Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Dron zakupiony na raty a zapisy w księdze
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Dron zakupiony na raty a zapisy w księdze

Gazeta Podatkowa nr 54 (1929) z dnia 7.07.2022
Karolina Paszkowska

W ramach prowadzonej działalności świadczę usługi fotograficzne. W czerwcu 2022 r. za kwotę 8.760 zł zakupiłam dron, który będę wykorzystywała na potrzeby firmy. Zobowiązanie za niego będę regulowała w ratach. Czy taki sposób zapłaty wpływa na zapisy dotyczące kosztów w księdze podatkowej?

W księdze podatkowej zakupy na raty zasadniczo ujmowane są w taki sam sposób jak zakupy, za które zapłata regulowana jest jednorazowo. Forma zapłaty za składniki majątku generalnie nie ma wpływu na ich kwalifikację. Sposób zapłaty ma wpływ tylko na rozliczenie ze sprzedawcą. W księdze nie ujmuje się zapłaty rozrachunków, więc nie wpisuje się do niej spłacanych rat.

Jeśli dron spełnia warunki określone w art. 22a ust. 1 ustawy o pdof (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), może zostać zakwalifikowany do środków trwałych. Wówczas należy ująć go w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544). Od wartości początkowej środków trwałych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych na zasadach określonych w art. 22h-22m ustawy o pdof. Pierwszego odpisu dokonuje się począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zakupiony w systemie ratalnym składnik majątku został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Ze względu na to, że wartość początkowa drona nie przekracza 10.000 zł, Czytelniczka może także skorzystać z uproszczenia i dokonać jednorazowej amortyzacji - w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego albo w miesiącu następnym (por. art. 22f ust. 3 ustawy o pdof). Może także jego wartość odnieść bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów (por. art. 22d ust. 1 ustawy o pdof). Przy zastosowaniu drugiego uproszczenia dron nie będzie stanowił środka trwałego, a jego wartość powinna zostać wpisana do księgi w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" w miesiącu oddania go do używania. W tej samej kolumnie należy ujmować wartość comiesięcznego lub jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Można tego dokonywać bezpośrednio na podstawie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w oparciu o sporządzony we własnym zakresie dowód księgowy spełniający warunki określone w § 11 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia.

Przykład

W czerwcu 2022 r. podatniczka na potrzeby prowadzonej działalności w zakresie świadczenia usług fotograficznych zakupiła dron. Ustalona na podstawie faktury zakupu wartość początkowa drona wyniosła 8.760 zł. Zgodnie z umową ze sprzedawcą płatność nastąpi w 6 miesięcznych ratach po 1.460 zł każda. Dron został oddany do używania w czerwcu br. i mimo że spełniał warunki do zaliczenia go do środków trwałych, nie został do nich zaliczony - ze względu na niską wartość początkową wydatki na jego zakup odniesiono bezpośrednio do kosztów. Podatniczka w księdze podatkowej za czerwiec 2022 r. poniesiony wydatek w kwocie 8.760 zł wpisała w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.