Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Koszty związane z imprezą jubileuszową w księgach rachunkowych samorządowej jednostki ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Koszty związane z imprezą jubileuszową w księgach rachunkowych samorządowej jednostki budżetowej

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 17 (377) z dnia 1.09.2014

Prowadzimy działalność w formie samorządowej (gminnej) jednostki budżetowej. Czy możemy zorganizować imprezę jubileuszową i pokryć jej koszty z wydatków bieżących? W imprezie wezmą udział pracownicy i osoby zaproszone. Jak ująć takie zdarzenie w księgach rachunkowych naszej jednostki?

Z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.) wynika, iż mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy określone w art. 7 pkt 1-20 tej ustawy. Należą do nich m.in. zadania z zakresu: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, lokalnego transportu zbiorowego, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, edukacji publicznej, kultury, zieleni gminnej i zadrzewień. Zawarte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności’ oznacza, że nie jest to katalog zamknięty (ograniczony). Zatem do zadań gminy mogą należeć również inne sprawy. W celu wykonywania zadań, gmina może – na podstawie art. 9 ww. ustawy – tworzyć jednostki organizacyjne, w tym jednostki budżetowe, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zasady tworzenia i działania jednostek budżetowych, w tym samorządowych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich) jednostek budżetowych, określają przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). Z treści art. 11 tej ustawy wynika, że jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Tworząc jednostkę budżetową właściwy organ określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd (art. 12 ust. 2 tej ustawy).

Jednocześnie z przepisów art. 44 ustawy o finansach publicznych wynika, że wydatki publiczne samorządowych jednostek budżetowych mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego. Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Powinny one być dokonywane również w sposób umożliwiający terminową realizację zadań, a także w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

Z kolei przepisy ustawy o finansach publicznych dotyczące budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowią w szczególności, że podstawą gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa. Uchwała ta określa m.in. łączną kwotę planowanych wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych. Przy czym ustawa o finansach publicznych nie definiuje pojęcia "wydatki bieżące". Przepis art. 236 ust. 2 tej ustawy określa jedynie, że przez wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi. W planie wydatków bieżących wyodrębnia się w układzie działów i rozdziałów planowane kwoty wydatków bieżących, w szczególności na wydatki jednostek budżetowych, w tym na wynagrodzenia i składki od nich naliczane, a także wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań. Uchwała budżetowa sporządzana jest przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego i przedkładana jest do podjęcia organowi stanowiącemu danej jednostki (art. 238 i art. 239 ustawy o finansach publicznych).

Wobec powyższych regulacji ustawowych, decyzję o zorganizowaniu przez samorządową jednostkę organizacyjną (np. gminną jednostkę budżetową) imprezy jubileuszowej i pokryciu jej kosztów z wydatków bieżących, podejmuje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwalając uchwałę budżetową, w której zostały wyszczególnione (w odpowiednich paragrafach klasyfikacji budżetowej) wydatki bieżące z tego tytułu. Jeżeli taka decyzja została podjęta, wówczas wydatki dotyczące tego zdarzenia podlegają ujęciu w księgach rachunkowych tej jednostki według zasad określonych w przepisach o rachunkowości, tj. ustawy o rachunkowości oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej.

Otrzymaną od dostawcy fakturę za zorganizowanie jubileuszu (w tym za usługi gastronomiczne) ujmuje się w księgach według ogólnych zasad, zapisem:
      – Wn konto 300 "Rozliczenie zakupu",
      – Ma konto 201 "Rozrachunki z dostawcami".

Następnie należy obciążyć właściwe konta kosztów wartością usług, tj.:

   1) w części dotyczącej pracowników:
      – Wn konto 405 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia",
      – Ma konto 300 "Rozliczenie zakupu",
   2) w części dotyczącej osób zaproszonych:
      – Wn konto 409 "Pozostałe koszty rodzajowe",
      – Ma konto 300 "Rozliczenie zakupu".

Uregulowanie zobowiązania wobec dostawców ujmuje się w księgach rachunkowych na zasadach ogólnych, zapisem:

      – Wn konto 201 "Rozrachunki z dostawcami",
      – Ma konto 130 "Rachunek bieżący jednostki".
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.