Prowadzimy działalność w formie samorządowego (gminnego) zakładu budżetowego. Czy sprawozdanie finansowe sporządzone za 2018 r. zobowiązani jesteśmy przekazać do urzędu skarbowego papierowo, czy elektronicznie?
Samorządowy zakład budżetowy jest jednostką zobowiązaną do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wynika to z art. 2 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o rachunkowości. Niemniej jednak ustawa ta w art. 80 ust. 1 zwalnia jednostki wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 4 - a zatem i samorządowe zakłady budżetowe - z obowiązku stosowania przepisów rozdziałów 5, 6 i 7 ustawy o rachunkowości. Przepis zobowiązujący wszystkie jednostki prowadzące księgi rachunkowe do sporządzenia sprawozdania finansowego w postaci elektronicznej i opatrzenia go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym - to art. 45 ust. 1f ustawy o rachunkowości, który znajduje się w rozdziale 5 tej ustawy (nie ma on zastosowania m.in. do samorządowych zakładów budżetowych).
Zakłady budżetowe to jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiatu, województwa) powołane w celu realizacji zadań własnych samorządu terytorialnego (por. art. 14-17 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.).
Szczególne zasady rachunkowości, plany kont oraz zasady sporządzania sprawozdań finansowych tych zakładów określa rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1911 ze zm.), dalej zwane rozporządzeniem w sprawie rachunkowości budżetowej. W świetle § 23 tego rozporządzenia, jednostki, w tym samorządowe zakłady budżetowe, sporządzają, na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, sprawozdanie finansowe składające się z bilansu, rachunku zysków i strat (według wariantu porównawczego), zestawienia zmian w funduszu oraz informacji dodatkowej. Sprawozdanie finansowe samorządowego zakładu budżetowego - podobnie jak samorządowej jednostki budżetowej - wchodzi w skład sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego (por. § 28 ww. rozporządzenia). Kierownik samorządowego zakładu budżetowego powinien przekazać sprawozdanie finansowe zakładu do zarządu jednostki samorządu terytorialnego (np. wójta gminy) w terminie do 31 marca roku następnego (por. § 34 ust. 1 ww. rozporządzenia). Przepisy § 34 ust. 4 pkt 1 ww. rozporządzenia nakładają na zarządy jednostek samorządu terytorialnego obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych jednostki samorządu terytorialnego, w postaci dokumentu elektronicznego, do właściwych regionalnych izb obrachunkowych (RIO). Powinny być one przekazane wyłącznie w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W celu ich przekazania należy wykorzystać aplikację wskazaną w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych (por. § 34 ust. 5 i 6 ww. rozporządzenia).
Zaznaczenia przy tym wymaga, że rozporządzenie w sprawie rachunkowości budżetowej w § 34 ust. 9 nałożyło na jednostki, w tym na samorządowe zakłady budżetowe, obowiązek publikacji sprawozdań finansowych oraz łącznych sprawozdań finansowych w terminie do dnia 10 maja roku następnego w BIP jednostek sporządzających sprawozdania. Z uwagi na fakt, iż przepisy przedmiotowego rozporządzenia mają zastosowanie po raz pierwszy w odniesieniu do sprawozdań finansowych sporządzonych za 2018 r., oznacza to, że do dnia 10 maja 2019 r. samorządowy (np. gminny) zakład budżetowy zobowiązany będzie opublikować sprawozdanie finansowe sporządzone za 2018 r. w BIP zakładu.
Przepisy rozporządzenia określają obowiązek przekazania, w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, wyłącznie w odniesieniu do sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego. Nie określono tego obowiązku w sposób bezpośredni w odniesieniu do sprawozdania finansowego samorządowego zakładu budżetowego, którego dane włączane są do sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego, pozostawiając tę kwestię do decyzji zarządu poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
Jednocześnie w odniesieniu do składania sprawozdania finansowego samorządowego zakładu budżetowego do urzędu skarbowego, należy zauważyć, że art. 27 ust. 2 updop stanowi o obowiązku przekazania sprawozdania finansowego i innych dokumentów do urzędu skarbowego, nie określając przy tym formy przekazania tego sprawozdania, tj. papierowo czy elektronicznie. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, podejmując decyzję o formie sporządzenia sprawozdania finansowego samorządowego zakładu budżetowego, powinien uwzględnić wskazane wyżej obowiązki ciążące na samorządowym zakładzie budżetowym, w tym w szczególności:
Biorąc pod uwagę obowiązki ciążące na samorządowym zakładzie budżetowym, w naszej ocenie, właściwe jest podjęcie przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego decyzji o obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego zakładu w postaci dokumentu elektronicznego. Naszym zdaniem może ono zostać sporządzone i przekazane do zarządu jednostki samorządu terytorialnego oraz urzędu skarbowego w formie pliku, który można zapisać i odczytać za pomocą programu komputerowego, np. w postaci pliku tekstowego, pliku graficznego lub mieszanego. |
|