Organizujemy promocję, która polega na sprzedaży premiowej określonego asortymentu naszych produktów. Jej uczestnikami są osoby prowadzące punkty sprzedaży detalicznej (psd) lub pracownicy tych osób uprawnieni do ich reprezentowania. Wartość nagród nie przekracza kwoty 200 zł. Czy u pracowników psd wartość nagrody stanowi przychód z innych źródeł? Czy wartość otrzymanych nagród osoby prowadzące psd powinny doliczyć do swoich przychodów z działalności gospodarczej?
Nagrody w sprzedaży premiowej są nagrodami za dokonanie zakupu określonych towarów lub towarów o określonej wartości. Sprzedaż premiowa dotyczy zatem umowy sprzedaży zawartej pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączonej z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu.
Otrzymanie nagrody przez pracownika kontrahenta
Zorganizowanej przez sprzedawcę akcji promocyjnej, w której nagrody adresowane są do pracowników nabywcy, nie można uznać za sprzedaż premiową, gdyż nagrody przyznawane w ramach takiej sprzedaży powinny być związane ściśle ze sprzedażą i dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży (sprzedawca - nabywca), a nie osób je reprezentujących (sprzedawca - pracownik nabywcy). Tak też wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 7 marca 2012 r., nr IPPB2/415-1007/11-6/MK.
Skoro pracownik punktu sprzedaży detalicznej niczego od organizatora sprzedaży promocyjnej nie nabywa, to otrzymane przez niego nagrody nie mogą być nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową. Oznacza to, że zwolnienie od podatku określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 updof, odnoszące się do nagród związanych ze sprzedażą premiową, których jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł, nie będzie miało tu zastosowania. Zwolnienie to dotyczy bowiem osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.
W omawianym przypadku nie znajdzie też zastosowania zwolnienie od podatku przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68a updof. Na podstawie tego przepisu, wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, stanowiących przychody z innych źródeł, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienia tego nie stosuje się, gdy świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Potwierdzeniem tego jest wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacja indywidualna z 28 lutego 2012 r., nr IPPB4/415-841/11-5/MP. W interpretacji tej czytamy: "(...) nieodpłatne świadczenie to świadczenie stanowiące przysporzenie tylko po stronie obdarowanego, niezwiązane z żadnym wzajemnym zobowiązaniem »obdarowanego« na rzecz »darczyńcy«. Nie można więc uznać za nieodpłatne świadczenia (…) nagród, które uczestnicy akcji marketingowych otrzymywać będą za swoją aktywność na rzecz Kontrahentów Spółki przejawiającą się realizacją odpowiedniej sprzedaży oraz odpowiednią ekspozycją produktów Spółki. Co za tym idzie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy (updof - przyp. red.) nie będzie miało zastosowania w przypadku nagród przyznawanych za te działania. Ponadto zasadą jest, iż reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu, a nie (…) do pracowników lub współpracowników sklepów mających w ofercie produkty kontrahenta Spółki w celach premiujących ekspozycje lub sprzedaż produktów Kontrahentów Spółki wśród pracowników sklepów".
Wartość nagród stanowi u pracowników psd przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 updof. Na organizatorze sprzedaży promocyjnej nie ciążą w tym przypadku obowiązki płatnika w zakresie poboru podatku. Obowiązany jest on jednak sporządzić informację PIT-8C. Informację tę w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego należy przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników będących nierezydentami - urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (art. 42a updof).
Kwotę przychodu wykazaną w informacji PIT-8C pracownik psd powinien wykazać w zeznaniu podatkowym.
Otrzymanie nagrody przez przedsiębiorcę
Otrzymanie przez przedsiębiorcę nagrody w ramach sprzedaży premiowej powoduje u niego powstanie przychodu z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8 updof.
Przychód ten podlega opodatkowaniu po zsumowaniu go z innymi dochodami (przychodami) uzyskanymi z działalności gospodarczej, zgodnie ze stosowaną formą opodatkowania.
Jedynie świadczenia otrzymane od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 125 updof.
Przedsiębiorca nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 updof, gdyż ustawodawca wyłączył z tego zwolnienia nagrody związane ze sprzedażą premiową otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiące przychód z tej działalności.
Nie znajdzie tu też zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68a updof, gdyż wskazane w nim zwolnienie od podatku obejmuje wyłącznie nieodpłatne świadczenia kwalifikowane do przychodów z innych źródeł otrzymane w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy. Zasadniczo u przedsiębiorcy otrzymanie nieodpłatnych świadczeń wiąże się z powstaniem przychodu z działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł. A w sytuacji opisanej w pytaniu w ogóle nie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem ani z promocją lub reklamą. Zatem zarówno źródło przychodu, jak i rodzaj świadczenia i okoliczności mu towarzyszące wykluczają zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 68a updof.
|