Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Wymiana wadliwego środka trwałego w ramach gwarancji
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Wymiana wadliwego środka trwałego w ramach gwarancji

Przegląd Podatku Dochodowego nr 13 (349) z dnia 1.07.2013

Maszyna, stanowiąca środek trwały w mojej firmie, ulega częstym awariom. W związku z rosnącymi kosztami napraw, producent, w ramach udzielonej gwarancji, zamierza wymienić ją na nową. Maszyna nie jest jeszcze w pełni zamortyzowana. Jaki wpływ na dokonane i rozliczone podatkowo odpisy amortyzacyjne będzie miała wymiana urządzenia?

Jeżeli zakupiony środek trwały zostanie wymieniony przez sprzedawcę lub producenta w ramach rękojmi lub gwarancji, podatnik jest obowiązany wykreślić wadliwy egzemplarz z ewidencji środków trwałych i zaprzestać jego amortyzacji oraz wpisać do tej ewidencji nowy środek trwały. Nie ma natomiast potrzeby korygowania odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do tej pory do kosztów podatkowych.

Przepisy ustaw o podatku dochodowym nie zawierają odrębnych uregulowań dotyczących amortyzacji w razie wymiany gwarancyjnej środka trwałego.

Zastąpienie jednego składnika majątkowego innym egzemplarzem tego samego rodzaju, oznacza, że mamy do czynienia z dwoma środkami trwałymi.

Jak wynika z treści art. 22h ust. 1 pkt 1 updof oraz art. 16h ust. 1 pkt 1 updop, odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

Zwrot wadliwej maszyny producentowi lub sprzedawcy nie powoduje powstania niedoboru, nie jest także formą zbycia. Czynność tę należy utożsamić raczej z postawieniem środka trwałego w stan likwidacji.

Niesprawne urządzenie należy zatem wykreślić z ewidencji środków trwałych i zaniechać dokonywania dalszych odpisów amortyzacyjnych. Z literatury przedmiotu wynika, że odpisy amortyzacyjne, które już zostały dokonane i rozliczone w kosztach uzyskania przychodów można:

1) wyłączyć z kosztów podatkowych lub

2) rozpoznać ich równowartość jako przychód podatkowy, bez korygowania kosztów, lub

3) uwzględnić przy amortyzacji składnika majątku otrzymanego w wyniku wymiany, bez ingerowania w rachunek podatkowy.

Dwa pierwsze rozwiązania sprowadzają się niejako do "wyzerowania" odpisów dokonanych od wadliwego środka trwałego i zaliczenia do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne pełnej wartości początkowej nowego środka trwałego (tj. otrzymanego w ramach wymiany).

Najwłaściwsze jednak wydaje się trzecie rozwiązanie, które zakłada, że na skutek zwrotu wadliwego środka trwałego nie zachodzi potrzeba korekty kosztów o odpisy dokonane do momentu jego zwrotu. Jeżeli bowiem odpisy te były dokonane zgodne z przepisami, to brak jest podstaw do ich korygowania. Nie ma również uzasadnienia do wykazywania tych odpisów po stronie przychodów - w wyniku wymiany środka trwałego nie dochodzi bowiem do zwrotu ceny jego zakupu.

Również fiskus skłania się do przyjęcia tego rozwiązania (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 marca 2010 r., nr IPPB1/415-889/09-5/AM oraz postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie z 25 kwietnia 2006 r., nr US.III/415-21/06). Organy podatkowe zalecają, aby po wymianie gwarancyjnej, podatnik dokonywał odpisów amortyzacyjnych w niezmienionej wysokości, zaliczając je w całości do kosztów podatkowych do czasu, gdy suma odpisów amortyzacyjnych - dokonanych przed i po wymianie - będzie równa cenie nabycia środka trwałego.

Należy zaznaczyć, że wartość początkowa nowej maszyny uzyskanej od producenta powinna być, co do zasady, tożsama z wartością początkową niesprawnego egzemplarza, gdyż w założeniu wymiany gwarancyjnej towar wymieniony jest ekwiwalentem towaru wadliwego.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.