Od początku 2018 r., zgodnie z przepisami ustawy o PIT opłata recyklingowa pobrana od nabywającego lekką torbę na zakupy z tworzywa sztucznego, zaliczana jest do przychodów przedsiębiorcy prowadzącego jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego (art. 14 ust. 2 pkt 18 updof). Jednocześnie wniesiona opłata recyklingowa jest kosztem uzyskania przychodów (art. 22 ust. 1aa updof). Nasi Czytelnicy mają wątpliwości, w której kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów wykazać:
a) koszt zakupu toreb foliowych, w sytuacji gdy są one wydawane klientom:
b) pobraną opłatę recyklingową, a w której - wniesioną?
O rozstrzygnięcie tej kwestii zwróciliśmy się do Ministerstwa Finansów. W piśmie otrzymanym w tej sprawie 19 stycznia 2018 r. Ministerstwo wyjaśniło, że w przypadku gdy torby foliowe nabywane są przez podatnika w celu zapakowania towarów zakupionych przez klientów, a następnie są wydawane klientom bezpłatnie, to wydatek na ich nabycie należy ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 13 "pozostałe wydatki".
Jeżeli natomiast torby foliowe są odsprzedawane klientom, tj. wydawane po cenie wyższej niż opłata recyklingowa, to wydatek na ich nabycie należy ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". W tym przypadku torby foliowe są towarem, o którym mowa w § 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728).
Pobraną opłatę recyklingową należy wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 8 "pozostałe przychody", natomiast wniesioną opłatę recyklingową - w kolumnie 13 "pozostałe wydatki".
|