowisko zaprezentował również WSA w Warszawie w wyroku z 14 maja 2013 r., sygn. akt III SA/Wa 3037/12 (orzeczenie prawomocne).

Jak widać, nie ukształtował się jednolity kierunek wykładni omawianego zagadnienia. Zatem nadal będą wątpliwości, jak definiować dzień poniesienia kosztu.


Podatkowa księga przychodów i rozchodów

Również u podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów koszty pośrednie generalnie podlegają potrąceniu w dacie poniesienia. W przypadku tych podatników za datę poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Tak wynika z art. 22 ust. 6b updof.

Przykład

Przedsiębiorca wyremontował lokal użytkowy. Remont polegał na pomalowaniu ścian i wymianie starych, zniszczonych i uszkodzonych drzwi. Faktury za wymianę drzwi i zakup farby zostały wystawione w październiku, a za malowanie ścian - w listopadzie. Poniesione koszty podatnik ujął w kosztach uzyskania przychodów odpowiednio października (koszty wymiany drzwi i zakupu farb) i listopada (koszty pomalowania ścian).


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.