Zakupiliśmy grunt wraz z budynkiem posadowionym na nim za łączną kwotę. Będą one stanowić środki trwałe w firmie. Z aktu notarialnego nie wynikają odrębne ceny poszczególnych nieruchomości. W jakiej wartości ująć je w księgach rachunkowych jednostki?
Budynek i grunt stanowią dwa odrębne obiekty inwentarzowe. Według KŚT budynki zalicza się do grupy 1 "Budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego", a grunty do grupy 0 "Grunty". Zatem budynek i grunt powinny być wprowadzone do ewidencji środków trwałych jako dwa różne składniki majątku.
Jak stanowi pkt 6.4 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" (Dz. Urz. MRiF z 2017 r. poz. 105), w przypadku pozyskania zbioru środków trwałych objętych łączną ceną nabycia zakwalifikowanych do dwu lub więcej obiektów inwentarzowych nieodzowne jest ustalenie wartości początkowej każdego pojedynczego obiektu środka trwałego.
Wartość początkową nabytych środków trwałych stanowi cena ich nabycia. Cena nabycia to cena zakupu, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, m.in. bez podlegającego odliczeniu VAT, powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania, obniżona o rabaty, opusty i inne podobne zmniejszenia i odzyski, a także uwzględniająca koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu finansowania nabycia i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu (art. 28 ust. 2 i ust. 8 ustawy o rachunkowości).
W sytuacji gdy z żadnych dokumentów nie wynika jednostkowa cena nabycia zakupionych nieruchomości (budynku i gruntu), jednostka powinna ustalić wartość każdego z tych składników we własnym zakresie lub skorzystać z opinii rzeczoznawcy majątkowego. Przy czym suma ustalonej wartości budynku i gruntu musi być zgodna z łączną ceną zakupu wynikającą z aktu notarialnego. Aby określić ich ceny nabycia, ustaloną cenę zakupu poszczególnych obiektów inwentarzowych należy powiększyć o wydatki związane z ich zakupem (np. opłaty notarialne), jak również o ewentualne koszty finansowania zewnętrznego, przypisując je proporcjonalnie na każdy środek trwały (przykład).
Przykład Założenia
Ustalono ceny zakupu poszczególnych środków trwałych w proporcji do wartości wynikających z przeprowadzonej wyceny:
Wartość początkowa budynku wyniosła więc 253.456 zł (243.040 zł + 10.416 zł), a gruntu 111.544 zł (106.960 zł + 4.584 zł).
Dekretacja
Księgowania |
|